Technische vraag

Je hebt automaten met verschillende kastdiameters dus dan ook kleine en grote wijzerplaten. Laten we in dit geval zeggen een ETA 2824.
Bij een grotere wijzerplaat leggen de wijzers een langere afstand af dan bij een kleinere wijzerplaat de cirkel is immers veel kleiner . Hoe krijgt men dan toch voor elkaar dat ze bij beide op tijd lopen.

2 likes

:face_with_raised_eyebrow:

Heb je gedronken? De tandwielen hebben toch hetzelfde begin- en eindpunt? Ook al zijn je wijzers een kilometer lang, de verplaatsing is niet anders.

Edit: zie ook de comment hieronder :point_down:

29 likes

Ze draaien 360 graden XD. Dat is alles wat er toe doet.
Ofwel de basis van de wijzers leggen natuurlijk geen langere afstand af.

2 likes

De hoeksnelheid is in beide gevallen gelijk.

jan.

2 likes

Ik snap er geen bal van… de indices liggen bij grotere wijzerplaat toch veel verder uitelkaar dan een bij grotere?

Volgens mij probeert 2006 ons bij de poot te nemen . . . :joy:

jan.

3 likes

Voorbeeld, van 3 naar 6 is 90 graden. Eens? Maakt het uit op welk formaat wijzerplaat het is? Het blijft 90 graden.

Een dames horloge en een kerkklok doen er niet langer of korter over om die 90 graden hoek te maken.

Het is tijd voor een pilsje vent :beer: :joy:

3 likes

Hoeksnelheid en baansnelheid.
De hoekverplaatsing is hetzelfde, de baansnelheid, de snelheid van de tip van de wijzer is wel anders.
Alleen de hoeksnelheid is van belang.

4 likes

Toch heb ik t idee dat een kilo lood zwaarder is dan een kilo veren…

15 likes

Hier ga je de mist al in. Een automaat loopt niet op tijd. Ze hebben altijd wel een afwijking, die uiteraard ontstaat door de grootte van de wijzerplaat.

Als je de tijd nauwkeurig wilt weten, dan kun je beter een quartshorloge kopen. Daar wordt de grootte van de wijzerplaat gewoon geprogrammeerd.

6 likes

niet iedereen is even wiskundig/exact aangelegd :wink:

5 likes

Sergeant: "mannen, we maken een cirkel van 180 graden"
Soldaat: "maar sergeant, een cirkel is 360 graden."
Sergeant: “dit is een kleine cirkel!”

19 likes

Het is tijd voor een pilsje vent :beer: :joy:
Eerder voor een borel… heb slaap nodig

1 like

Hahaaaaaa!!

2 likes

Ik zit met nog met veel meer vragen…maar die stel ik later.
Hebben jullie ff?

1 like

Zoals: Als het heelal uitdijt, waarin doet het dat dan?

jan.

7 likes

Laat maar komen. Heerlijk, dit soort vragen! :wink:

Je naam staat al bij elk bericht. Zou je forumnaam nu zoiets zijn als ‘brilman’ (ik hou het netjes) dan zou de toevoeging “jan.” nog iets bijdragen maar om dat dan onder elk bericht te zetten? Goeie naam trouwens, Jan! Laats kwam ik een jongen van een jaar of 15 tegen en zijn naam was ‘Piet’. Hoe mooi! Al die bizarre namen tegenwoordig…

3 likes

er is zelfs al een topic met bijna 1000 replies over :sunglasses:

3 likes

giphy

4 likes