Swiss Made 🇨🇭 horloge met Japans Eco-Drive uurwerk ..?!?

Leuk dat je reageert als ervaringsdeskundige.
Dat wordt gewaardeerd :+1:t4:

Nee ik geloof er ook niet in dat het zo gaat, maar ik denk dat er pakketjes van Citizen met basis uurwerken E168 naar LJP gaan en zoals het in het artikel wordt beschreven een upgrade krijgen (TAG Heuer logo en enige decoratie zijn toegevoegd) en dan inlepelen

Daar ben ik wel naar benieuwd.

Even je link gecheckt, in de brochure van 2023 heeft TAG Citizen wel benoemd staat er

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

Er zijn toch ook genoeg mensen die een Mercedes CLA (ik noem maar iets) met Renault motor kopen voor de looks?

En daar ook extra voor willen betalen, prima toch?

4 likes

Graag gedaan.

Ik weet het niet. Misschien dat er delen van uurwerken worden uitgewisseld. Maar, dan wil ik je hier toch even uit de droom helpen. Het is al jaren bekend dat (de meeste) ‘Zwitserse’ horloges niet volledig in Zwitserland worden geproduceerd. Dit is niet nieuw, niet bijzonder en niet uniek.

1 like

Hey, don’t worry about it!
Hakuna Matata GIFs - Find & Share on GIPHY

Hmm, ja. Ik heb toch het idee dat je iets dwarszit. :thinking: Want stel dat je al die tijd en energie nu eens zou steken in het schrijven van interessante, inhoudelijke bijdragen, op dit forum. Of desnoods gewoon iets positiefs of aardigs. Dat zou zoveel leuker en waardevoller zijn, imo.
Just Saying Bugs Bunny GIF - Just Saying Bugs Bunny Shrug - Discover & Share GIFs

2 likes

Wat betreft de regelgeving rondom ‘Swiss Made’ is mij dat uiteraard bekend.

Het punt dat in het artikel wordt gemaakt gaat dan ook niet over het feit dat onderdelen of productie buiten Zwitserland plaatsvinden, maar over de mate van transparantie richting de consument en hoe een merk zijn product presenteert

Maar dat is zeker niet alleen TAG geloof mij maar :smiley:

Heb je ergens gelezen dat ik gezegd hebt dat het alleen TAG is ?

Tja,

Is er nou werkelijks niets nuttigers dat je zou kunnen doen, op dit forum of ergens anders, dan doordrammen over hoe TAG Heuer de wereld zou oplichten? Wat dus ook nog eens gewoon niet klopt.

1 like

Heel je topic gaat over de 2 TAGheuers :sweat_smile:

Hoezo? Er was toch net Breitling de Jupiter Pilot genoemd :joy:

Oke die was er ook nog inderdaad :smiley:

1 like

Ik vond het in ieder geval een nuttig verhaal om te vertalen en hier te delen met andere horlogeliefhebbers. Het woord ‘oplichten’ heb ik nergens gebruikt en dat heb ik ook niet geprobeerd te suggereren. Wat mij betreft is TAG Heuer een prachtig horlogemerk met een rijke geschiedenis. Overigens is de schrijver van het artikel, net als jij, zelf een liefhebber van TAG Heuer. Dat lijkt me ook relevant om erbij te vermelden.

2 likes

Dank je!!
TH doet wat fouts :scream:!!

O.k… Nou ja, ík als

vind het belangrijk dat, wanneer er hier op HF weer 'ns iets wordt geroepen over mijn favoriete merk, dat niet klopt of nuance behoeft, dit ook gebeurt. Simpelweg omdat er al genoeg onzin de wereld in geslingerd wordt en ikzelf ruim 30 jaar goede ervaring heb met TAG Heuer en het merk een warm hart toedraag.

Maar wat drijft jou dan nog om toch telkens door te gaan over een onderwerp, nadat dit hierboven (en op andere plaatsen op internet), ontkracht en genuanceerd wordt?

Ik kan me vaag herinneren -maar correct me if I’m wrong- dat jij nogal in bepaalde Chinese merken zit. Waarom schrijf je daar niet wat interessante, inhoudelijke bijdragen over. Of desnoods ga je een keer naar een TAG Heuer AD en pas en bepotel je eens rustig en uitgebreid wat horloges van dit merk om wat real-life indrukken op te doen van het merk en meld je daar iets over. :person_shrugging:

1 like

Dat kan volgens de wet niet, en als je de regels rond “Swiss Made” even zou doornemen die ik eerder al gelinkt heb, dan zie je direct dat er meer eisen zijn rond het percentage materiaalkosten die in Zwitserland gemaakt moeten worden (zonder arbeid mee te rekenen) én dat heel wat assemblagestappen ook van een kwarts uurwerk wel degelijk in Zwitserland zelf uitgevoerd moeten worden. Je ziet toch zelf op de foto’s ook al dat zowel de achterzijde als de kunststof basis duidelijke verschillen hebben?

De Zwitsers hebben dit soort aannames natuurlijk zelf in de hand gewerkt door de regels rond “Swiss Made” nodeloos complex te maken, maar de verhalen die je wel eens hoort rondgaan over hoe een Zwitsers batterijtje een geïmporteerd kwarts binnenwerk plots “Zwitsers” zouden maken zijn wel echt totale onzin.

LJP is een opkomende speler die duidelijk als ambitie heeft om enerzijds een vast gamma aan binnenwerken aan te bieden aan derde partijen én ook anderzijds meer samen te werken met merken om binnenwerken “op maat” te verstrekken. Ik kan me dan ook prima inbeelden dat TH, wetende hoeveel ervaring Citizen heeft met de Ecodrive binnenwerken, de kans mooi gezien heeft om via LJP daar gebruik van te maken op een manier die toch de benodigde “Swiss Made” niet in het gedrang zou brengen.

1 like

Dan moet je eens wat meer posts van mij lezen.
Gezonde kritiek is geen woede, als je alleen positieve geluiden kan accepteren is er geen discussie mogelijk. Lange tenen enzo.

2 likes

Ik zoek de nuance. Een zeldzaam begrip.

5 likes

Flauw van je Ed!
Niet bij het onderwerp blijven maar zogenaamd adviezen proberen te geven waar ik “smachtend” op zit te wachten.

Ik sluit me aan bij @Daddelvirks
Gezonde kritiek is geen woede, als je alleen positieve geluiden kan accepteren is er geen discussie mogelijk.

:point_down:

We wachten…