Dank allemaal voor de reacties. Aan de reacties te zien kun je misschien ook wel concluderen dat dit uurwerk op sterven na dood is, des te meer waardeer ik jullie hulp.
@Bart82, de rotor werkt goed. Ik heb dit probleem inmiddels al ontdekt. de pawl/magic lever (sorry ik weet de nederlandse term niet) was versleten. Ondanks dat deze nieuw was,</strike through> [Edit] shit, ook dit is te vroeg gejuicht [Edit], ik heb tijdens het assembleren de veerton enkele keren handmatig opgewonden terwijl de lever nog in positie zat, daardoor is hij heel snel gesleten… Enfin, weer wat geleerd.
Ik ga nu de moed bij elkaar verzamelen en in het weekend zal ik hem weer helemaal uit elkaar halen en met extra veel oplettendheid schoonmaken, oliën en assembleren.
@vinwat Dank voor de tip, ik heb een tandarts in de familie op de eerste hand. Moet goed komen
Doe dat niet : Alles uit elkaar, schoon maken, olie voor de veerton en veer smeren en dat is alles.
De wielen terug zetten maar alleen maar wat nodig is : van de veerton tot de anker wiel. Geen rotor, geen anker, geen wijzers… niets.
Dan een of twee klik op de opwindas en de anker wiel moet zovlug draaien.
Als alles goed gaat, de anker terug plaatsen. Weer een of twee klik van de opwindas en met een prick de anker bewegen. Die moet vlug van de eene kant naar de andere springen.
Als dat goed gaat, de anker afnemen en de balans met zijn kloof ter plaats zetten. Zonder de balans te raken, met een draaiende beweging van de horloge moet de balans heel vrij draaien. Proberen in alle 6 positie : dial boven, onder, opwindas aan 3, 6, 9 en 12 uur. Als alles goed gaat, de anker en balans ter plaats zetten. Een paar keer de opwindas draaien en de horloge moet lopen.
Als je tot daar bent gekommen, laat ons weten wat er gebeurde.
(En helemaal geen olie ervoor ! ) Smeren komt pas later als alles goed gaat.
BD
Zoals gezegd ben ik dit weekend verder gegaan met dit project. Ook nu realiseerde ik weer dat dit project eigenlijk veel te veel tijd en moeite kost voor wat het klokje waard is, maargoed; ik leer er een hoop van.
Op advies heb ik alle de wielen allen gecontroleerd op de wrijving die ze ondervinden. De wielen lijken alleen goed te functioneren, de balansveer oscilleert lang als ik met een blaasbalg blaas en de balans komt uiteindelijk in de kadans van het oscilleren, hij stopt dus niet plot op lage snelheid. Dit alles ging goed totdat ik de veerton plaatste. Geen slecht idee dus om de veerton eens te gaan bekijken zoals hierboven geschreven staat.
Echter was dit de eerste keer dat ik een veerton uit elkaar haalde:
Nu wilde het toeval zo zijn dat ik nog een veerton van dit type achter de hand had. Ik heb inmiddels al zo veel onderdelen besteld voor dit uurwerk dat ik er wel wat over heb…
Uiteindelijk heb ik deze veerton gebruikt, zonder dat ik deze schoon heb gemaakt… Een het uurwerk loopt nu nog slechter dan voorheen, na het opwinden moet ik de balans op gang blazen en deze stopt na 10 slagen… en echte No Go dus. Ik ga nog even bij mijzelf ten rade wat nu verstandig is om te doen, maar ik wilde jullie de update niet onthouden omdat ik deze had toegezegd.
De oude veerton is zo te zien op de foto in orde en niet moeilijk om weer in elkaar te zetten met de getoonde veer, en die is zo te zien ook nog in orde.Begin bij het uiteinde in de ton te plaatsen en rustig op te draaien met de nagel van de duim op de rand en net zolang draaien tot de veer er helemaal in zit, dan als laatste de barrel erin stoppen en uittesten of de veer aan de barrel hecht, dan de deksel erop terug drukken kijk goed of de deksel goed is gesloten.
succes.
Dank voor je aanbod , zou fijn zijn als ik er eentje achter de hand heb om onderdelen uit te wisselen. Ik stuur je even een pm.
@vinwat, Op de tweede foto zie je tussen lijn 4 en 5 van de snijmat een afgebroken stuk veer liggen. Desondanks ik heb de veer wel weer geolied en teruggezet, maar helemaal lekker werken deedtie niet, het leek wel of de veer niet meer afwikkelde na het opwinden. Zodoende heb ik er een comlete andere veerton ingezet.
Ja, nu zie ik het pas. In dat geval moet er inderdaad een nieuwe veer in. Die zijn overigens overal te verkrijgen, niet duur en zelf in te zetten, een fluitje van een cent. Maar nu je al een nieuwe hebt dus niet meer nodig. Succes met de eindmontage en hopen dat het weer goed functioneert.
n.a.v enkele instructievideo’s heb ik de veer tegen de klok in erin gezet. Maar nogmaals, dit was de defecte veer, dus uiteindelijk een vervangende veerton + veer aangebracht.
Dat valt voor mij nogal tegen, voor de veel voorkomende veren is ebay wel een goede bron. Maar voor wat zeldzamere maten heb ik wel eens een probleem om die te vinden. Heb jij tips voor een goede leverancier van nieuwe veren met een groot aanbod?
ik heb zoveel mogelijk onderdelen uit het uurwerk gehaald om zo min mogelijk weerstand te hebben, denk hierbij een de centraalpijp, minutenpijp en alles wat naar de ‘voorkant’ van het uurwerk loopt. Inmiddels heb ik ook een tweede uurwerkje ontvangen, dank @HanDavinci! Het uurwerk met goudkleurige kroon is het tweede uurwerk.
Ik kon zodoende één voor één onderdelen uitwisselen om zo te kijken welk onderdeel er de storing veroorzaakt. Na verschillende pogingen bleek steeds het uurwerk niet te gaan lopen, het leek wel of het uurwerk muurvast zat. Het uurwerk kwam niet op gang na het aanblazen staakte het meteen.
Een beetje besluiteloos heb ik toen het tweede uurwerk als basis gebruikt.
Zodoende heb ik een gedeelte (derde rad, vierde rad en balanswiel) van het eerste uurwerk overgezet naar het donorwerk. Na he topwinden slipte het uurwerk, wat bleek: één van de stenen zat niet goed in de vork van het tweede uurwerk.
Na het opwinden en aanblazen met de blaasbalg liep het uurwerk :-), nog niet fantastisch, maar eindelijk vooruitgang.
Het probleem van het oorspronkelijke uurwerk zit hem nu dus in één van de onderdelen die ik niet heb omgewisseld naar het tweede uurwerk.
Dat kan/kunnen zijn:
Anker + kloof
Centrumrad + kloof
Ankerrad
Tonkloof
of de basisplaat (juiste term?)
Welk onderdeel het precies is, is een vraag voor de volgende klusavond.
Is mijn NL zo slecht dat ik onbegrijpbaar ben ?
Als je de bovenstaande volgorde volgt krijg je zeker antwoorden…
Zo heb je drie delen : van de veerton tot de anker raad, de balans deel, en de anker met zijn kloof getest.
Het was absoluut begrijpbaar, en ben ook zeker dankbaar voor de aangeboden uitleg. Ik ben inderdaad eigenwijs geweest door andere dingen te gaan doen, dit komt ook te meer omdat ik bang ben om balanswiel te beschadigen en zoveel mogelijk wil laten zitten. En ja, achteraf heb ik nog steeds het balanswiel moeten demonteren en monteren dus had ik beter op jouw advies af kunnen gaan.