Ja ok, als je het zo bekijkt. Ik zie die twee niet los van elkaar, het zijn kinderkamerblauwe kolen in de locomotief van de marketingtrein.
Uit de context rukken is een kunst! Heeft natuurlijk geen fluit te maken met een enkel horloge.
Wel met het aanboren/uitbreiden van een lucratieve markt op korte termijn, die op lange termijn wellicht (zie dit topic) wat ogen doet fronsen bij je bestaande afzetmarkt.
Daarbij doel ik op de tegenstelling met mijn commentaar. Waar Patek dit produceert om in de gratie te komen bij deze doelgroep, maar die doelgroep zelf alleen maar geĆÆnteresseerd is in het volgende. En dus snel genoeg een Casio/Supreme of Rolex/Supreme samenwerking boven Patek prefereert, die laatste achterlatende met een PR probleem bij haar klassieke afnemers.
Dit betwijfel ik. Patek hoeft het geld ook niet zozeer. Ze zijn flink wat weken dicht, kunnen makkelijk nee verkopen. Volgens mij is Patek voldoende gespekt in het verleden dat ze rustig een paar jaar de deur dicht kunnen doen en zich alleen op innovatie kunnen richten. Ze willen echter ook klanten bedienen, een bepaalde positie innemen in de wereld en aan iets blijvends bouwen.
Bovendien, vergeet niet; het is een Tiffany! Zoān stempel is ook wat waard en verhoogd de waarde van het horloge ook al enorm. Alsof Max Verstappen echt zijn handtekening op 30 Tag Heuers zou zetten, dan gaan die horloges ook factor 4 over de toonbank de ik (bij de GD).
En dan nog even over de prijs die is betaald. De Tiffany was een goede doelen veiling. Dan gaan mensen soms gekke bedragen betalen voor āuniekeā stukken. Dat heeft soms niets meer met het object te maken.
Wacht evenā¦
dit topic gaat toch over de Tiffany Nautilus? Of over welke context heb jij het nu?
Ja, die dingen zijn wel leuk. Totdat er een service beurtje nodig is
Dan zijn ze nog net zo leuk hoor.
Beetje hetzelfde als met een exotische auto. Als je je lol baseert op de onderhoudskosten, dan kan je beter een Toyota kopen ipv een Ferrari.
Laten we elkaar vooral niet in de weg zitten hier. We delen een hobby, en volgens mij een visie op waar de kracht van Patek ligt. Tenminste, als ik je NA van rond de kerstdagen nog helder heb!
Ik vind deze Tiffany Nautilus een tikje gimmicky, en ik denk niet dat Patek het nodig heeft. Thatās all. Die mij de jouwe maar!
@Sandy
Hoor wat je zegt, Maar ik zie Patek toch meer als een partij die intrinsieke waarde biedt in hun horloges dan op afgeleide collectorswaarde gaat leunen.
Anyway, voorlopig zijn ze (Tiffanyās of niet) buiten mijn bereik, dus waar lul ik overš. Ik kruip terug mān hok in en ga mān Pelagos nog eens poetsen.
hierzo;
Verder is het polshorloge gewoon gedegradeerd tot sieraad. Men koopt horloges als cadeautjes, dus het gaat om het stijltje en niet om wat overbodige complicaties in een kast te proppen. Richard Mille is trouwens wel bezig innovaties in techniek en materialenā¦
Je bent ook selectief.
Astronās GPS horloges worden steeds kleiner en fijner. Citizen is met de 0100 technologie toch echt cutting edge bezig als het om accuratesse gaat. Die uurwerken zijn razend complex en wijken 1, zegge ƩƩn seconde per jaar af.
Bedenk dat eens. Op 31.536.000 seconden mag je 1 steek laten vallen. Maximaal. Daās toch weergaloos? Als je in 1950 de engineers van Omega die met quartz bezig waren had verteld dat we zeventig jaar later een uurwerk op tafel zouden knikkeren met zoān accuratesse wat nog op zonne-energie loopt ook, hadden ze je wellicht erg glazig aangekeken.
Dan is daar de Frederique Constant Monolith. Toch ook geweldig, zoān origami-echappement wat 40Hz doet. Of Spring Drive, wat nou net naar 10 seconden per maand getild is. Toch ook een veerton-aangedreven uurwerk wat inmiddels accurater is dan de meest gangbare quartz.
Niet op het gebied van het meten van tijd.
Ik zie een dik en lelijk zakhorloge wat functies heeft die geen normaal mens ooit zal gebruiken.
Complicaties bouwen omwille van de complicaties is in mijn optiek even stompzinnig als uit je dak gaan omdat iemand turquoise draagt.
Jij redeneert continu alles kapot en weet werkelijk alle levensvreugde en jeu uit alles te trekken. Calvinisme, is al vaak genoemd. Dan moet je wel in een Toyota eindigen.
Sommige mensen vinden onlogische of weinig functionele dingen gewoon gaaf, cool, geil, leuk. Gewoon, omdat ze dat zijn.
Niet helemaal mee eens, dan kan je beter een Casio nemen die zichzelf gelijk zet op de atoomklokā¦
Mechanische horloges zijn achterhaald qua technologie maar hebben iets romantisch waar je van kan houden of niet. Als mechanische horloge liefhebbers blijkbaar genoeg die daar van houden maar hetzelfde kan je over complicaties zeggen. Zelfs een eeuwigdurende kalander is niet zo accuraat als de huidige technologie maar de ambacht erachter is iets om te koesteren denk ik.
De marketeers van toen zullen ook erg onder de indruk zijn als ze horen dat we nu in staat zijn om dezelfde verouderde techniek voor het 100-voudige aan de man te brengen
Horloges is emotie. Zonder emotie reed iedereen in de DDR met een Trabbi. We weten hoe dat afliep.
Je kan het draaien zoals je wil behanger, de rest van de wereld is er al een tijdje uit.
Kwaliteit, heritage, afwerking, innovaties (de 5212A heeft alleen al 11 patenten) enz enz.
Patek is de norm waar de rest zich aan spiegelt, ze zijn defacto nr 1`
FTFY
Ćberhaupt iets met tanswieltjes is dan gek in deze tijd. Het gaat om de techniek, de passie en de emotie, het design en alles er omheen.
Koop een Apple Watch, ga op macrumors zitten kiften dat alles wat door Apple gemaakt wordt ruk is en laat mensen hier in hun eigen waarde. Ik heb het idee dat je het hier steeds meer verbruid, zonde voor jezelf en mensen hier.
De rest van de wereld draagt een Apple watch. Toch het meest verkochte horloge ter wereld. 31 miljoen horloges in 2020. De voltallige Zwitserse horlogeindustrie perste er met moeite 21 miljoen uit.
De rest van de wereld die zich aan Patek spiegelt, oale dinosaurus van me⦠Ik moest lachen. Ik denk dat Tim Cook niet zo met Patek bezig is.
Je vindt het niet cool dat er in Japan een stel gasten in een kelder zitten te bedenken hoe ze een polshorloge kunnen bouwen wat autonoom de accuratesse van een atoomklok benadert?
Want synchronisatie met een externe tijdsbron is natuurlijk beaucoup valsspelen.
Prima. En die super gecompliceerde Vacheron waar @jehebtWATgekocht aan refereert is een totaal onbruikbaar objet dāart. Er is een niche binnen de horlogerie die dat waardeert, maar de gemiddelde horlogefan wil gewoon iets draagbaars wat cool is.
Ik weet het niet.
Ik haal enorme bakken levensvreugde uit die nerds die in die kelder een quartz horloge zitten te maken wat 1 seconde per jaar afwijkt. Of dat kleine bedrijfje in foldables wat Frederique Constant aan de Monolith escapement hielp. En uit het verhaal van Spring Drive. Maar dat verhaal negeer je compleet zodat je me even een sfeerspons kunt noemen. Sfeerspons. Je haalt de levensvreugde en sjeu ook overal uit.
Sommige mensen vinden super-nerds met soldeerbouten nu eenmaal gaaf, cool, geil en leuk. Gewoon. Omdat ze dat zijn.
Wat ik bedoelde te zeggen tegen @jehebtWATgekocht is dat het ten eerste niet vreemd is dat ze op de banken staan te joelen voor zoān rariteit als die Vacheron, dat er elders in horlogeland in allerlei bedrijven prima innovatie wordt bedreven, en er nog genoeg mensen enthousiast zijn over die innovatie.
Schitterend uurwerk. Nu nog even de ontwerper die verantwoordelijk was voor de plaatsing van het logo naar de Gulag sturen en dan zijn we klaar.
Ik vind het zeker interessant maar het is net zo onnodig als de minute repeater. Het is via een omweg accurate horloges proberen te maken die nog steeds niet gelijk zijn aan de synchronisatie met de atoomklok. Dus ik begrijp het enthousiasme maar ik zie het daarin als niet anders dan mechanische liefhebberij
Sinds de eerste stok in de grond die gebruikt werd om zonnetijd te meten zijn we met die verbetering bezig. Waterklokken bestaan sinds 1600 BCE, de eerste rudimentaire klok met tandwielen die wij kennen werd door Archimedes gebouwd. Het meten van de tijd loopt al 3600 jaar volledig parallel aan de wetenschapsgeschiedenis.
Kijk, dat je een plak metaal maakt van een kilo met heel veel complicaties die dan net niet kunnen wat ze moeten is mooi, maar geeft je een dysfunctioneel model van de werkelijkheid.
Neem Vacheronās zonsopgang, maar alleen in de stad van de eigenaar, en dan ook voor gelimiteerde tijd accuraat. Dat is vanwege wobble, positionele variatie van de aarde, de excentriciteit van de baan van de aarde om de zon die ook nog eens verandert, het feit dat we eens in de zoveel jaar zowel dagen als seconden moeten corrigeren⦠En dan negeer ik de verplaatsing van de aardschors waar die stad op ligt.
De seconde, die kunnen we nipt begrijpen. En bijna accuraat meten aan de pols. Bijna. Dus laten we leren lopen voordat we een poging doen om te rennen.
Sec wat ik zei. Daās geen vergelijking. Maar weet je, you do you, ik ga jouw berichten even filteren, want het is off topic onzin.
117.000 jaar, feitelijk.