is interessant, wanneer je ook wat affiniteit hebt met het onderwerp. In jouw geval is dit, volgens mij dus, Chinese merken. Maar mensen ‘waarschuwen’ voor een gevaar dat niet bestaat en dan niet kunnen toegeven dat je oorspronkelijke ‘inzicht’ toch niet helemaal overeenkomt met de feiten, leidt bijna onherroepelijk tot een vrijdagmiddagreltopic.
Nou ja, ik ga even lekker buiten zitten met een biertje en wat lekkere muziek. Fijn weekend, nog!
Wat dus domweg niet kan, tenzij er keihard bedrog gepleegd wordt. Waar noch TH, noch LJP zelf zich gaat willen aan branden. Stemmingmakerij. Toevallig dezelfde soort die ook over allerlei andere luxemerken werd gespamd, een klein jaar of wat geleden, a la “ALLE ZWITSERSE LUXE KOMT UIT SJINESE FABRIEKEN OMG”. Zo fake als de tieten van… Nja.
Grappig genoeg is dit “bewijs” net genoeg om te zien dat de hele premisse quatsch is. Dit is niet hetzelfde uurwerk. Wel een duidelijke doorontwikkeling.
Wat dus niet gebeurd is. Al de rest kunnen we dus vrolijk wegflikkeren. Stemmingmakerij.
Wat dus niet gebeurd is. Al de rest kunnen we dus vrolijk wegflikkeren. Stemmingmakerij.
Etcetera, etcetera. Man. Moet vermoeiend zijn hoor, zo’n berg op niks berustende FUD uitpersen. Wellicht met artificiële… nja, “intelligentie”. Het geeft geen nasmaak die toekomstige bijdrages een positieve start gaat geven, zeg maar.
Produceren is niet de kost. Ontwikkelen en tot een goed produkt komen wel. Ze konden bij TH dus “gratis” een gekend goed ontwerp aan LJP geven, ze er met hun eigen blik optimalisaties laten aan maken, en dan netjes volgens de regels Zwitsers maken. En ja, zonder dat Citizen ontwerp waren ze van bijna nul moeten vertrekken, en nu niet. Standing on the shoulders of giants. Net zoals er tientallen ontwerpen vertrokken zijn van Valjoux en ETA.
Vond Tag altijd prachtig merk ook de aquaracers
Echter na de F1 Max Verstappen edities haak ik wel af.
Gelukkig zelf de Citizen Chronomaster in collectie.
Opgelost dus
As much as you seem to think you know how things work, you absolutely have no clue about how pricing for any brand, much less a luxury brand like a Swiss watch, works. It is NOT based upon the sum of its parts but upon how much consumers are willing to pay for it. On both a percentage and dollar basis Rolex is charging significantly higher than Tag Heuer for the sum of its parts.
Zero jewels, een andere accu, voor de tien maanden gangreserve en een bewerkt plaatje met hun naam. Dit is een E-168 met wellicht een ander palletje of tandwieltje, ontwikkeld door Citizen zonder inbreng van TH.
Al spin je het verhaal nog honderd keer, het veranderd er niks aan. De poster op Caliber Corner zegt het zoals het is.
Tuurlijk. Hopelijk is dat geen nieuws voor je? Ik heb mijn F1 ook niet gekocht omdat het de beste value for money is, want dat is zeker niet zo. Voor mij is dit pure nostalgie met een modern sausje.
Ik irriteer me mateloos aan de stelligheid waarmee tegenwoordig alles beweerd wordt. Was je erbij toen de beslissingen genomen werden? Was de poster op Caliber Corner erbij?
Nogmaals: kijk eens goed naar beide binnenwerken. Dit is echt niet puur een ander achterkantje. Daar kom je volgens de huidige richtlijnen betreffende het gebruik van “Swiss Made” ook niet mee weg!
Je hebt dus de foto van de twee naast elkaar gezien. Nul juwelen en verder een gelijke opbouw, waar zitten al die geheime doorontwikkelingen? Ze hadden met weinig moeite de Ronda Solartech kunnen kiezen, Swiss Made discussie in ieder geval verstomt.
Als een Chinees merk dit kunstje geflikt had zou iedereen over elkaar heen vallen van verontwaardiging.
Ja, ik zie eigenlijk toch niks geks. TH heeft samen met LJP een oud Citizen solar caliber aangepast aan de TH-wensen. Kennelijk produceren ze dat uurwerk dan voor het grootste deel in Zwitserland en voldoen daarmee aan de Swiss Made eisen. Vervolgens gebruiken ze dat caliber dan in de Formula 1 Solargraph.
Ik vind de titel van de OP dan ook niet helemaal kloppen. Het is geen Japans Eco-Drive uurwerk, het is een van een Japans Eco-Drive afgeleid caliber wat aan de Swiss Made eisen voldoet. Reken er maar niet op dat als het uurwerk niet aan de Swiss Made eisen zou voldoen dat TH zo dtom zou zijn er Swiss Made op te zetten.
Neemt niet weg dat ik het horloge vrij kostbaar vind, maar ik kan slecht bepalen wat de merkwaarde van een horloge met TAG-Heuer er op is. Kennelijk best veel.
Wat hebben “geheime doorontwikkelingen” nu in vredesnaam te maken met de vraag of dit al dan niet een Zwitsers binnenwerk is? Ik denk dat zowat iedereen hier het over eens is dat dit een Citizen Ecodrive binnenwerk is dat in een wat opgeleukte vorm door LJP geproduceerd wordt in Zwitserland.
Gezien TH een deelaandeelhouder geworden is van LJP via LVMH, lijkt het me juist logischer om dit niet te doen.
Dan zijn wij het toch nog eens.
En wat betreft de, in mijn ogen, exorbitante prijs kan ik alleen maar zeggen “taking the piss”. Maar iedereen maakt natuurlijk voor zichzelf uit of hij of zij het er voor over heeft. Mijn enige punten zijn het geheimzinnige gedoe rondom het uurwerk en toch volhouden dat het iets heel speciaals is.
Ik begrijp de keuze door de link van de bedrijven, het had echter de Swiss Made discussie overbodig gemaakt. En aangezien ze ook in andere (niet solar) modellen Ronda uurwerkjes gebruiken.
het enige wat ietwat bijzonder is, is dat TH niet helemaal open kaart speelt en daar valt men over. aan de andere kant, als ze echt van scratch af aan een nieuw uurwerk in Zwitserland hadden ontwikkeld, dan was het horloge een stuk duurder geweest.
Bij de duurdere merken zoals dit betaal je veel voor de naam, dat wil je of je haalt een Citizen. Ergens moet het enorme marketing budget vandaan komen zodat jij een TH wil hebben. Met beide merken niks mis mee.
Niks mis mee, TH maakt van een goede basis volgens de Swiss Made regels in Zwitserland een goed/beter uurwerk.
Kijkende naar andere branches wordt dit al decennia lang gedaan. Apple die Samsung schermen gebruikt in al hun OLED toestellen/modellen en het Super Retina XDR noemt? Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik vind het geweldige horloges en meer dan de prijs waard. Zowel de Solargraph Aquaracers als de Solargraph F1 modellen. Fijne avond allen!