Tadea herstellen met een AS 210 uurwerk

Foto kwam niet mee.

Eigenlijk zoek ik zoiets als onderstaande trekkertje, maar dan een fractie kleiner. Dan kun je die onder je minutenpijpje schuiven en loodrecht trekken.

1 like

Is het niet zo’n minuutpijp met een losse pin die doorloopt door het centrumrad? Die oude uurwerken hebben dat nog wel eens. In dat geval kun je die het beste los krijgen door voorzichtig met je triebniet op het uitstekende puntje van die pin te tikken.

2 likes

Bij het Tadea uurwerk heb ik dat minutenpijpje er gewoon af kunnen pakken. Zat ook wel ietwat strak, maar ik heb het minutenpijpje zelfs voorzichtig met een tangetje beetgepakt :grimacing: :grimacing: :see_no_evil: en ook dat lukte niet.

Zal kijken of ik daar vandaag nog eens opnieuw naar kan kijken en dan met de microscoop nog een dieper op kan inzoomen of ik niet iets over het hoofd zie :disguised_face:

Kan zijn dat die Tadea net een andere variant is en wel de “moderne” minuutpijp heeft maar je donor niet. Wat @Jenneke hierboven ergens al zei, er bestaan vaak de nodige variaties.

2 likes

Hier de twee typen minuutpijp; boven de moderne, onder het oude type met pin. Ik heb sterk het vermoeden dat je donor voorzien is van het oude type:

4 likes

Wat ze doen is aftekenen zodat postnl denkt dat alles net op tijd is bezorgd.

Weet niet of ze bonussen of straf krijgen, maar lijkt me wel een KPI.

1 like

Mmmmmm … krijg toch wel wat lichte kriebeld bij het zien van dat Figure 2 plaatje. Zover ik het heb kunnen zien is dat minutenpijpje glad. Dat verklaard denk ik ook waarom ik er geen vat op kreeg :see_no_evil:

Liefst zou ik naar huis fietsen en direct er bovenop duiken voor verder onderzoek :smile:

1 like

Lijkt hier ook een flinke pukkel te zitten, dus @wbcoupe zou wel eens gelijk kunnen hebben. :sweat_smile:

1 like

Haha, herkenbaar :sweat_smile:

Wel jammer als het inderdaad het andere type is, want dan gaan je wijzers waarschijnlijk niet passen; bij het pin type heeft de minutenwijzer meestal een kleiner gat omdat de wijzer op de pin klemt en niet op de minuutpijp zelf :grimacing:

Gisteren geen tijd gehad. Beetje druk deze week met allerlei afspraken na werktijd. Mocht dat minutenpijpje anders zijn, dan zou ik ook nog kunnen overwegen om het tandwiel van de as af te halen en over naar de as waarvan het tandwiel kapot is. Dat zou met een pons toch moeten lukken.

Theoretisch zou dat misschien moeten kunnen maar ik heb me er nooit aan gewaagd, dat lijkt meestal zo hard in elkaar geperst dat het een geheel lijkt geworden :thinking:

Nou, mooi bummer :rage:

In de donor zit dus een type/figuur twee minutenpijpje op … grrrrr
Heb getracht met voorzichtig tikken dat spul los te slaan, maar als je niet oppast sla je de kop van het asje breder en dan krijg je hem er sowieso niet uit. Ik durf niet harder te slaan en ben er maar mee op gehouden. Misschien moet ik op zoek naar andere vervangende onderdelen en deze donor opknappen want dat is ook best een leukert …

Zie de verschillen tussen de eerste twee en de laatste drie foto’s

1 like

Heb jij toevallig al een keer kunnen zoeken/kijken?

1 like

Ja, maar het antwoord was al geheven geloof ik: Best fit

1 like

Thanks, zal eens kijken of ik daar qua gegevens wat kan vinden.

Hello!

Sorry, my dutch is not good at all, so will respond in English.

Info about the caliber AS 210 will be available in the next update v.1.1.10 of The Watchmakers App available on the Apple App Store. (the update will be probably available at the end of this week). At some point later technical sheets for these movements will also be added.

I can already share that AS 210 and AS 484 are of the same family, so most parts should be interchangeable.

2 likes

What a nice gesture to help Arie(@Betula) this way. I’ m sure he’ ll be delighted with this information!

1 like

Thanks for the info :+1:t2:

1 like