Technische vraag

Aaaaah dat meen je niet …daar hoort mijn vraag toch niet tussen.

1 like

Wat ik grappig vind aan deze vraag is dat je 12 jaar lid bent van dit forum en NU met deze vraag komt.

:slight_smile:

1 like

Dat heb je verkeerd verstaan denk ik. Het was waarschijnlijk “Pete” :wink:

Aan @2006:
Een stukje wiskunde.

Stel je voor, de wind blaast heeeel zacht, en bovenstaande windmolen doet precies 60 seconden over een hele ronde, dan gaat één wieken even snel rond als de secondewijzer van je horloge, toch?

De centrale as maakt dan één omwenteling per minuut, net als het asje dat aan jouw secondewijzer zit.
Ga je de snelheid van de punt berekenen, dan zit daar het verschil: Jouw secondewijzer is misschien 0,02 meter (2 cm) lang. De wieken van een beetje windmolen is 40 meter.

40 * 2pi = ~251 meter per minuut
0,02 * 2pi = 0,126 meter per minuut

Ze draaien dus even hard, maar als de secondewijzer je raakt is er niks aan de hand, maar als je je hoofd op de verkeerde plek bij die molen houdt krijg je… nou ja, een tik van de molen.

9 likes

FF denken hoor…niet alles tegelijk.

Ja ik ben er een tijdje tussen uit geweest…

2 likes

Hier een handig filmpje voor je;

1 like

Koekoek

1 like

Hier alvast het antwoord op het verschil tussen ipad en laptop :wink:

17238975_1404975769573833_122959626_n

11 likes

Oke maar stel ik heb een wijzerplaat en de indices liggen zo’ n 5 millimeter uitelkaar . Ik haal op deze wijzerplaat de indices er af en plak ze er weer op maar dan op 10 mm uitelkaar. Dus bij hetzelfde horloge dan klopt de tijd toch niet meer . Dat wil dus volgens mij ook zeggen dat de diameter van de wijzerplaat ook nauwkeurig verband moet houden waar je de indices plaats. Ik bedoel een bepaalde diameter heeft ook te maken met een nauwkeurige afstand van de indices.

1 like

maar sommige polshorloges
hebben een vierkante wijzerplaat.

4 likes

Dude :joy:

Oke, andere view.

Elke marker (om de 5 minuten) wordt geplaatst op een hoek van +30 graden vanaf 0:00.

Maakt het uit waar de markers worden geplaatst zolang ze maar op die lijnen worden geplaatst?

Bron: brugklas.

13 likes

Geen geheime boodschappen? :cry:

3 likes

Met een snelheid van ongeveer 430 km per uur doe je ongeveer 93 uur over de omtrek van de aarde (ongeveer 40000 km). Wil je op ongeveer 400 km afstand vanaf het oppervlak van de aarde in 93 uur om de aarde vliegen, dan heb je een snelheid van ongeveer 28000 km per uur nodig.

Als je je dus een horlogewijzer van het middelpunt van de aarde tot 400 kilometer vanaf de oppervlakte van de aarde voorsteld, dan is de snelheid van dezelfde wijzer aan de oppervlakte van de aarde ongeveer 430 km per uur en het uiteinde van die wijzer heeft op 400 km afstand van de aarde dan een snelheid van ongeveer 28000 km per uur. Het enige wat dan veranderd is de afstand van de indices😀.

4 likes

Nee. Dit is even serious business, ik wil @2006 wat leren.

2 likes

Een dom blondje bestelt een pizza in het restaurant. Wanneer de ober vraagt of hij de pizza in zes of in twaalf stukken moet snijden, antwoordt het blondje: “In zes stukken graag. Twaalf stukken is mij echt te veel.”

Sorry kon het niet laten :joy:

23 likes

En bij een vierkante wijzerplaat draaien de wijzers elke 5 minuten met een andere snelheid!

1 like

Lovenswaardig. Mijn kinderen gebruiken altijd YouTube om zich voor te bereiden. Daar heb je altijd van de ‘hippe’ leraren die hun steentje aan de samenleving bijdragen. Of tenminste aan de scholing van mijn kinderen. :wink:

Dus ik doe ook een duit in het zakje.

2 likes

Makkelijke duit :wink: (Check @Bidle’s post)

3 likes

Ah story of my life… :wink:

3 likes

Om evengoed antwoord te geven op jouw vraag: de indices worden dan inderdaad wat verder uit elkaar geplaatst en de wijzers zijn net wat langer. Want zeg nou zelf, wie koopt er nou een horloge met te korte wijzers???

1 like