Ik heb een vraag over de chronograaf van mijn horloge.
Deze ‘stopwatch’-wijzer staat altijd vast op 12 uur. Persoonlijk zou ik hem liever (soms) vast willen zetten op 6 uur. Maar is dat schadelijk voor het mechanisme? Om het een langere tijd vast te laten staan zonder hem terug te klikken?
Ik heb geen idee. Nooit wat over gelezen. Dus ik vraag het hier maar even
We snappen best dat je liever goed zicht hebt op het Rolex logo.
Gelukkig maakt het niet uit als je hem daar laat staan, de raderen staan namelijk uit elkaar als je de chrono stopt. Ik zou alleen niet de chrono stoppen op de minuutwissel omdat er dan wel wel een veer op spanning blijft staan al zal dat in de praktijk ook niet snel een issue opleveren.
…kun je ook die lap tekst wat makkelijker lezen. Verder klopt Geert’s verhaal volkomen. Verticale koppeling in dit uurwerk - geinspireerd door de Seiko 6138 en 6139.
Is dit algemeen te noemen bij automatische- en quartzchronografen, dat deze actie geen schade veroorzaakt?
Ik heb soms ook last van de chronowijzer, en wil deze dan ook op zes plaatsen omdat ze zo minder prominent in beeld komt en het logo ‘storingsvrij’ te bekijken is, maar kan dit voor alle chronografen? Ik heb het nooit voor langere tijd aangedurfd, ben benieuwd.
Wordt veel te moeilijk over gedaan soms… Schade is ook nogal een heftige term. Er zijn ook raderen en rondsels die permanent draaien in een chronograaf, is niks aan te veranderen. In mijn optiek kan het zelfs minder kwaad om een 7750-chrono permanent te laten lopen, dit met name vanwege het interne slipmechanisme van het urentelrad, dat rechtstreeks door de veerton aangedreven wordt. Als de chrono loopt, slipt het rad niet maar loopt het in zijn geheel mee. Dat slippen bij “chrono uit” van het urentelrad komt ook terug in klassieke chrono-ontwerpen. Mits goed gesmeerd, niks aan de hand. Je moet echter de horlogemakers niet de kost willen geven die het maar lastig vinden om dat onderdeel goed (of ueberhaupt) te smeren; is bij een 7750 de lastigste klus van het hele uurwerk.
Het maakt niet uit in welke positie je de chrono stilzet.
Zoals Peter al aangeeft lijkt de verticale koppeling van een 4130 op die van een Seiko 6138/39.
Bij jouw daytona is het zo dat bij ingeschakelde chronograaf de verticale koppeling ontkoppelt waardoor er in theorie minder slijtage zou zijn als je de chrono gewoon laat doorlopen.
Een beetje hetzelfde principe als het uurtelrad van de 7750.