Tag Heuer Formule 1 Quartz.

Hallo allemaal, Ik ben nieuw op dit horloge forum en ook redelijk nieuw in de horloges. Sinds een paar weken ben ik me aan het verdiepen in de verschillende merken en uurwerken. Dat is weer een dure, maar leuke hobby erbij ;).

Nu heb ik een aantal dagen geleden voor mijn verjaardag een nieuwe Tag Heuer Formule 1 Quartz gekregen. Op internet lees ik over het algemeen niet al te beste reviews. O.a., wat mij zelf ook al op viel, is dat de sluiting van de band van gestampt rvs plaatmateriaal is gemaakt. En er zit een Ronda 6003.D uurwerk in van ongeveer 25 euro. Is dit niet wat goedkoop voor een horloge van 1300 euro of is dit gebruikelijk bij horloges in deze prijs categorie? En kan iemand mij meer vertellen over de kwaliteit die Ronda over het algemeen levert en misschien ook specifiek dit model van Ronda?

In mijn zoektocht viel mijn oog op een Hamilton Jazzmaster Open Heart met een aanschafwaarde van ongeveer 1000 euro.
Hier zit volgens mij een automatisch ETA 2824-2 uurwerk in van rond de 250 euro en een mooi gefreesde sluiting van de band. Ik probeer deze 2 horloges niet met elkaar te vergelijken maar volgens mij krijg je bij de Hamilton toch meer horloge voor je geld…
Ik ben benieuwd wat de kenners hier over denken. Hier nog een foto van het horloge.

3 likes

Je kan inderdaad aangeven dat er wat meer aandacht aan de sluiting mocht besteed worden voor deze prijs maar TH is hier zeker de enige niet in om met gestampt rvs te werken in deze prijsklasse.
Ronda quartz zijn gekende en goede quartz werkjes. Deze simpelere quartz-kalibers zijn niet duur, maar ik denk dat een horlogemerk zijn ETA2824-kalibers ook niet aankoopt aan 250,-.
Dit zal eerder minder dan de helft van die prijs inkoop zijn.

1 like

Hoi Jason, Ik denk dat je gelijk hebt in dat de Hamilton meer voor je geld is. Dit komt omdat je bij een Tag Heuer ook wat voor de naam tag heuer betaald. Dat is natuurlijk niet per se iets slechts, ik heb er zelf ook een. Over de uurwerken heb ik eigenlijk geen verstand maar dat zal iemand anders je vast haarfijn uit kunnen leggen!

2 likes

Het gaat bij luxe horloges niet om de gebruikte materialen maar om de ‘emotie’, verzamelwaarde of investeringswaarde. Luxe horloges zijn altijd ‘te duur’ als je kijkt naar de daadwerkelijke kosten van materialen en productie. De quartz F1 horloges van TH zijn een mooi voorbeeld van ‘overpriced’ horloges helaas.

3 likes

Bedankt voor je reactie Johngo. Een goed uurwerk hoeft dus niet duur te zijn. En ik hoor net van de juwelier dat zelfs Rolex een gestampte sluiting verkoopt.

1 like

De “Swiss Made” Ronda uurwerken (niet de “Swiss Parts”) hebben een goede reputatie. Je betaalt objectief inderdaad veel voor de naam, maar daar is TH niet de enige.
Alleen jammer dat deze Ronda geen tienjaars-batterij heeft, maar je kunt niet alles hebben :slight_smile:

1 like

TH is niks mis mee, veel plezier met die van jou.
Er zijn mensen die 2x (of meer) de juweliersprijs betalen voor een Rolex, over ‘teveel betalen voor wat je krijgt‘ gesproken. :slightly_smiling_face:
Mooi cadeau overigens en nog gefeliciteerd :+1:

1 like

Misschien dit topic weer niet meteen naar jezelf trekken, niet erg respectvol naar de topic starter.

@Jason2 misschien heb je wel gelijk maar jij hebt het als cadeau gekregen en dat is natuurlijk onbetaalbaar. Veel plezier van je fraaie cadeau.

Daar is TH zeker niet de enige!

Vergelijk de Omega Aqua Terra Quartz eens met de Certina DS Action Quartz. Zou die Omega echt zoveel beter zijn dan de Certina? Natuurlijk zie ik de verschillen (kast, plaat, band, wijzers), maar daar zit toch niet het enige prijsverschil in, lijkt me.

1 like

Waarschijnlijk niet maar dat heeft te maken met de positionering van de twee merken door de Swatchgroup en het ongrijpbare fenomeen merk beleving.
Enig verschil zal er wel zijn maar of dat rationeel het prijsverschil verklaard, denk het niet. Maar rationeel denken is natuurlijk ook erg overschat.

word het weer een discussie topic?

1 like

Even specifiek over de TH F1 kwarts; ik heb dat model laatst in mijn handen gehad (een collega heeft er eentje), en ik vind het een mooi horloge. Ik heb er zelf absoluut geen probleem mee dat er een kwartsuurwerk in zit (de goedkope ETA mechanische uurwerken zijn ook massaproductie).

Natuurlijk betaal je voor de naam, maar het horloge voelde goed en zag er netjes uit. Bovendien is kwarts betrouwbaar, vergt het weinig onderhoud, en bij mijn weten zijn de Ronda uurwerken qua maten gestandaardiseerd, dus het mogelijk in de verre toekomst vervangen voor een nieuw uurwerk zal waarschijnlijk geen enkel probleem zijn.

M.a.w. ik denk persoonlijk dat je keuze voor de kwartsversie zeker niet verkeerd was.

2 likes

Dat heeft niet te maken met overpriced maar deminishing returns. Je kan die omega vergelijken met andere horloges uit de zelfde prijsklasse om te zien of hij overpriced is.

Anno 2022 niet meer, in 2002 volgens mij nog wel.

Overigens vind ik de TH wel een leuk horloge. En of hij nou wel of niet overpriced is hoef jij je niet druk over te maken want je hebt hem niet hoeven te betalen :innocent:

:upside_down_face:

Timetested techniek uit de 60s.

Gefeliciteerd :p. Mooi horloge om als cadeau te krijgen.

Heel ander segment. Tag betaal je meer voor de naam en het design.

Rolex heeft lange tijd nogal achter gelopen hè :innocent:

Mag jij uitleggen waarin :rofl:.

Dat die sluitingen shit zijn is onzin :).

De TH F1 is een mooi horloge en zeer zeker een mooi verjaardagscadeau, geniet ervan.

Voor wat betreft de kosten/prijs van onderdelen is dat altijd een moeilijk thema. Persoonlijk kijk ik daar niet naar omdat het in mijn ogen een kunstwerk is dat je als geheel moet zien. Bij een schilderij kijkt men ook niet wat de kosten zijn van het doek, de verf en de lijst. Dat gaat ook over het geheel en over de kwaliteit die de kunstenaar geleverd heeft.
Maw gewoon genieten van jouw mooie stukje kunst om jouw pols :wink:

2 likes

Overigens, over de Ronda 6003.D:

Specificaties:
https://www.ronda.ch/uhrwerke/quartz-essentials/ronda-normtech-700-6000/caliber/6003d

Opbouw van het uurwerk:
https://www.ronda.ch/technicalinstruction?taid=887&cHash=7747f72324dfe717bd0a560a66ba113c

Bedankt voor jullie reacties en bedankt voor de felicitaties!! En een mooi voorbeeld met de Cartina en de Omega Johan. De een zal niet beter zijn dan de ander dus zou je de Omega overpriced kunnen noemen.
Maar het gaat dus om het design en de waarde/emotie die de drager daar aan hecht. Dit zal de eerste keer zijn dat ik met een vorm van kunst in aanraking kom😜, maar ik kan me er wel in vinden. Naar mate ik de TH langer draag ga ik het design steeds mooier vinder en de details en de afwerking steeds meer waarderen. Zeker na wat vergelijkingen in afwerking met horloges in een lagere prijs categorie die mijn plaatselijke juwelier verkoopt. Dit is een pracht horloge en als cadeau van mijn vader zeker onbetaalbaar!

3 likes

Oh nee totaal niet. Die Omega is echt beter dan de certina hoor. Maar zoals ik zei, deminishing returns als je in prijs omhoog gaat. Dus je moet dingen uit dezelfde prijsklasse vergelijken, anders is het appels met peren vergelijken.

1 like