Sympathieke merken (als in geen marketing bla bla, geen opgepompte prijzen, originele ontwerpen)

Sorry, lange titel, maar belangrijk om meteen ‘sympathiek’ hier een (arbitraire) definitie mee te geven.

De vraag is dus: wat vind je sympathieke merken in de zin dat ze weinig marketing bull shit verkopen, reëel geprijsd zijn en originele ontwerpen bieden.

Wat mij betreft alvast:
Sinn (eigenzinnige ontwerpen, echte functionaliteit, redelijk betaalbaar)
Nomos (hoewel leunend op historische ontwerpen van Lange) maar eigenzinnig en eigen productie en ontwerp van uurwerken. Redelijk betaalbaar.
Junghans (dank @Kad). Goed te betalen, vaak mooie ontwerpen die iets toevoegen.

En @Fate_Amenable_To_Change gaat zeker (al dan niet terecht) Seiko noemen.

Roept u maar, liefst met enige onderbouwing. Plaatjes niet verboden :grimacing:.

46 likes

@Kad noemde Junghans al even, maar wat te denken van:

• Mühle Glashütte
  • Damasko
  • Archimede
  • Formex
  • Farer

Er zijn plenty merken met een eigen smoel een soort van realistisch prijspunt en een sympatieke positionering. Absoluut.

Je moet alleen zo’n moeite doen om die merken binnen (luxe-)conglomeraten te vinden. Als positief binnen de Swatch groep zou ik Hamilton, Longines en Certina eens willen oormerken. Dat is allemaal vrij eerlijk voor een vrij eerlijke prijs, zonder al te vreemde claims, her en der. Maar ja, die zitten niet in het luxe segment.

Of je komt in de al dan niet sympathieke Independents terecht aan de bovenkant. Zie daar bijvoorbeeld een tent als Shapiro. Dat vind ik ook sympathiek, maar die man bouwt gewoon bespoke horloges voor z’n klandizie.

Wat ik van Seiko vind moge bekend zijn. Toch heb ik daar kanttekeningen bij als het op “sympathiek” aan komt.

De manier waarop Grand Seiko onder leiding van Frédéric Bondoux hun bestaande verkoopkanaal heeft behandeld, bijvoorbeeld, vind ik eigenlijk minder chic. Ik begrijp waarom en waarom ze zich zo moeten positioneren, maar sympathiek was het niet.

Grappig genoeg lijkt Frederic zelf een redelijk sympathieke man die natuurlijk een missie mee heeft gekregen vanuit z’n management. Nu heb ik de goede man slechts één keer ontmoet, dus mileage may vary.

Als je bijvoorbeeld met de eigenaars van bepaalde, ahum, webshops over Oris gaat praten komen die er ook niet altijd even sympathiek uit rollen, maar dat zit 'm meer in de relatie retailer-vendor.

Sympathiek en eerlijk zijn niet altijd dezelfde dingen. :slight_smile:

15 likes

Oris.

De marketing die ze doen gaan veelal over steun aan projecten/stichtingen voor behoud van maritieme natuur of als ode aan bepaalde personen (muziek, sport, duikers). Verder weinig pretentieus en kwalitatief goede horloges voor een redelijk prijs (enkele jaren terug voor een zeer schappelijke prijs)

22 likes

Archimede

14 likes

Casio.

Eigen ontwerpen, eigen smoel
Eigen productie (manufactuur zelfs)
Redelijk geprijsd
Onafhankelijk merk
Technologisch innovatief

34 likes

Hermès.

Genoeg marketing natuurlijk, maar niet zo veel bullshit.
Of het reëel geprijsd is, is een never-ending discussie, maar in het segment waarin ze proberen te opereren zijn ze niet achterlijk duur.
En originele ontwerpen gaat hier wel op.

37 likes

Ik wil toch ook twee herintreders noemen. Oude ontwerpen, opnieuw uitgebracht, tegen redelijke prijzen:

Nivada Grenchen. Kwaliteit is belachelijk goed, zowel van het horloge als van de band. Daardoor meteen vraagtekens bij het prijspeil van de grote jongens.

En Vulcain. Met een eigen uurwerk in dit voorbeeld dat qua opbouw identiek is aan het origineel. Dat vind ik tof.

32 likes

Straum, Excelsior Park, Boldr en Stowa schieten me ook door het hoofd.

En, ik moet zeggen… über sympatiek is Serica. Ik heb zo veel met de goede man die daar achter zit moeten communiceren, zowel over de immer vooruit schuivende release date van die 5303, als de kroonstam-problemen en de zeer strakke end-links voor de band (hoe te verwijderen zonder slijptol) dat ik Jerome als sympathiek, behulpzaam, geduldig en best wel overwerkt op mag voeren. :rofl:

9 likes

Die hebben een cool duikertje.

19 likes

Prima !
en niet teveel leunen op gebruikt door/ geleverd aan Overheid of Militaire organisatie. Meestal is dat ook een vorm van stickeren ( Allinghi boten, of duikeenheden ) en voor ieder squadron verzinnen we een nieuw kleurtje. Mount Everest niet beklommen ?? Opzouten dan…

Ben je niet echt in de ruimte geweest ( + 100Km ) maar scherm je met stratosfeer of ballonvaren, dan hoeft het voor mij ook niet :slightly_smiling_face:

Heeft de Meester zelf alleen het ontwerp geschetst en zetten ze elders met gestanste wijzers en standaard spul het zaakje in elkaar ? Wegwezen a.u.b.

Zenith blijft voor mij over in het luxe segment, zeker gezien hun chronometrische prestaties

en toch zeker ook Jaeger-LeCoultre, maar voor beide geldt daar is het wel zoeken tegenwoordig naar de pareltjes in verhouding tot hun prijzen. Merken als AnOrdain en Ophion doen het ook goed vind ik.

3 likes

AnOrdain is idd ook een goeie

2 likes

Die zijn wel echt in prijs omhoog geschoten op een minder sympathieke manier.

4 likes

dat kan er natuurlijk maar 1 zijn @stefanketelaars

9 likes

Ja, en dat schreef ik al… :slightly_smiling_face:

Dus leve de tweede hands markt !

Cwc voelt voor mij ook zo aan. Die hebben jaren aan een stuk enkel aan het brits leger geleverd, dan mogen ze best een broad arrow op hun plaat zetten. En de ontwerpen zijn niet de hunne, maar wel gewoon volgens de gewenste standaard van het leger

@TagEd waar blijf je met je squale betoog? :stuck_out_tongue_winking_eye:

13 likes

IMG_8134
Leuk!

8 likes

Weer eensch.

Als Richemont toko heb ik daar bedenkingen bij, net als Cartier. Richemont is in mijn hoofd suspect. De hele groep.

Check. Super cool merk, zeggen ook eerlijk hoe lang ze nodig hebben om x wijzerplaten te maken, wat er allemaal fout gaat… Mooie tent.

Zeg, @Tompj, valt jou nou ook op dat iedereen en z’n grootje Duitsers sympathiek vind in dit topic? :slight_smile:

Hmmm

Die verpesten het oor mij met hun modellen die wel heel erg richting een Submariner gaan.

Vertel…

1 like

Zeker! Dat valt erg op. Interessant wel.

1 like