Te veel loctite (?) Schroefjes gaan niet los ! Hulp gevraagd! - Gelukt!

Beste medeforumers,

Deze week viel me op dat 2 schakels van de Oyster band van m’n Daytona erg vast zaten, zelfs zo vast dat de schakels niet losjes bewegen en als je de schakels beweegt, beweegt ook de schroefkop mee (zie filmpje). Ik ben er vanmiddag even mee naar m’n horlogemaker geweest en volgens hem zit er teveel loctite in en zijn ze enkel los te krijgen door ze flink te verwarmen. Hij had het erover dat je dan de vlam erop moet houden wat inhoudt dat daarna de band een hele beurt moet krijgen.

Heeft iemand van jullie dit probleem al eens gehad of weten jullie hoe je die loctite los krijgt? Ik weet niet of er blauwe of rode gebruikt is, wat ik wel weet is dat ze echt niet los te krijgen zijn met een schroevendraaier.

Overigens heb ik ook al contact opgenomen met de verkopende partij en die reageerde netjes, ik kan daar langskomen met het horloge en hun horlogemaker zou er naar kijken. Nu is dat wel 2 uur rijden en ik had het idee dat ze zoiets nog niet eerder aan de hand hadden. Vandaar dat ik alvast eens jullie hulp inroep.

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Joep

Filmpje (op het einde kun je zien dat de schroefkoppen mee bewegen): http://vid735.photobucket.com/albums/ww353/joepbrouns/20161116_215610_zpsyeqzwysy.mp4

Om een of andere reden lijken vlammen in de buurt van een horloge mij sowieso geen goed plan. Ik moest meteen aan een verffohn denken, ik ben niet erg handig, maar volgens mij kan dat geen kwaad…

Band van horlogekast doen en in een ultrasoon leggen met verwarming .

Band even in kokend water leggen wil ook nog wel eens helpen…

Gebruik je wel de juiste kop? Rolex banden zijn geen gewone schroefkoppen maar hebben een platte groef.

Ik gebruik de juiste kop, maar er komt geen beweging in. Mijn horlogemaker heeft het vanmiddag ook geprobeerd en die kreeg er ook geen beweging in…

Verwarmen werkt, maar een tijd in de vriezer leggen ook.

Edit: maar voor je dan probeert los te schroeven wel eerst het metaal rond de schroefdraad terug op kamertemperatuurbrengen. Je wil feitelijk dat de loctite bevroren is maar met metaal er rond wel al terug uitgezet.

Gewoon met een haardroger proberen dan.

Altijd wat te lachen op HF​:joy::joy::joy:

3 likes

Google op " unlock loctite" . De opties die geboden worden zijn volgens mij niet goed voor geen enkele horlogeband.

Verffohn :smile:

Zou ik zeker niet doen!

Warm water lijkt me de minste kwaad kunnen?

Heel grappig ja… als ADC het doet is het professioneel maar wanneer iemand ermee reageert in een comment is er ‘altijd wat te lachen’ :sleeping:

@joepb; de horlogemaker de band laten demonteren en even een vlammetje erop houden. De lijm zal breken en het schroefje zal 9/10x loskomen… het is misschien wel een Rolex maar uiteindelijk is het gewoon een chemische schroefdraad borging.
De hitte word lokaal en kortstondig ingebracht dus je band hoeft echt geen ‘service’ of iets in die trend te hebben.

Mocht het écht niet lukken dan wil ik het horloge inclusief ‘ongeservicede band’ van je overnemen voor een prikkie :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vlammetje er op houden… … let je dan wel op verkleuring van het staal? :sweat:

Ik zou voor de ultrasoon gaan, om mee te beginnen. Met flinke verwarming (60/70 graden).

Kijk eens even of hier de oplossing niet tussen staat.

http://www.henkel-adhesives.cn/cnc/content_data/78240_MRO_BestPracticePoster.pdf

Paar uur in de vriezer en dan in kokend water.

Ik heb exact hetzelfde met mijn 216570 gehad…mee naar S&C gegaan en daar hebben ze nieuwe schroefjes geïnstalleerd. Was 10,- per schroefje maar daarvoor hebben ze dus ook alle loctite verwijderd. Ik zeg: niet zelf klooien, dan maar een paar tientjes er tegenaan gooien…:clock7::clock9::clock3::clock6::clock10:

Gelukt!

Na lang op internet zoeken en alle reacties / voorstellen van dit en een ander forum door m’n hoofd heb laten gaan, ben ik het volgende gaan doen:

1. het bandje in kokend water in de ultrasoon gelegd --> helaas, geen beweging.

2. gedurende 2 minuten een keukenaansteker eronder gehouden --> gelukt! Ook bijna geen verkleuring van de band (heb 'm in de blauwe vlam gehouden).

3. bandje gepoetst en in de ultrasoon gelegd en weer gemonteerd!

4. Happy camper!

Dank voor alle reacties!

gr. Joep

9 likes

Als je het meer gecontroleerd wil doen:

Boven een spiritus vlammetje. (noemt de de horlogemaker een “aladdin bradertje”).
Is minder heet dan een aansteker maar wel voldoende heet om de locktite te lossen. Geen kans op verkleuren.

Beste, dit topic komt uit de tijd dat Rolex net werd opgericht.

4 likes