Een aantal weken geleden voor een paar euro (7) een in mijn ogen prachtig horloge met blauwe wijzers gekocht. Werd verkocht als defect en er waren enkel foto’s van de buitenzijde gepost. Wat ik kan zien een volledig RVS/Stalen kast (geen chroom).
Onder het glaasje zit een nagenoeg gave wijzerplaat. Er zit een klein plekje aan, maar verwacht dat dat vuil is (nog niet supergoed naar gekeken, maar lijkt erop te liggen).
Ondanks al deze ellende heb ik een enorme drive om dit uurwerk te herstellen. Ik vind het gewoon een super gaaf en mooi horloge. En met zijn bijna 37mm kast een Jumbo voor die tijd.
Ik had al wat informatie gevonden en er was al eerder wat gepost:
Alle informatie over waar ik de boven gesommeerde onderdelen kan vinden … graag.
Het uurwerk is bij Ranfft niet bekend en daar haal ik meestal mijn gegeven vandaan over het type veer wat in het uurwerk zit. Ik heb best een aardig voorraad, maar weet dus niet welke veer erin hoort.
De hoogte van de veer die erin zit is 1,68mm, de dikte … is lastig maar meet een paar maal 0,06mm
Iemand die de gegevens wel weet graag.
Kortom, brand maar los met informatie en/of tips waar ik onderdelen kan vinden.
Bij Watch Movement Archive staat nog een opmerking:
Different bridge shape than the AS 210, AS 210a listed in the Classification Horlogère from 1936 (see extra picture)
Daar wordt ook het 484 uurwerk genoemd. Als ik daar naar kijk ziet de brugvorm er inderdaad anders uit, maar krijg ik sterk de indruk dat het onderliggende uurwerk hetzelfde is. Iemand die daar iets over kan zeggen? Dat zou mijn zoektocht kunnen vergroten.
Thanks Jenneke. Goede reminder. Degene die je noemt is wel lager. De deksel zat wel netjes dicht… blijkbaar zegt dat dan niet alles? Vind het qua hoogte best een verschil.
Maar, ik zal deze noteren en in mijn voorraad zoeken of ik die erbij heb zitten.
Ik heb nog een doos met veren die ik van de week binnenkreeg, maar deze zat in mijn gesorteerde voorraad. Komt eeg dicht in de buurt. Een fractie korter (dus kortere gangreserve) en een fractie hoger. Maar aangezien er een 1,68 uitkwam zou een 1,60 moeten passen (lijkt mij). De veerton diameter en veerdikte zijn hetzelfde.
Tja … hij vreet geen brood, maar hoop niet dat dit topic een stille dood zal sterven. Ik vind het een top model. Prachtig …
Wie niet waagt wie niet wint Bas
Heb gisteren nog lang wakker gelegen. Nadenkend over dit uurwerk. Soms kun je dan maar beter je bed uit stappen om het te controleren want dan heb je rust
Maar de tige/opwindstift zou dezelfde zijn als het AS 111 uurwerk welke in het zakhorloge van mijn overgrootopa zit. Dat triggerde me.
Ik heb nog wat reserve onderdelen liggen/overgehouden. Onder ander het ankerrad. Ik ga vanmiddag als ik thuis kom direct kijken want ik heb het idee dat dat ankerrad wel eens hetzelfde is. Dat zou fantastisch zijn als dat past en heb ik een onderdeel van de lijst. Hetzelfde geldt voor het minutenrad.
Bij de AS210 zit een open minutenpijpje, maar bij de AS111 zit er een gesloten pijpje op. Ik wil ook die eens vergelijken want met wat geluk is die ook hetzelfde. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik eens kijken of ik dat minutenrad ook kan solderen. De tandjes zijn volgens mij allemaal intact.
Ach en zo gaan je hersenen in de spinselstand en lig je dus een tijdje naar het plafond te staren. De nacht was kort
Weet iemand of er een overzicht bestaat van dit soort oude uurwerken waarbij je kan zien of onderdelen uitwisselbaar zijn/in overige uurwerk kalibers zijn gebruikt?
Ja die zijn er. Ik ben even vergeten hoe het heet, maar ik heb twee delen onderdelen boeken van een leverancier waar alternatieve onderdelen bij staan. Kom ik op terug.
Het ankerrad van het AS111 uurwerk is exact hetzelfde. Die kan ik dus mooi gebruiken.
Het zwaar gehavende minutenrad…………de andere raderen van het AS111 zijn kleiner en passen niet.
Ik wilde het minutenrad herstellen. Zag daar echt een hele serieuze kans in. Had hem nagenoeg weer helemaal recht en dacht dan de naden te kunnen solderen.
Er is iets mis gegaan met het laatste tikje wat ik wilde geven om hem te perfectioneren
Ik heb Vera nog liggen . Zo te zien een kloon of afgeleide van AS210. Deze loopt zelfs nog! Er zitten misschien wel bruikbare delen in! Ik stuur hem op!
Alleen bij de laatste bewerking ging het dus mis en ligt het in twee stukjes
Inmiddels een uurwerk in spanje gevonden. Astap van de balans is kapot, maar de rest is allemaal heel volgens de verkoper.
Ik moet dus sowieso op zoek naar een balansas (wellicht heeft van de Gevel wat liggen). En moet me daarna gaan verdiepen in hoe ik die moet gaan vervangen
@Betula
Wat een fantastisch en gedurfd project! Bijna niemand begint er aan om aan zo’n oud cylindergang kaliber te werken, zeker niet als het in zo’n deplorabele staat verkeert als jij het binnen hebt gekregen.
Jij doet dat dus wel! Respect!
Ik hoop dat je alle vervangende onderdelen c.q. een werkende donor bij elkaar gaat krijgen. Uiterlijk zijn deze oude horloges vaak heel mooi om te zien en het zou geweldig zijn als het weer functioneel en draagbaar wordt.
Succes!
Groeten van een tijdgenoot: (nee niet ik, het horloge! Als ik die leeftijd had zou ik hier nu geen berichtjes zitten typen, maar had ik waarschijnlijk al een poosje een tuintje op mijn buik).
De oudjes doen het nog best!
Ik ben ondertussen wel enigszins gestrest en bezorgd geraakt. Gistermiddag zou het donorhorloge welke ik in Spanje (eBay) heb gekocht worden bezorgd. De hele middag verschoof het bezorgmoment naar achteren toe. Het tijdstip is denk ik 4x aangepast. Helaas, niets bezorgd. Nu heb ik dat wel eens eerder beleefd, maar toen stond in de app de melding: helaas hebben we het bezorgmoment niet gehaald. Vanmorgen keek ik in de app en stond er in dat het om 22:30 is bezorgd …
Ik heb in de brievenbus en blauwe papiercontainer gekeken, maar helemaal niets. Daarna in onze buurtpreventie app een oproep gedaan met de vraag of het elders is bezorgd. Daar kwam een wedervraag van mijn overbuurman in of zijn pakketje elders was bezorgd … ook PostNL.
Dat stelt mij dan misschien enigszins gerust. Zelfde bezorger, zelfde bus… moet toch bijna een verkeerde melding in de app zijn. Laten we het maar hopen, maar voel me nu toch wel erg zuur.
Inmiddels meerdere buren in de app die exact hetzelfde melden. Melding dat het bezorgd is maar niets ontvangen. Allemaal dezelfde tijdstippen rondom 22:00. Laten we hopen dat we morgen onze spullen wel krijgen.