Vind het ook een erg mooie kleurencombinatie, en de Glassbox sowieso de mooiste release van 2023 (misschien samen met de IWC Ingenieur petrol, maar die is veel te duur). Zou zelf waarschijnlijk wel voor de zwarte uitvoering kiezen met de datum op 12.
Het is me mogelijk even ontgaan, maar waar heeft dit model de naam ‘Skipper’ aan te danken?
Skipper = Schipper, kapitein, scheepskapitein, scheepsgezagvoerder en in een andere context ook meester.
Within the day it had a nickname: the Skipperera, named for the fact it was a Skipper inside a Carrera case. The watch was originally issued to celebrate the crew of the Intrepid, the yacht that won the 1967 America’s Cup regatta. The colorful Skipperera subdial is designed to measure the countdown at the start of a regatta—typically an interval of 5, 10, or 15 minutes—during which the yachts jockey for position at the starting line.
Best een mooi model maar na het zien van het origineel heb ik liever die, zoveel meer rust.
Is de originele nu klein, de nieuwe zo groot of een combi van beide?
Buiten de vele positieve berichten over het uitbrengen van deze versie van de Skipper, zijn er natuurlijk ook wel wat bekende kritische geluiden te horen onder de liefhebbers. Denk hierbij aan het logo (TAG Heuer i.p.v. Heuer), de toevoeging van het datumvenster, de modelnaam in de subdial, de grootte et cetera.
Ben persoonlijk ook meer gecharmeerd van de originele en kleinere versie. Oogt mijns inziens wat rustiger en prefereer überhaupt kleinere modellen (al is 39mm zeker niet te groot te noemen)
Het nadeel blijft de dikte. Was hij 12.5mm, dan was het mijn #1 kandidaat. Mijn laatste chrono heb ik weggedaan omdat ik deze te dik vond (13.8mm) en niet aan kon wennen. Kan me voorstellen dat deze Glassbox iets gunstiger valt doordat het glas relatief ver uitsteekt.
Ben er ook achter gekomen dat ik een datum veel gebruik en mis als het niet op zit, ook al vind ik horloges mooier zonder. Kies dan toch voor functie boven vorm.
Deze Skipper is geen limited edition. Hodinkee, zeker wat betreft de Skipper een welingelichte bron, schrijft in hun release: “While the brand isn’t calling this a limited edition, I have to think production of these will be lower than that of the standard models.”
In 2017 was er wel een limited edition van de Skipper in combinatie met Hodinkee. Hierbij gaat het om de middelste Skipper hieronder:
Oh, zie nu pas de afbeelding voor wat betreft ‘limited availability’ (of je hebt toevallig jouw post aangepast)… Sluit eigenlijk aan bij hetgeen Hodinkee schrijft in de trant van geen limited edition, wel lage aantallen. Klinkt tegelijkertijd een beetje als ‘we kijken wel even hoe populair ie wordt en dan besluiten we later wel de maximale hoeveelheid’.