Technos - dateren

Beste leden,

graag had ik geweten uit welke periode dat onderstaande ‘Technos’ horloge is en ook of dit exemplaar iets bijzonder is.

Ik heb geen gelijkaardig model kunnen vinden op het internet.
Deze horloge is al enkele decennia in ons bezit maar is destijds aan de kant gelegd. Ze werkt echter nog perfect.
Soms gebruik ik ze wel tijdens oude-fiets toerritten. Om die reden had ik haar graag willen dateren.
Ik heb een vermoeden naar de 50er jaren, maar dat vermoeden is nergens op gebasseerd.

Die is mooi :slight_smile: Een plaatje van het uurwerk zou kunnen helpen. Ik neig naar de jaren '60, misschien eind jaren '50?

bedankt Martijn,

met ‘een plaatje van het uurwerk’ bedoel je het binnenwerk neem ik aan.

Daarvoor moet het deksel er af.
Dat heb ik gisteren bij de Edox proberen doen en daarbij de deksel beschadigd.

Daarom ben ik bang dat ik ook deze Technos op dezelfde manier schade ga toebrengen.

Ik kijk wel even of ik iets kan verzinnen om het deksel er zonder krassen af te krijgen. Mocht iemand een ‘tip’ hebben, dan hoor ik het graag.

Groeten,
Ed.

Een bal maken met van die grijze duct tape wil wel werken, (plaksel aan de buitenkant natuurlijk) bal stevig tegen achterdeksel doen en dan draaien. Anders moet je toch aan kastopeners e.d. gaan denken.

bedankt voor de tip Martijn.

Ik heb een poging gedaan met fijne circlipstang alsook met dubbelzijdige kleefband, maar het deksel zit te stevig vast voor deze hulpmiddelen en ik ben bang om het te beschadigen.

Zal eens rondhoren in mijn vriendenkring of iemand toevallig zo’n opener heeft of anders een servicebeurt laten geven.

Groeten,
Ed.

Komt de winnende tip: heeeel klein beetje kruipolie (liever horlogeolie als je dat hebt) rondom deksel doen. Na openen gelijk alles wegvegen.

En dan de next best thing voor een echte opener (eigenlijk een must): een schuifmaat!

zo strak mogelijk aanschuiven en met schroefje fixeren. En dan de echte truc met het openen van kasten: subtiel doch doordringend draaien. Het hoeft niet stuk, maar bij twijfel schiet je er vaak af weet ik helaas.

Maar koop anders een starterskit horlogemaker. Ben je voor 10-20 euro klaar.

Hier een mooi setje: http://dx.com/p/professional-12-in-1-watch-repair-tools-kit-104106
Hier een losse opener: http://dx.com/p/professional-watch-case-opener-52314

Ik vind die andere opener met twee pinnetjes op een staafje zoals je in dit setje kan zien minder handig: http://dx.com/p/professional-18-in-1-watch-repair-tools-kit-73765

succes!

Schat de leeftijd op midden tot tweede helft 50er jaren.
Draag 'm s.v.p. alleen op zondag en niet meer op de fiets. Zonde!
Glaasje laten vervangen en je weet niet wat je ziet.
Je kunt het glaasje ook wat polijsten door een heel klein druppeltje zilverpoets op een katoenen doekje te doen en daarna gaan poetsen.
NIET het zilverpoets vanuit het potje op het glaasje laten lopen. Dan loopt het tussen het glaasje en de kast door en kan het de wijzerplaat aantasten!

@ jazzper: dat is een goede tip die schuifmaat, maar het deksel zit zo vast dat ook die eraan gaat vrees ik.

@ brutus: bedankt voor de info, maar hij gaat toch op de fiets gebruikt worden hoor. Bij deze jaren 50 Gazelle past hij perfect, zowel wat kleur, model, grootte en bouwjaar betreft. Een perfect match.

Voor het polieren van het plexi wil ik zeer fijn schuurpapier gebruiken, korrel 2000 tot 3000. Het wordt voornamelijk gebruikt voor het gladmaken van cockpit in vliegtuigen.

Groeten,
Ed.

Mooie fiets hoor, maar waar is de bagagedrager gebleven?
Overigens ben ik ben ook een fanatiek fietser en ik fiets met al mijn vintage horloges, ook de zeer oude en kostbare exemplaren!
Daar moeten ze gewoon tegen kunnen, fietsen valt onder normaal gebruik.

vouwfietser Schreef:

Mooie fiets hoor, maar waar is de bagagedrager
gebleven?
Overigens ben ik ben ook een fanatiek fietser en
ik fiets met al mijn vintage horloges, ook de zeer
oude en kostbare exemplaren!
Daar moeten ze gewoon tegen kunnen, fietsen valt
onder normaal gebruik.

haha, je hebt gelijk ‘vouwfietser’.
De foto was genomen net voor hij volledig klaar was.
Maar een paar decennia eerder werden de fietsen echter zonder bagagedrager afgeleverd. Die modellen vind ik cool, ik noem ze de coupé versies!

Ik denk dat deze Technos hier met zijn zwart / gouden wijzerplaat perfect bij gaat passen.
Ondertussen speel ik met de gedachte om voor elk van mijn fietsen een bijpassende klok te gaan zoeken :smiley:

Hierbij dan de finale picture, MET bgagedrager :wink:

Mooi hoor. Ik heb ook een heleboel oude fietsen, maar daarbij heb ik er nog oude hulpmotoren op zitten. Deze hulpmotoren stammen ook (bijna) allemaal uit de jaren '50.
Zie ook mijn website
http://www.petervennix.nl/

Hmm, dit heb ik ooit eens bij gebrek aan beter gedaan, met als gevold beschadigingen aan de schuifmaat. Dan kan je fijn meten aan de uiteinden op 100ste millimeters vergeten…
Niet doen dus! (tenzij het innerlijk van je horloge boven de functionaliteit van je schuifmaat gaat natuurlijk…)

Fantastisch, deze fiets! Ik doe dit (of eigenlijk deed, momenteel geen project onder handen) met vintage motoren. Als ik weer eens iets onder handen neem dan pak ik er ook een fiets bij wanneer er onderdelen naar de moffelaar de verchromer of vernikkelaar gaan. Hoe heb je de originele merk tekst gerestaureerd, of is het frame origineel gebleven?
Echt heel erg leuk. Zet hem goed op slot!

@ Scudo: prachtige informatieve site heb je.
Ze zijn leuk, die nostalgische rijwielen met hulpmotor. Laatst nog een bezoek gebracht aan Fred Vos, die heeft een behoorlijk setje staan.
Hoe aantrekkelijk ze ook zijn, ik hou het voorlopig nog bij de zelftrappers :slight_smile:

@ ernst:
De zwarte Nr1 op de foto is nog volledig origineel, geen herlakking of transers.
Dat vind ik nog steeds moeilijker dan een volledige restauratie met verlakking, omdat je al het karakter moet bewaren. Dat zal met horloges niet anders zijn denk ik.

Maar fietsen zijn inderdaad eenvoudiger te restaureren dan motoren. Ik heb alleen nog een Ducje voor dagelijks gebruik en mijn eerste Trial motor, nu gerestaureerd, een TL125S van 1976. Die gaat nooit weg, samen met mijn eerste Cannondale MTB, een SM600 van 1988, die nu na een kwart eeuw op persioen mag.

Hierbij twee kompleetrestauraties, waarbij de rode 100% origineelgetrouw is opgemaakt en de grijze eerder een samenstelling met onderdelen uit die tijd (o.a. Hubdyno, Duomatic).

Voor beide fietsen zal ik nog op zoek moeten naar een bijpassende horloge :smiley:

Hallo allemaal,

Ik merk uit deze reacties dat het hart van liefhebbers van vintage horloges ook op hol slaat voor vintage vervoersmiddelen. Mochten er onder jullie ook liefhebbers van klassieke auto’s en youngtimers zitten, dan ben ik daar zeer benieuwd naar, diegenen kunnen zich bovendien -voorzover ze op Linkedin actief zijn- aanmelden voor de gisteren opgerichte Linkedin-groep The Vintage Cars & Watches Owners Group, zie: http://www.linkedin.com/groups/Vintage-Cars-Watches-Owners-Group-4945282?gid=4945282&mostPopular=&trk=tyah

Beste groeten,

Xavier

@Asterduc: Ik ken Fred en Jolanda erg goed.
En zij hebben inderdaad ook een mooie collectie.

Die kruisframefiets is trouwens ook erg leuk.
Mijn Phoenix fiets (heeft mijn vader vroeger nieuw gekregen toen hij naar de ambachtschool mocht) heeft ook een Dynahub van Sturmey-Archer in het voorwiel. Overigens zit er al jaaaaren een erg goed lopende Waldorp_Mosquito onder.

de Technos is ondertussen open.
Dit is het uurwerk.
Weet iemand welk uurwerk en uit welke periode het is?

en nogmaals het horloge

heel mooi,kaliber ETA 900 jaar 1960±

horanova Schreef:

heel mooi,kaliber ETA 900 jaar 1960±

bedankt Horanova,
dat je dat zo kunt erkennen.
Voor mij als leek zijn die allen gelijk.

Op de site van Ranfft staat bij ETA 900 echter ca. 1950
Mag ik daaruit concluderen dat het horloge van de 50er jaren is of lijkt jou dat onjuist?

Hoi Asterduc,

Aan de ankerbrug en de click te zien denk ik aan een Felsa/A.Michel uurwerk, calibre 390. Deze zijn te dateren tussen eind jaren '40 tot eind jaren '50, wat correspondeert met het uiterlijk van je leuke klokje (midden jaren '50)

Ter vergelijking de Felsa 390, hier met opengesneden raderbrug en een wat primitievere schokbescherming:

AM 395 (versie met centrale secondewijzer):

Groetjes,
Michiel