Syt horloge

Ik heb onlangs een horloge uit Belgie gekocht.
Het merk is Syt.
Hij is van voor 1944 ( reparatie merk teken )
De staat is geweldig voor z’n leeftijd.
Loopt ook perfect.
Er staat in de deksel made in France.
Het uurwerk is mooi afgewerkt.
Materiaal van de kloof lijkt wel verzilverd.
Er is alleen niks over dit merk te
vinden.
Graag zou ik meer te weten komen over dit merk.



2 likes

Welke bronnen heb je zelf al gebruikt? Als ik in Mikrolisk kijk zie ik het volgende:

Verder heeft @lexaf ergens nog een interessante link naar een oud horlogeproducenten overzicht gegeven. Vol die link en je komt nog meer te weten. Leuk horloge :+1:

Ohh wat goed ,ik ga kijken bedankt👍

Heb wat gevonden.
Het horloge is gemaakt in het atelier Bossy.
Léon Bossy tweede generatie heeft in 1910 de merknaam SYT en TYS gestart.
SYT was het high end merk
TYS was het meer betaalbare merk
Ze hadden 9 man personeel
En hebben tot omstreeks 1960 deze merknamen gevoerd.
Daarna hebben nog twee Bossy horloge makers het werk voortgezet.
In totaal dus 150 jaar actief geweest.

Het horloge is dus in kleine oplage gemaakt.
Dit is duidelijk te zien aan de frees sporen ,en de apparte zilver achtige afwerking.
Verder loopt het uurwerk perfect ,en is er nauwelijks slijtage.

Nogmaals bedankt voor het speur werk.:+1:

3 likes

Interessant. Ik heb gezocht in de Davoine 1913, maar niks gevonden. Wat is jouw bron?

Was jij het niet, Lex, die ons op het spoor van “patrimoine.bourgognefranchecomte.fr” zette ? :slightly_smiling_face: Zie aldaar…

En over het uurwerk:
Dat lijkt erg op wat jij, Lex, indertijd publiceerde over Nostra Mogelijk een GuBa, dus.
Al dacht ik tot mijn ontzetting eerst een Aegler te herkennen. Deze met name:
th-919271706
(foto van, jawel, rolexforums.com)
Natuurlijk kan ik niet weten wat de diameter van deze drie horloges zijn. Maar ze lijken n.m.m. heel erg op elkaar.
Het zal toch niet zo zijn dat “het merk met het kroontje” in een obscure SYT verdwaald is :open_mouth:. Hoewel, “La société assemble des montres mécaniques de haut de gamme (marque SYT) ou des modèles plus courants (TYS)”
Haut de gamme, top of the line.
Benieuwd wat nog meer opduikt. En naar jullie meningen.

1 like

Jawel, maar daar had ik even niet aan gedacht, ik heb in de Davoine boeken zitten graven…
Maar Bossy, Besançon had me wel op het juiste spoor moeten zetten. Ik ga daar ook nog even kijken. Dank.

En inderdaad: patrimoine gaat met de zoekvraag ‘horlogerie SYT’ gelijk naar een to the point dossier.

image
IMMEUBLE ET ATELIER D’HORLOGERIE BOSSY - 25 - Besançon 9 rue de Lorraine

Hieronder het door Google vertaalde artikel (dit keer niet door mij naar goed Nederlands gecorrigeerd, maar goed leesbaar, correctie vrijwel niet nodig)

Historisch

In 1891 verhuisde Léon Bossy zijn horlogemakerij naar de begane grond van het gebouw aan de rue de Lorraine 9. Het bedrijf zou in 1848 zijn opgericht door zijn vader, Xavier Bossy, een “horlogemakerij” gevestigd op 6 rue des Chambrettes (nu rue Pasteur) of rue de l’Arsenal (nu Jean-Jacques Rousseau), geassocieerd met een man genaamd Jeanneret. In de jaren 1880 werd het atelier verplaatst naar 20 rue Proudhon. Tussen 1877 en 1890 was Léon Bossy verbonden met Eugène Victor Jeanneret in de vennootschap onder firma Bossy Fils et Jeanneret. Een definitieve verandering van woonplaats vond plaats in 1891, toen Léon Bossy de horlogemakerij vestigde in een gebouw dat rond 1880 werd gebouwd op de kruising van de Rue d’Alsace en de Rue de Lorraine. Hij is de bedenker van de merken Andromeda en SYT. Georges Bossy, de zoon van Léon, nam in 1913 het bedrijf over, dat in de eerste helft van de eeuw werd omschreven als een fabriek van “afgewerkte horloges”.
Na de Tweede Wereldoorlog werd Georges bijgestaan door zijn zonen Bernard en Roger, later vergezeld door Jacques, in de SARL Bossy Fils. Het bedrijf assembleert high-end mechanische horloges (merk SYT) of meer gangbare modellen (TYS), maar produceert geen uurwerken en componenten meer. In de jaren 1960 had het bedrijf negen mensen in dienst (van wie er vijf vanuit huis werkten). Het verkoopt benodigdheden en gereedschappen, en heeft een reparatiewerkplaats. Helemaal aan het einde van de jaren 1970 kocht het bedrijf het merk Perfex (Ets Froidevaux, IA25001751). De werkplaats ging achteruit en diversifieerde zich in de verkoop van horlogebenodigdheden. Het bedrijf verliet het pand in 1990.

Ik denk dat @Tiktac de info nu wel compleetheeft. :slight_smile:

1 like

Jaa dat kun je wel zeggen.
Op naar het volgende mistery :face_with_monocle:

2 likes

Aegler was gewoon een ebauche maker. Dus de uurwerken kom je sporadisch wel tegen bij andere merken. Maar het meest toch bij Gruen en Rolex.

2 likes