Teken van de tijd - patek Tiffany

Het leven is mooi mensen niet zo boos doen naar elkaar.

On topic: helemaal eens. Een tiffany gespoten of gelakt of handgeverfd in lelluk blauw is makkelijk en lui. Gedreven door het nieuwe geld, en het nieuwe geld heeft veelal weinig smaak.

Ik geniet van complicaties die nergens goed voor zijn van HAQ, van solar en vooral van fantastische vakmensen als de heer Benzinger.
Oh ja, ik heb ook een hulk en een apple watch. Ik practice helemaal niet wat ik preach eigenlijk.

2 likes

Wat die voor Staudt deed was prachtig, natuurlijk. En die reportage daarover was super cool. :+1:

2 likes

Ja dat is een beetje hoe de menselijke geest werkt. Hype i.c.m. schaarste => hebben, hebben, hebben.

Ik vind het persoonlijk ook jammer dat de nadruk minder op de techniek/innovatie ligt bij zo’n horloge. Maarja het is wel echt een bijzonder stuk, al is het maar ómdat het een teken van deze tijd is :wink: .

2 likes

Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat.

Een jaar geleden gaf Patek aan om te stoppen met de blauwe 5711, maar er zou nog een groene en een bijzondere editie komen als afscheid.

De groene kwam, gevolgd door een afscheidsmodel in het teken van 175-jarig bestaan van de relatie tussen Tiffany en Patek. 170 stuks zijn geproduceerd voor Tiffany, met een verkoopprijs van ongeveer $51k. Een is geveild voor het goede doel en bracht een monsterbedrag op.

Dit heeft te maken denk ik met het goede doel, laatste 5711’s en Tiffany (en als ā€œkadoā€ van Patek voor de overname van Tiffany door LVHM). Het zijn heel wat schakeltjes bovenop elkaar. En daar kunnen we wat van vinden, maar doet het er toe?

Het is de tijd dat sommigen ā€œgratisā€ geld tegen de plinten klotst en een behoorlijk uniek exemplaar voor een goed doel brengt grof geld op. Klaar.

3 likes

Dergelijke (tijdelijke) samenwerkingen zijn min of meer te vergelijken met samenwerkingen in de mode wereld bijvoorbeeld - zie de samenwerking tussen Nike en Louis Vuitton voor de AF1 schoen. De reguliere AF1 kost zo’n 100€, de LV collab-uitvoering bereikte een piek van 65k als ik me niet vergis.
Schaarste, marketing, branding, marktwerking, noem het allemaal maar op…

3 likes

Maar als je zo redeneert, dan kom je toch per definitie uit bij een waterdicht horloge met de meest accurate technologie? Dus een apparaat wat aan de atoomklok hangt. (Casio?) Elk ander ding is technisch inferieur, want minder accuraat. Maar daar kom jij ook niet op uit. Kennelijk spelen er ook minder feitelijke zaken een rol. Het gaat toch ook om of je er gevoel bij hebt. Om ambacht. Om ā€˜beleving’ (sorry, nogal een kaaswoord).

Je kunt natuurlijk in een kelder proberen kwarts of veerton te optimaliseren, maar dat is onlogisch want er zijn andere technologieƫn die al lang bereiken wat je aan het proberen bent. Kennelijk gaat het echter om meer dan feitelijk resultaat of uiteindelijke specs.

4 likes

Een Cesium klok zo klein maken dat ie om de pols kan zou ook een cool project zijn, maar natuurlijk heb je gelijk: Er is veel meer dan alleen dat aspect.

Tussen het maken van een horloge als die Vacheron en het platte en oppervlakkige najagen van de huidige Tiffany-hype zit een wereld van horlogerie die super is:

• Benzinger werd al genoemd, maar Shapiro mag er ook zijn, of die ene dame die bij JLC die rose engine gebruikt voor de guilloche
  • Mensen die bij allerlei quartzboeren accuratesse najagen
  • De lieden bij Ulysse Nardin, Patek en dus nu ook ETA die silicium onderdelen bakken
  • Het feit dat Omega verder sleutelt aan co-axiaal
  • Gasten bij Breitling die Breitlight hebben bedacht
  • Parmigiani Fleurier die de micro-rotor weer in ere herstellen
  • Moser die met Vantablack kloot

Dat TS dan roept ā€œKijk, niemand maalt om die Vacheron, maar ze doen wel black-friday taferelen voor mint groenā€ slaat al dat bovenstaande over.

Dat is wat de spanning hier soms ook oplevert. Er zitten hier mensen omdat ze een modieus/cool snoepje willen, en die zitten midden tussen de merk-fanbois, de gesjeesde techneuten, de sleutelaars, de statushaantjes, de speculanten en de ā€œer was eensā€-romantici. :rofl:

Merk wel op dat ze mekaar in het vintage deel van het forum bijna nooit de tent uit vechten. :thinking:

8 likes

Gewoon een bescheiden horloge naar een verjaardag om doen, en dat te horen krijgen:ā€ O, ben jij gestopt met die dure klokkies?ā€
Ja, inderdaad. Onzin om iets van wel duizend euro om je pols te doen, toch?

15 likes

:joy: :joy: :joy: :joy:

Snap ik wel, met een atoomgestuurde Seiko doe je het ook veel beter man, kom je met een (schitterende) Lange om de hoek

2 likes

Simpel dingetje, handopwindertje.
:wink:

Mooie Lange!

1 like

Chic, Rob! Mooie band ook, de originele?

1 like

Uiteraard :grinning:

Uiteindelijk wil iedereen een Lange (of was die Slogan in gebruik voor een ander merk?)

1 like

Alle off topic-onzin en onvriendelijkheden zijn verwijderd.
Topic weer open maar niet zonder het dringende verzoek om vooral respectvol en daarmee lid te blijven.

2 likes

Ik geloof dat Invicta er mee geassocieerd wordt, met die slogan. :slight_smile: Je ziet het niet in jouw foto, maar is die wijzerplaat van die grijze net zo zijde-achtig fijntjes als die Champagner van ome Han?

O ja dat zal het geweest zijn.

Ik heb die Lange van Han niet in het echt gezien (klinkt apart, deze zin), maar hoogstwaarschijnlijk wel.

1 like

Ik heb alleen nog maar champagner / zilveren lange in handen gehad, een zwarte zou nog eens leuk zijn om te bepotelen. Die zin klinkt ook vreemd, misschien moeten we dit gesprek staken. :+1:

2 likes

Ik vond dit nog wel een leuke. Toch een mooi argument waarom belasting aftrek van giften aan goede doelen met onmiddelijke ingang verboten moest worden. :slight_smile: En een mooie illustratie waarom ik al jaren roep dat de acceptatie van het bestaan van goede doelen een acceptatie van een corrupt systeem is.

1 like

Op vele fronten, ā€œif you need to give back you probably took to muchā€ daarbij is er nog een ander element:

afbeelding

1 like