bij de onlangs geservide ATA met JEANBRUN 23 D caliber stelde ik vandaag vast dat de amplitude te hoog is en hij nu en dan prelt.
Bij het half opwinden van het uurwerk is de amplitude tussen de 300 en 321° en prelt hij niet.
Kan ik hem zo laten als ik hem niet verder opwind als halfweg laat ons stellen?
Welke oplossingen bestaan er buiten het plaatsen van een zwakkere veer? Of zijn die er niet?
Ik kijk uit naar jullie raadgevingen en leer weer graag bij.
Als de veerton juist gesmeerd is , het uurwerk de juiste oliën heeft gekregen en hij prelt dan kan je als last resort de shock systeem van de balans HP 500 of Hp 1300 geven. Echter als het uurwerk / veerton niet goed is serviced gaat dit je niet redden.
Laat ik dat dan maar eerst eens proberen.
Tijdens het demonteren stelde ik vast dat het ankerjuweel ook gesmeerd was terwijl dat normaliter toch nooit gedaan wordt en ik het dus ook niet deed.
Heb wel eens gehoord dat je daarmee ook kunstmatig het prellen kan verhelpen.
Ik vermoed dat je er een te sterke veer in hebt. Het is een jaren 50 uurwerk en de veersterkte is aardig toegenomen met moderne materialen. Een dunnere veer dan de orginele (waarschijnlijk blauwe veer) lijkt me hier op zijn plaats.
Je voorganger heeft vermoedelijk de maten overgenomen en hierop een nieuwe veer besteld. maar niet de veerkracht herberekend… daarna heeft hij het prellen geconstateerd en de ankersteen gesmeerd om meer weerstand te creëren.
Ik vind de lift angle van de Jeanbrun niet en stelde hem in op de gebruikelijke 52. Maar je ziet wel dat hij mooi op een lijn loopt en soms de puntjes all over het scherm dansen om iets later weer in een mooie lijn te gaan.
Hij loopt ook mooi binnen de 5 seconden plus en op die momenten tot 380 seconden in plus
Durf het niet exact te vertellen. Net het tweede jaar afgerond van een avondcursus maar weet niet hoe ik de juiste veersterkte bereken.
About SpareParts-Watches kan je vast vertellen welke veer je nodig hebt als je benoemd dat je met huidige veer een te hoge amplitude krijgt.
@vinwat@Climholland@BMWX6M en nog velen hier kunnen je misschien ook wat beter opweg helpen. Het kan ook goed zijn dat ik er helemaal naast zit met de analyse he . Kom zelf net pas kijken in de wonderlijke wereld van herstellen.
Een dunnere moderne veer zou moeten werken. Maar hoeveel dunner, is vaak een gok/kwestie van proberen.
Volgens mij had @wbcoupe er ooit eens iets over geschreven in een topic, maar dat kan ik niet zo snel vinden.
Ik heb daar wel eens iets over geschreven inderdaad, maar kan het zo gauw ook niet meer vinden. Overigens heb ik ook geen manier om vast te stellen welke veer je precies nodig hebt om het prellen op te lossen, bij mij is het ook “trial and error”. Meestal begin ik met een honderdste dunner dan origineel o.i.d.
Stijfheid; sterkte gaat met de tweede macht
Maar de stijfheid is wel wat hier telt voor de amplitude, dus het relevante verschil is hier inderdaad 15.7%
Nee dat denk ik niet, al is het wat lastig te zeggen.
Als je een amplitude hebt kun je wat proberen te rekenen om de gewenste veerstijfheid te bepalen (derde macht inderdaad, al weet ik niet helemaal zeker of amplitude volledig lineair gaat met de veerstijfheid).
Maar het probleem is dat je door het prellen de amplitude niet echt kunt meten, die wordt namelijk verstoord door het prellen.
Je moet dus een aanname doen wat je onverstoorde amplitude zou zijn. Laten we even aannemen dat die 360 graden is (prellen gebeurt meestal vanaf ongeveer 350 graden). Je gewenste amplitude voor zo’n oud uurwerk is iets van 270 graden. Dan mag er dus 33% af voordat je daar zit. Met die 15.7% zit je daar dus nog niet aan. Dus een maatje extra naar beneden zou denk ik geen kwaad kunnen.
Maar zoals gezegd, het is wat giswerk.
Als de amplitude zo hoog is dat het balanswiel beide kanten op bijna helemaal een rondje aflegt; de impulse pin klapt dan tegen de achterkant van het anker aan.