Swiss Military – Hoe zit het nu echt?

Zo’n 13 jaar geleden kocht ik in Zuid-Frankrijk een Swiss Military horloge. Zo’n robuust horloge met roestvrijstalen kast en massieve band met blauwe wijzerplaat waar prominent een klein Zwitsers rood-wit vlaggetje op prijkt met daaronder de tekst: Swiss Military.

Onlangs had ik hem weer opgeduikeld en kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk een heel aardig horloge is. Ik liet hem daarom aan een vriend van mij zien die daarop meteen als reactie gaf: ‘Das een neppert want er staat geen Wenger op’. Hoezo dan? Volgens hem mag alleen Wenger het predikaat ‘Swiss military’ voeren omdat zij de enige zijn die exclusief aan het Zwitserse leger leveren.

Ik geloofde er bar weinig van en ben eens op internet gaan speuren. Al snel kwam ik tot de conclusie dat er meer merken zijn die ‘Swiss military’ gebruiken om hun horloges aan de man te brengen. In ieder geval heb ik gevonden:

  • Wenger Swiss military
  • Swiss military
  • Victorinox Swiss army watch
  • Swiss military Hanowa
  • SMW Swiss Military Watch.

En jawel (bijna) allemaal tonen de merken het Zwitserse vlaggetje opvallend op de wijzerplaat…

Volgens mij zijn bovengenoemde merken weliswaar zeker niet high-end maar stuk voor stuk toch wel heel respectabel. Hoewel al deze merken soortgelijke horloges hebben, lijken ze ook allemaal een eigen identiteit te hebben met een jarenlange historie.

Mijn eigen horloge blijkt overigens van het merk Hanowa te zijn, dit wordt gestaafd met het HW-logo op wijzerplaat en kast. Zie eventueel ook: http://www.hanowa.ch/

Maar nu dan mijn paar vragen.

1) Is Hanowa een degelijk horlogemerk of valt het inderdaad in de categorie plakmerk?
2) Waar slaat de term Swiss military eigenlijk op?
3) Wanneer mag een merk het predikaat Swiss military voeren?
4) Is er überhaupt een merk dat ook daadwerkelijk aan het Zwitserse leger levert of heeft geleverd?
5) Wenger en Swiss military zijn volgens mij hetzelfde. Is er meer overlap tussen de genoemde merken gezien de overeenkomsten in kwaliteit en uiterlijk?

Graag jullie reactie!

Enne… HEEFT Zwitserland eigenlijk wel een leger ?

Groet
Mark

2 likes

Ja maar die werken allemaal voor de Paus. in van die vreemde pakkies

2 likes

Military branches:

Swiss Armed Forces: Land Forces, Swiss Air Force (Schweizer Luftwaffe); Switzerland has no navy, but maintains a fleet of military patrol boats to patrol Swiss borders (2006)

Manpower available for military service:

males age 19-49: 1,707,694
females age 19-49: 1,662,099 (2005 est.)

Military service age and obligation:

the Swiss Constitution states that “every Swiss male is obliged to do military service”; every Swiss male has to serve for at least 260 days in the armed forces; 19 years of age for compulsory military service; 17 years of age for voluntary military service; conscripts receive 15 weeks of compulsory training, followed by 10 intermittent recalls for training over the next 22 years; women are accepted on a voluntary basis but are not drafted (2005)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sz.html

Groeten,

Stefan

Owkee… Het neutrale Zwitserland heeft dus een echt legertje! Dan hebben ze dus ook behoefte aan legerspulletjes, waaronder echter Zwitserse militaire horloges.

Overigens zijn die mannen in die rare pakjes de Zwitserse Garde. Zij doen dienst voor het Vaticaan en niet voor Zwitserland al worden deze Leute wel van oorsprong geleverd door Zwisterland.

Maar iemand ook nog een anwoord op mijn prangende vragen? Over de eerste Hanowa-vraag hebben jullie vast wel een mening… toch?

Pfew…

Enne, hoe zit 't dan met die zakmessen ?

Groet
Mark

Ik heb een horloge van het merk Swiss Force. Ook met een Zwitsers vlaggetje erop. Kent iemand dit merk?

Het is geloof ik bij Perrelet in Geneve gemaakt.

Alexis

Ik heb eens van iemand gehoort dat het symbool , dat vlaggetje , niet gepantenteerd is .Dus iedereen kan dit gebruiken .

Mannen , niet zo denigrerend over het Zwitserse leger !
Wat Stefan al omschrijft , elke Zwitser doet 10 maal !!! herhalings oefening .
Wat meer zij , wanneer de dienstplicht is beeindigd , en hij naar huis gaat , neemt hij zijn complete miliaire uitrusting mee naar huis .
Inclusief wapens en munitie !
Zo doende geen moeilijk gedoe met fouriers , uitgifte , etc …
Hij moet zelf zorgen dat het uniform passend blijft , dat de uitrusting in orde is en op bepaalde tijden worden in de dagbladen bepaalde lichtingen opgeroepen .
Tot dat hij 45 jaar oud is .
Stel je eens voor , bij een serieuse dreiging , staat binnen 24 uur de complete Zwitserse bevolking , geoefend en bewapend , op zijn post …
Verder , bij Luzern ligt een hoge berg , de Pilatus .
Die is letterlijk helemaal uitgehold , zelfs de Zwitserse burger weet niet wat daar allemaal in zit .
Verder is er voor iedere Zwitser een schuilplaats gebouwd , diep in de bergen , de vele tunnels dienen als ingangen en kunnen hermetisch worden afgesloten .
Wat ik zelf aan den lijve heb meegemaakt , het volgende :
Ik nader het eind van een lange tunnel in de buurt van Zurich , er gaan stoplichten branden , ik stop toevalig helemaal vooraan , net voor het einde van de tunnel .
Er komen Jeep’s te voorschijn ,Militaire Politie er uit , de tunnel-uitgang wordt afgesloten met slagbomen .
Ergens op zij , voor mij niet zichtbaar , gaan schuifdeuren open en twee Starfighters komen langzaam , rechts op zij , de Autobahn op rijden , zij rijden niet eens zo ver weg van de tunnel-uitgang , er was een bocht in de weg , zij konden daardoor vol gas geven en hun uitlaatgassen en vuurstralen konden vrij ontsnappen .
Een dot gas en daar gingen ze , de Autobahn als startbaan gebruikend , het luchtruim in !!!
De Politie deed de slagbomen weer open , en iedereen kon zijn weg vervolgen .
Ik ben op die weg nog verschillende malen geweest , heb steeds langzaam geprobeerd te rijden om te kijken naar de deuren van de hangar’s .
En wat denken jullie ?
Gewoon niets te zien , wanneer je met 80 km. per uur langs rijdt !
Zo goed gecamoufleerd .
Zo dus het Zwitserse Leger !
Niets met horloges van doen , maar toch .
Groeten ,
Peter Peters

3 likes

Mooi verhaal Peter, daar houd ik altijd wel van.
Jammer dat het vraagstuk van de horloges echter nog niet is opgelost, ik ben er echt benieuwd naar (heb ook al even zitten Googlen maar dat leverde niks op)…

Groeten,

Stefan

De Zwitserse voorbereiding op oorlogje spelen heeft ook negatieve kanten…

Zo’n beetje iedere kerel die daar z’n eigen naam kan spellen heeft inderdaad thuis een wapen gebruiksklaar liggen. In een Nova-reportage heb ik ooit gezien dat die situatie tot nogal wat problemen leidt. Burenruzies eindigen vaker dan in andere EG-landen met een ‘fly-through-ventilation-system’ in iemands grijze massa. Ook de wijze waarop zelfmoorden worden uitgevoerd is niet erg Hollandsch. In plaats van ouderwets van een flat of voor een trein te springen kiest men daar liever voor het goed onderhouden dienstwapen. Tsja…

Aber gut! Zo geheimzinnig als het Zwitserse leger en bankwezen is, zal de horloge-industrie toch hopelijk niet zijn? Blijkbaar weet Google (volgens Stefan) in elk geval nog van niets en dat is op zich al wel erg bijzonder!

Niemand iets te melden over Zwitserse legerhorloges en het merk Hanowa in het bijzonder??

Wikipedia is altijd je vriend.

Deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Victorinox
http://en.wikipedia.org/wiki/Wenger

2 Linkjes zijn natuurlijk een logisch vervolg daarop.
En laten we niet vergeten dat Zwitserland een van de best getrainde legers heeft, dat jaarlijk veel bezoek krijgt van bevriende naties voor Mountain training. Een land waar praktisch elke man (en tegenwoordig ook meer en meer vrouw) een wapen heeft en toch ontzettend lage misdaad en zelfmoord cijfers kent…zucht…horloges, bergen, gave gadgets en gewapende vrouwen…wat doe ik hier eigenlijk nog?

Owh ja, lage belastingen betalen…nou ja, ter afsluiting

OK… dus voor mensen die geen zin hebben om door pagina’s tekst te ploeteren:

Het verhaal begint met Victorinox dat een contract kreeg van de overheid om messen aan het Zwitserse leger te leveren. Vervolgens kwam daar Wenger bij waarmee elk bedrijf 50% van de totale overheidsopdracht kreeg. Uiteindelijk heeft Victorinox Wenger overgenomen waarmee het alleenrecht weer werd verkregen. Wenger mocht wel als aparte entiteit blijven bestaan naast Victorinox.

Duidelijk verhaal. Er slechts één maar… Dit verhaal gaat over messen en niet over horloges. Het is nog steeds niet duidelijk of er ook horloges werden geleverd aan het leger. Het klinkt natuurlijk wel logisch om te denken dat er ook horloges werden geleverd.

Tot slot is het zo dat er inderdaad relatief weinig moorden en zelfmoorden worden gepleegd in Zwitserland. Maar wel is het zo dat áls het voorkomt het dienstwapen een prachtig hulpmiddel schijnt te zijn. Met een SIG 550 en de standaard meegeleverde 50 kogels kun je toch een aardige Zwitserse gatenkaas maken… En laten we wel wezen als ik zelf moest kiezen tussen een kogel in mijn kop of met een auto tegen een boom rijden dan wist ik het ook wel.

1 like

Zwitserland zit niet in de EG, of EU zoals dat tegenwoordig heet.

@Vreugd2

Je bedoelt dat ik een komma vergeten ben?
NIET: in andere EG-landen
WEL: in andere, EG-landen

Ik denk dat de meeste mensen die dit forum bezoeken wel weten dat Zwitserland niet tot het gezellige Europese clubje behoort en al sinds jaar en dag neutraal is. Dat laatste had ik overigens al aangegeven in een van mijn reacties.

Ik kende zelfs iemand die het liefst met Swissair vloog omdat die maatschappij volgens hem de minste kans liep om een kaping mee te maken vanwege de neutrale positie en solistische opstelling in de wereldpolitiek.

Wat mij weer brengt op de stelling dat je het beste zelf een bom mee kan nemen in een vliegtuig als je niet wilt worden opgeblazen door een andere idioot met een bom. De kans dat er namelijk twee mafketels met een bom in eenzelfde vliegtuig zitten is bijzonder klein… Ahum…

1 like

De EG en EU zijn overigens twee verschillende entiteiten die beide nog bestaan. Het is geen vervanging ofzo… het zijn verschillende clubjes met een overlap qua deelnemers.

Maaruh… ik bedoelde inderdaad landen uit de EU en niet uit de EG al zijn dat veelal dezelfde landen.

En om dan weer terug te komen op de horloges: na een poetsbeurt ben ik mijn Hanowa Swiss Military Watch weer aan het dragen. En dat bevalt prima!

Foto’s?

In het verhaal stond dus ook dat de naam “Swiss Army …” niet te patenteren was en dat er een groot aantal aanbieders is van “Swiss Army”-producten die niets te maken hebben met het daadwerkelijke leger.

Ik ben nu trouwens wel benieuwd naar de huidige uurwerken van de legerafdelingen wereldwijd.

Ahum… nu geen moeilijke vragen stellen hè!

Zonder digitale camera (in telefoon) wordt dat dus voorlopig helemaal niks…

Ja begin ook wel benieuwd te worden. Te beginnen met Nederland en Zwitserland…

Krijgen de heren en dames soldaten standaard horloges en zoja welke dan?

Heb zelf (gelukkig) niet in het leger gezeten met dienstplicht en heb dus geen flauw idee. Mijn gevoel zegt me dat beroepsmilitairen gewoon zelf hun klokkies kopen…