Tag Heuer Aquaracer of Oris Aquis Date?

Beste forumleden,

ik ben aan het oriënteren voor een nieuw horloge. Ik heb eigenlijk een lastig dilemma, waarmee jullie hopelijk kunnen helpen. Ik twijfel tussen drie types:

Voordelen:

• Slechts €1450,-
  • Keramische ring

Nadelen:

• Wat dikkere kast? minder comfortabel?
  • Ik heb hem nog niet om gehad of in het echt gezien.
  • Ik weet niet of de zwarte keramische ring ‘glossy’ is of niet.

Voordelen:

• Erg chique horloge
  • Dunne kast, draagt comfortabel
  • Keramische ring
  • Tag Heuer?
  • Mooie horizontale strepen als achtergrond

Nadelen:

• Keramische ring is wat ‘glossy’
  • €2350,-

Voordelen:

• €1800,- (zit er tussenin)
  • Chique, comfortabel
  • Oranje secondewijzer is mooi detail
  • De zwarte ring is niet ‘glossy’ maar mooi matzwart.

Nadelen:

• Bolletjes als uuraanwijzing vind ik minder chique als streepjes, dit hebben de Oris en 500m wel
  • De cirkel in de achtergrond vind ik minder mooi dan de horizontale strepen van de 500m
  • Geen keramische ring (staal), slijt sneller?

Ik heb gisteren beide Tag Heuers om gehad, allebei prachtige horloges. Heb ook de 500m Chronograph Calibre 16 om gehad, maar die valt af. Ik vind hem te druk en vind een grote secondewijzer mooier dan die kleine klokjes die ik toch niet gebruik. De Oris lijkt technisch gelijkwaardig aan de Tag Heuer 500m (lees ik op diverse Amerikaanse forums), maar heeft een betere prijs/kwaliteit. Er zit ook een keramische ring op, wat de TH aquaracer 500m bijna €1000,- duurder maakt! Ik wil natuurlijk het meeste waarde voor mijn geld, maar zit die waarde in de naam Tag Heuer? Mijn gevoel zegt om toch voor de Oris te gaan, want dan houd ik meer geld over voor andere dingen…

Ik hoor graag wat jullie denken/vinden!
Piet

Alledrie de horloges zijn goede keuzes van goede kwaliteit, waar je lang lol van zult hebben.

De Oris lijkt mij de beste keuze. Deze draagt wel comfy, door de aparte lugs.

De bovenste TH lijkt me te duur voor wat je krijgt. Als je dat bedrag uit wilt geven kun je beter kijken naar deze Omega Seamaster, daarbij krijg je meer waar voor je geld. De bezel van deze Tag Heuer voelt aan alsof hij er elk moment af kan vallen. Voor 2300€ koop je deze (check chrono24 maar):

Die derde Tag Heuer zou ik niet kopen, de kwaliteit -en kwaliteitsgevoel- daarvan is vergelijkbaar met een Steinhart van < 400€.

Verder is geen van de 3 horloges een slechte aankoop, je moet vooral kopen wat je mooi vindt. Ik geef wel aan dat er andere klokkies zijn waar je wellicht meer waar voor je geld krijgt.

Succes met de zoektocht in ieder geval!

1 like

Steinhart vergelijkbaar met Tag Heuer? ::o

Belangrijk nadeel van de Oris is de bandaanzet als je van plan bent om er ook ooit eens leer of nylon band erop te zetten.
Als bandenswapper viel de Oris altijd af voor mij. :wink:

yip, dat wilde ik ook niet zeggen André, bijzonder irritant die bandaanzet, geldt ook voor IWC trouwens maar dat terzijde. Kwaliteit/prijs verhouding, look and feel, de Oris, anders doorsparen voor die omega:-)

@dreski: Is het helemaal niet mogelijk om een rubberen band aan de Oris te zetten?
Die Oris is leverbaar met metalen en rubberen band (zelfde prijs), namelijk:
733 76534154 Metalen band
733 76764154 Rubberen band

Ik keek daar niet echt naar, omdat ik er vanuit ging dat ik eenvoudig een rubberen band erbij kon kopen…

Die bandaanzet van de Oris is wat mij ook steeds weer tegenhoud om voor deze klok te gaan. Zelfs omdat ik weet dat ik hem toch altijd op de stalen band zou dragen vindt ik het er niet zo mooi uit zien.

Die 500m Tag is wel een erg gave klok! Maar als je nog niet zeker van je zaak ben. Gewoon een aantal weken diverse plaatjes topics, zowel hier als op watch u seek, bekijken kan nooit kwaad he.

Ja, ik vind de Aquaracer van de vorige serie (jouw nummer 3) nog steeds een erg leuke klok. Helemaal niks mis mee. Ga je gewoon 20 jaar lang veel plezier van hebben. De 500M vind ik echt een überduiker. Bijzonder stoer, met heel mooie details. Gaat volgens mij niet snel vervelen. Oris is een prima merk, maar die lugs, dat vind ik zelf echt een probleem. Ik wil graag van band kunnen wisselen en draag m’n klokken veel op nato’s. Dat kun je dus vergeten met de Oris. Maar misschien is dit voor jou minder belangrijk. Verder vind ik de Oris ook wat te ‘neutraal’. Blijft natuurlijk heel persoonlijk. Maar met geen van de drie doe je m.i. een miskoop. Nog een ding, als je echt ‘het meeste waar voor je geld’ wil, dan zijn er natuurlijk betere keuzes. Dat geldt voor TH, Oris, maar zeker ook voor bijvoorbeeld Omega. Allemaal kwalitatief mooi, maar met een ‘premiumprijs’.

Henkjan91,
bedankt voor je reactie! Zet me wel aan het denken.

Ik ben geen horlogekenner, heb me pas de afgelopen paar weken verdiept. Die Seamaster is een prachtig horloge, maar heb me door diverse juweliers laten vertellen dat Omega geen betere kwaliteit biedt dan Tag Heuer. Eén juwelier zei me zelfs dat Omega steeds dichter tegen Rolex aan wil schurken door de prijzen kunstmatig omhoog te schroeven (zonder extra kwaliteit toe te voegen). Een soort marketingstrategie om in hetzelfde segment te komen zeg maar. Ik las zelfs op een forum dat men vermoedt dat Omega door Rolex overgenomen gaat worden…
Hoop dat ik hiermee geen Omega-fans tegen het hoofd stoot, het is puur wat ik gelezen/gehoord heb, want nogmaals, ik ben absoluut geen kenner.

De verhalen over Omega schrikken me wel een beetje af. Tag Heuer en Oris maken volgens mij in eigen fabriek horloges van hoge kwaliteit, althans dat lees ik overal…

Die Steinhart ziet er trouwens ook niet slecht uit, maar onbekend maakt voor mij een beetje onbemind (en de bolletjes vind ik minder mooi).

Ik zou eerst maar eens de Oris om de pols gaan voelen of je hem wel lekker vind zitten. Uit ervaring weet ik dat een TAG veel lekkerder om de pols zit.
En 1450.00 is te veel betaald,op Oris kan je makkelijk 20 tot 30% korting krijgen.
Korting op Tag weet ik niet want die heb ik nooit nieuw gekocht.

Qua merk is TH niet vergelijkbaar met Steinhart, omdat TH geldt als statussymbool en Steinhart een onbekend merk is. Er zijn modellen van TH die ik ook geweldig vind: Monaco, Grand carrera en sommige F1’s. Heb zelf best wat modellen uit de Tag Heuer modelrange gehad: 2 F1’s, een Aquaracer en een Monaco.

Het kwaliteitsgevoel van die laatste Tag Heuer is ver beneden dat van andere horloges in dat prijssegment. De bezel voelt als die van een neppe Rolex (heel licht en blikkerig), de gesp is gevouwen en hij is erg lichtgewicht. Dat draagt allemaal niet bij aan een quality feeling. Hij zal wel een hogere grade ETA hebben dan de Steinhart, maar voor de rest zou ik liever die Steinhart dragen dan die basis-aquaracer. :~

Kan iemand me uitleggen wat ‘lugs’ zijn, want ik zie die kritiek op Oris nu al een paar keer voorbij komen…

Betekent dit per definitie dat er nooit een rubberen strap omheen kan als je die er bij koopt??

Heb geen idee wat ermee bedoeld wordt :S

Pietsnot42000 Schreef:

Kan iemand me uitleggen wat ‘lugs’ zijn, want ik
zie die kritiek op Oris nu al een paar keer
voorbij komen…

Betekent dit per definitie dat er nooit een
rubberen strap omheen kan als je die er bij
koopt??

Heb geen idee wat ermee bedoeld wordt :S

De lugs zijn de uiteinden boven- en onderaan de kast, waaraan de band wordt bevestigd. Op een Oris passen alleen de bijbehorende stalen of rubberen band. Maar niets anders, zoals bijvoorbeeld de populaire Isofrane banden, een mooie lederen band of een nato/zulu (die ook erg leuk staan en fijn dragen, imo).

Korting? Ik heb een boekje bij de juwelier meegekregen met de Oris collectie van 2013-2014. Daar heb ik die €1450,- op gebaseerd.

Ik wil het liefst bij een juwelier kopen, omdat ik zo’n bedrag liever niet online weggeef. Ik heb te weinig verstand van horloges om te weten of ik een echte of replica koop en dus belazerd wordt.

Een collega van me heeft een replica Panerai gekocht in Thailand en die is voor mij niet van echt te onderscheiden…

Waar kan je dan 20-30% korting krijgen?

Omega schurkt qua prijs steeds dichter tegen Rolex aan, dat klopt. Voor die hogere prijzen maken ze hun horloges ook wel steeds beter. Die Omega die ik hierboven laat zien is wel duurder dan zijn voorganger:

links zie je de nieuwe, duurdere, rechts de oude, minder dure. Het model is dus wel ge-upgrade.
Rolex gaat Omega niet overnemen, complete nonsens. Omega is juist meer dingen in eigen fabriek aan het maken, het 8500 uurwerk bijvoorbeeld. Tag Heuer gooit bijna overal standaard off-the-shelf ETA uurwerken in, Omega stapt veel meer over op manifactuur uurwerken.

Ik denk dat je het best even langs kunt gaan bij een juwelier en ze naast elkaar leggen om te proberen. Horloges zijn nu eenmaal emotie, dus het gevoel wat je krijgt zal bepalend zijn.

bij de juwelier. Gewoon aan de verkoper vragen hoeveel er van de prijs af kan en er gaat direct 100-200 van de prijs af, en je krijgt precies hetzelfde horloge met dezelfde garantie.

Oké, bedankt voor de tip :o

Wist niet dat er nog zoveel marge op zat…
De prijs in de catalogus is gelijk aan die in de winkel, dat vond ik wel een beetje verdacht.

Als echte Tag Heuer fan zou ik moet ik toch toegeven dat de Aquaracer iets tegenval in het echt. Zeker een mooi horloge maar voor dat geld kan je iets beters kopen.

De Oris zit heel comfortabel en zelf wil ik ook nog eens een Oris Meistertaucher regulateur. Dus met gescheiden wijzers.
Het comfort komt door de open schakels wat het schoonspoelen na het duiken echt makkelijk maakt.
Sommigen vinden die open schakels niet zo mooi. Ik juist wel. Het geeft een eigen look aan deze Oris lijn.

Ik zou persoonlijk dan ook iets meer betalen en voor de Omega Seamaster gaan.

Henkjan91 Schreef:

Omega schurkt qua prijs steeds dichter tegen Rolex
aan, dat klopt. Voor die hogere prijzen maken ze
hun horloges ook wel steeds beter. Die Omega die
ik hierboven laat zien is wel duurder dan zijn
voorganger:

+1 omega schroeft niet enkel de prijzen omhoog. ze upgraden ook (opgelegde indexen en logo(tov 1e gen), nieuw uurwerkje, keramische bezelinsert, geschroefde band, kleinere sluiting). de vraag is alleen of de upgrade voor je t de nieuwe prijs rechtvaardigd.

ik vermoed dat de nieuwe af gaat vallen. vooral omdat t lijkt dat ts niet zo v glossy bezel houdt. en de wijzerplaat glimt ook heel veel. ik vind em chique. maar heb t idee dat piet meer op zoek is naar n sportieve duiker met matte uitstraling, en t chique in de vormen zoekt, waaronder de gestreepte indexen.

betreft de bezelinsert (t gedeelte vd duikring met de cijfertjes), vd 2e tag en de ouwe omega smp zijn ze gemaakt v aluminium met n gekleurde coating. die coating kan vervagen en bekrassen. ze zijn meestal wel relatief goedkoper te vervangen dan n keramische. overigens heeft keramisch ook n zwakte: door n harde klap kan t barsten. aan de andere kant, als zo n ongelukje niet gebeurt, blijft t veel langer mooi.

Ik zou voor de Oris Aquis gaan. Meer ‘bang for the buck’.

Succes!

Toch is er wel wat mogelijk voor de aquis.

http://www.combat-straps.com/

De banden die daar vandaan komen zien er goed uit.

Ook onze Ko alhier zou best een custommade band kunnen maken denk ik.

Elf.

1 like