Swiss Military – Hoe zit het nu echt?

Mooi verhaal Peter, daar houd ik altijd wel van.
Jammer dat het vraagstuk van de horloges echter nog niet is opgelost, ik ben er echt benieuwd naar (heb ook al even zitten Googlen maar dat leverde niks op)…

Groeten,

Stefan

De Zwitserse voorbereiding op oorlogje spelen heeft ook negatieve kanten…

Zo’n beetje iedere kerel die daar z’n eigen naam kan spellen heeft inderdaad thuis een wapen gebruiksklaar liggen. In een Nova-reportage heb ik ooit gezien dat die situatie tot nogal wat problemen leidt. Burenruzies eindigen vaker dan in andere EG-landen met een ‘fly-through-ventilation-system’ in iemands grijze massa. Ook de wijze waarop zelfmoorden worden uitgevoerd is niet erg Hollandsch. In plaats van ouderwets van een flat of voor een trein te springen kiest men daar liever voor het goed onderhouden dienstwapen. Tsja…

Aber gut! Zo geheimzinnig als het Zwitserse leger en bankwezen is, zal de horloge-industrie toch hopelijk niet zijn? Blijkbaar weet Google (volgens Stefan) in elk geval nog van niets en dat is op zich al wel erg bijzonder!

Niemand iets te melden over Zwitserse legerhorloges en het merk Hanowa in het bijzonder??

Wikipedia is altijd je vriend.

Deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Victorinox
http://en.wikipedia.org/wiki/Wenger

2 Linkjes zijn natuurlijk een logisch vervolg daarop.
En laten we niet vergeten dat Zwitserland een van de best getrainde legers heeft, dat jaarlijk veel bezoek krijgt van bevriende naties voor Mountain training. Een land waar praktisch elke man (en tegenwoordig ook meer en meer vrouw) een wapen heeft en toch ontzettend lage misdaad en zelfmoord cijfers kent…zucht…horloges, bergen, gave gadgets en gewapende vrouwen…wat doe ik hier eigenlijk nog?

Owh ja, lage belastingen betalen…nou ja, ter afsluiting

OK… dus voor mensen die geen zin hebben om door pagina’s tekst te ploeteren:

Het verhaal begint met Victorinox dat een contract kreeg van de overheid om messen aan het Zwitserse leger te leveren. Vervolgens kwam daar Wenger bij waarmee elk bedrijf 50% van de totale overheidsopdracht kreeg. Uiteindelijk heeft Victorinox Wenger overgenomen waarmee het alleenrecht weer werd verkregen. Wenger mocht wel als aparte entiteit blijven bestaan naast Victorinox.

Duidelijk verhaal. Er slechts één maar… Dit verhaal gaat over messen en niet over horloges. Het is nog steeds niet duidelijk of er ook horloges werden geleverd aan het leger. Het klinkt natuurlijk wel logisch om te denken dat er ook horloges werden geleverd.

Tot slot is het zo dat er inderdaad relatief weinig moorden en zelfmoorden worden gepleegd in Zwitserland. Maar wel is het zo dat áls het voorkomt het dienstwapen een prachtig hulpmiddel schijnt te zijn. Met een SIG 550 en de standaard meegeleverde 50 kogels kun je toch een aardige Zwitserse gatenkaas maken… En laten we wel wezen als ik zelf moest kiezen tussen een kogel in mijn kop of met een auto tegen een boom rijden dan wist ik het ook wel.

1 like

Zwitserland zit niet in de EG, of EU zoals dat tegenwoordig heet.

@Vreugd2

Je bedoelt dat ik een komma vergeten ben?
NIET: in andere EG-landen
WEL: in andere, EG-landen

Ik denk dat de meeste mensen die dit forum bezoeken wel weten dat Zwitserland niet tot het gezellige Europese clubje behoort en al sinds jaar en dag neutraal is. Dat laatste had ik overigens al aangegeven in een van mijn reacties.

Ik kende zelfs iemand die het liefst met Swissair vloog omdat die maatschappij volgens hem de minste kans liep om een kaping mee te maken vanwege de neutrale positie en solistische opstelling in de wereldpolitiek.

Wat mij weer brengt op de stelling dat je het beste zelf een bom mee kan nemen in een vliegtuig als je niet wilt worden opgeblazen door een andere idioot met een bom. De kans dat er namelijk twee mafketels met een bom in eenzelfde vliegtuig zitten is bijzonder klein… Ahum…

1 like

De EG en EU zijn overigens twee verschillende entiteiten die beide nog bestaan. Het is geen vervanging ofzo… het zijn verschillende clubjes met een overlap qua deelnemers.

Maaruh… ik bedoelde inderdaad landen uit de EU en niet uit de EG al zijn dat veelal dezelfde landen.

En om dan weer terug te komen op de horloges: na een poetsbeurt ben ik mijn Hanowa Swiss Military Watch weer aan het dragen. En dat bevalt prima!

Foto’s?

In het verhaal stond dus ook dat de naam “Swiss Army …” niet te patenteren was en dat er een groot aantal aanbieders is van “Swiss Army”-producten die niets te maken hebben met het daadwerkelijke leger.

Ik ben nu trouwens wel benieuwd naar de huidige uurwerken van de legerafdelingen wereldwijd.

Ahum… nu geen moeilijke vragen stellen hè!

Zonder digitale camera (in telefoon) wordt dat dus voorlopig helemaal niks…

Ja begin ook wel benieuwd te worden. Te beginnen met Nederland en Zwitserland…

Krijgen de heren en dames soldaten standaard horloges en zoja welke dan?

Heb zelf (gelukkig) niet in het leger gezeten met dienstplicht en heb dus geen flauw idee. Mijn gevoel zegt me dat beroepsmilitairen gewoon zelf hun klokkies kopen…

Binnen de Nederlandse krijgsmacht zijn 2 “issued” horloges. Ze staan iig opgenomen in de uitrustingslijst.

Citizen Aqualand voor duikers. Zien er echter precies hetzelfde uit als een normale. Geen extra markeringen.
En een Casio, niet eens een Gshock voor sportinstructeurs.

Ik snap dat ze krap bij kas zitten met al die operaties in den vreemde, maar krijgen ze bij de luchtmacht niet iets beters?

Als ze krap bij kas zitten moeten ze mischien eens een inkoopactie Alpha organiseren :smiley:

Groeten,

Stefan

Moeten ze alleen niet gaan duiken.

We dwalen wel een beetje af, geloof ik.

idd, sorry beetje off topic. Ik denk eerlijkgezegd niet dat deze vraag binnenkort beantwoord gaat worden. Wel erg jammer.

Groeten,

Stefan

Hallo,

Met belangstelling de centrale vraag gelezen (naast de andere discussie). Ik heb zelf een Hanowa Swiss Military horloge (zo`n 7 jaar geleden in Zwitserland gekocht). Ik ben heel erg tevreden, en volgens mij valt Hanowa niet onder de categorie B-merken gezien de kwaliteit. Ik heb zelf even op Hanowa.ch zitten snuffelen en wil heel graag de Masterpiece aanschaffen!! Geen enkele juwelier kent dit horloge in Nederland, heb ik gemerkt. Daarom ge-emaild met Zwitserland, waarop ik via via een reactie uit Antwerpen kreeg: het merk Swiss Military wordt alleen in zeer specifieke markten verdeeld, maar bij wijze van uitzondering kon ik het bestellen en per koerier ontvangen. Dus ik weer vragen naar de prijs etc, helaas heb ik daar nooit meer een reactie op gekregen. Ik denk er nu over naar Zwitserland te gaan en op zoek naar deze Masterpiece (het wordt een persoonlijke quest haha).

Groet Matthew

1 like

Ik zag toevallig jullie discussie en ondanks dat deze al in 2007 is opgestart heb ik het antwoord op één van de oorspronkelijke vragen:

• Is er überhaupt een merk dat ook daadwerkelijk aan het Zwitserse leger levert of heeft geleverd?

Antwoord: Het Zwitserse leger heeft sinds het jaar 2000 slechts één vaste hofleverancier als het op horloges aankomt en dat is het Zwitserse merk H3Tactical. Zij hebben het exclusieve recht te leveren tot in ieder geval 2010 (10-jarige overeenkomst).

Zij leveren ook aan diverse onderdelen van het Amerikaanse leger (sinds 1986), waaronder de US Airforce, verschillende Navy divisies (waaronder de Navy Divers), de US Marines en de US Coastguard.

Pas sinds begin 2008 zijn deze horloges ook voor particulieren te koop, voor die tijd alleen voor overheden. Voor de BeNeLux zijn wij (finesthours) de importeur en distributeur.

Kijk voor meer info op:
www.h3tactical.com
www.finesthours.eu

Te gek zeg! Ik krijg zojuist via de mail een seintje dat deze discussie weer is opgestart… Da’s even geleden.

Bedankt voor het antwoord.

Het toeval wil trouwens dat ik gisteravond naar de Zwitserse militaire horloges heb zitten kijken van Victorinox en Hanowa. Voor het eerst weer na circa 1,5 jaar!

Het staat al enige tijd open en ik zie dat de vraag nog niet beantwoord Is, dus bij deze. Check de volgende website:

https://www.wereldhorloges.nl/blog/swiss-military-hanowa-horloges-waren-een-feit/

Groeten!