Tadea herstellen met een AS 210 uurwerk

Einde van de middag lag het spul ineens in de brievenbus. Van de week maar eens kijken. Blij mee.

4 likes

Succes :+1:t2:

Gaaf dat je je dit aangaat.

1 like

Precies dat heb ik laatst ook meegemaakt. Is dus niet alleen bij jou zo… Ik moet toegeven, dat hun service “iets” beter is geworden, maar het is nog steeds slecht… In ieder geval verlopen hun douanehandelingen een stuk soepeler en sneller.

De buurman heeft de bezorger toevallig gesproken en die gaf aan dat die avond er een defect is geweest aan het scanapparaat en er voor zorgde dat de informatievoorziening in de war raakte. Klinkt plausibel.

Dit is het donor horloge. Eigenlijk veel te leuk/mooi om "te slopen "… :grimacing: :see_no_evil:
Zal nog op internet nog eens graven naar onderdelen, maar met dit soort oude horloges wordt het wel lastig om onderdelen te vinden.

Dikke kans dat dit horloge “eenvoudig” aan de praat is te krijgen. Ik heb even onderzoek naar de balans gedaan en zag vrij vlot waarom hij niet draaide. Was ook aangegeven in de advertentie dat de balansas defect was. Wat Huib @vinwat (dacht ik) al eens ergens had aangegeven bestaat deze as uit meerdere onderdelen en aan de onderzijde is de tampon ingeschoven in de holle as.

De astap aan de bovenzijde is volgens mij nog intact.

Helaas verschilt de platine toch op een paar kleine punten. De vraag is dan ook of het een AS210 is, maar zal ik denk ik wel zien als ik het donor uurwerk uit elkaar haal. Zou onder de wijzerplaat moeten staan.

De kloof van de balans past in ieder geval niet. Ik zal de balansveer over moeten zetten naar de Tadea.

Links de donor, rechts die van de Tadea

Ook nog even twee foto’s met het spul naast elkaar. Links de Tadea en rechts de donor. De platine aan de balanszijde is ook een tikje anders.

Eerdaags de donor maar eens uit elkaar. Gaan het zien.

5 likes

Succes en sterkte!!
Is dat nou een hele vroege vorm van schok beveiliging, die U rondom de balans?

Lijkt ook wel hier op.

1 like

We gaan het zien @MartijnV De Tadea is in ieder geval 100% een AS210 (staat op de platine vermeld).

Bestfit Encyclopedia
Ik heb gekeken, maar ik kom de AS210 daar niet in tegen helaas

1 like

Hier wat info. Meer heb ik niet.

2 likes

Tof :+1:

@Speed_Addict Weet jij ook hoe ik dat met die balansas moet lezen? Ben wel super blij met die maten want dan weet ik dat.

Daar staat dus C75/385/80. Ik had een tijdje geleden bij van de Gevel al een vraag gesteld, maar die kwamen enkel terug met een antwoord: alle balansassen kunnen we leveren en staan op de site :crazy_face:

Als ik op de site kijk : cylinders
Dan zie ik de eerste kolom de diameter en vind daar onder 75 ook de waarde 385. Maar wat is bij Flume dan die derde waarde 80? Of lees/interpreteer ik het verkeerd?

Dat ZF 1245 nummer voor de veer is ook wel mooi. Daar kom ik de waarde 1,50×10,50×0,120×320,00mm voor tegen. De veer zit er nog in en lijkt op het eerst oog nog goed. Geen idee of die al eens is vervangen en weet ook absoluut nog niet wat die aan amplitude geeft want eerst moet het spul worden gemaakt, maar als ik hem moet vervangen is dit goed om te weten.

Tja, ik ben weer eens genotificeerd, gebruikelijk is dan om iets terug te roepen.
Welnu, dat doe ik dan maar weer.

De kans bestaat dat de complete balans van de donor niet zal passen op het oude uurwerk. Dat gezegd hebbende;

We hebben het hier immers over een cilinder uurwerk en om dat te repareren heb je veel meer nodig aan gereedschap en kennis om dat voor elkaar te krijgen.
Overigens interessant om te weten, cilinder uurwerkenkennis wordt al jaren niet meer als lesmateriaal op de vakschool gegeven.

Dus de moderne jonge horlogemakers hebben geen enkele verstand van een cilinder uurwerk, tenzij ze interesse hebben en zich hierin hebben verdiept…

Nu een beknopte uitleg hoe dit probleem aan te pakken.
Het is verstandig om eerst de hoogtelucht te meten tussen de kloof en de platine.
Daarvoor is speciaal gereedschap nodig, die niet iedereen zal hebben.
Met het speciale meetgereedschap kan je dan gelijk zien of de balans wel of niet zal passen.
Zie hier het meetgereedschap, dat is overigens niet bij de groothandelaren zoals Flume te koop.

Dan is volgens Betula een tampon in de cilinder naar binnen geschoven, zie zijn foto’s.
Wat zou de reden kunnen zijn:

het kan zijn dat de tampon niet passend is geweest, dus te los in de cilinder heeft gezeten.

Mogelijk dat er grote druk op de rand van de tampon is gebracht waardoor de tampon is doorgeschoten naar binnen.

Als de tampon wel de juiste maat had, dan zou dat kunnen betekenen dat de cilinder is gescheurd, want hoe komt zoiets, groot raadsel. Dan zou de cilinder ook wel aan vervanging toe zijn.

Wel, de schacht van de tampon is taps, en is zo ontworpen om stevig in de cilinder geborgd te zitten.
Als de tampon dan is doorgedrukt, dan heb je te maken met de situatie zoals hierboven geschreven.
Om de tampon er weer uit te drukken heb je speciaal gereedschap nodig,
Zie hier de foto van het gereedschap wat nodig is om een tampon uit te slaan en weer in te persen.

Kortom het is niet zo dat dit snel even kan worden gedaan zonder de juiste gereedschap en kennis.

Het opmeten van de hoogtelucht kan redelijk gemakkelijk worden gedaan, Het balansblok wat op de platine is geschroefd kan er gemakkelijk af met een schroef. De schroef zit aan de wijzerkant op de platine, op het gehele blok past de kloof en heb je alle ruimte om de meten.

Als de cilinder nog niet beschadigd is, dan kan er een nieuwe tampon in worden geperst.

Er zijn twee modellen een voor de kant van de platine en een voor aan de kant van de kloof.

Wel, ik zou een beknopte uitleg geven. Dus dit is volgens mij meer dan voldoende.
dixi

7 likes

Erg leerzaam verhaal Huib.

Ik wilde nu toch wel erg graag weten welk donor uurwerk ik binnen had gekregen omdat ik toch wel enkele verschillen zag.

Dus toch zoals in de advertentie vermeld een AS210 net zoals de Tadea.

Ik wil hiervan het minutenrad overzetten naar de Tadea en de balansveer of eventueel de balans/balansas/balansveer overzetten naar de kloof van de Tadea als de tampon op de juiste positie/lengte terug kan.

Eerst de Tadea maar eens een service geven en de veer controleren. Ik had al een vervanger, maar wil in mijn nieuwe gesorteerde voorraad veren even kijken of daar exacte de juiste bij zit (1,5 ipv 1,6 hoog).

Morgen maar eens kijken.

1 like

En ik vergat in te typen dat ik het vreemd/apart vind dat er verschillen zijn terwijl het type hetzelfde is.

Kan het zijn dat er voor fabrikanten op verzoek aanpassingen werden gedaan? Dat je dus een soort van op de basis van AS210 een variant kreeg?

Heel normaal toen. Meerdere redenen:

• ebauche maker maakte in opdracht voor een specifiek horlogemerk volgens bepaalde specs
  • een uurwerkmaker kocht een ebauche basis en voegde daar zijn eigen toevoegingen aan toe (finisher) en verkocht dit weer door aan een horlogemerk
  • de ebauche maker verkocht varianten (aantal jewels, verschillende brugvormen, verschillende balansen)
  • het model kreeg door de jaren heen wat wijzigingen/verbeteringen
2 likes

Helaas, wij hebben de cylinder gang in school niet gezien. Ik had nog willen schrijven dat je een 70+ horlogemaker dat moet vragen. :sweat_smile: Want daar zit de kennis.

2 likes

Dat kan alleen als die goede man zelf de kennis had aangeleerd om cilindergang uurwerken te willen bewerken.

Als hij 50 jaar geleden de vakschool had gevolgd, dan zou hij ongeveer 20 jaar oud zijn geweest, en werd er op de vakscholen al geen les meer gegeven in cilindergang uurwerken.

Momenteel zijn er maar weinig geïnteresseerde horlogemakers die cilindergang uurwerken kunnen en willen bewerken.

Waar gaat het dan om, het speciale gereedschap wat nodig is, de onderdelen die vrijwel niet meer zijn te krijgen en als laatste de kennis en sleutel gevoel wat nodig is.
Kortom er komt meer bij kijken.

1 like

Uitdagend project, veel succes ermee :+1:

Hier moet ik je helaas wel even uit de droom helpen:

Er staat “fond acier inoxidable” op het achterdeksel, en dat betekent dat alleen het achterdeksel van rvs is en de kast dus verchroomd. Als je goed kijkt kun je bij de beschadigingen aan de bezel tussen 2 en 3 uur volgens mij ook zien dat het messing tevoorschijn is gekomen.

1 like

Zal eens kijken. Ik loop op dit moment nog te martelen met het donor uurwerk :see_no_evil: :frowning_face:

Van het donor uurwerk krijg ik het minutenpijpje niet los van het minutenrad. Misschien ben ik TE voorzichtig, maar ik wil het absoluut niet slopen. Hij ligt inmiddels al een paar dagen in de IMAL in de hoop dat er ergens wat oxidatie zit of iets dergelijks en ik het zo wat los weet te weken. Heb de platine met het rad al in de ultrasoon gehad, maar dat hielp ook niet :roll_eyes:

Iemand nog een ander idee? Ik heb al heel voorzichtig zitten wrikken met twee schroevendraaiers, maar die platine is zo zacht als boter en wil die eigenlijk niet beschadigen. Zal als ik er vandaag aan toekom eens zien of die IMAL wat heeft gedaan.

1 like