Terug in de tijd met CHRONOS

Onlangs heb ik een stapel Chronos vakbladen uit de jaren 60 en 70 op de kop weten te tikken. Niet het Duitse horloge tijdschrift, maar Chronos, het officieel orgaan van de Federatie van Nederlandse Verenigingen in de Uurwerkbranche “FEVERU” .

Zoals jullie zien, was het destijds heel gewoon om op de voorpagina van dit vakblad te adverteren. Ook binnen in bestaat het blad voornamelijk uit advertenties, een summier inzicht in consument en ontwikkelingen op horlogegebied en uiteraard verenigingsnieuws.

Omdat kennis delen een belangrijk aspect is van ons forum en met name het vintage gedeelte, heb ik het idee opgevat om jullie met enige regelmaat deelgenoot te maken van de inhoud van telkens een uitgave van CHRONOS.

Uiteraard niet door het geheel te digitaliseren maar door aan te geven wat interessant was en welk inzicht dit mij als verzamelaar heeft gegeven. Aan de reactie merk ik wel of jullie dit leuk vinden.

CHRONOS 9 juni 1962

Een drietal Zwitserse horlogemerken uit de jaren 60 waar ik zelf nog nooit van gehoord had. En ook de distributeur in Nederland Zurel is nieuw voor mij.

Lincoln, een Nederlands merk

In het verleden is er ook op dit forum gediscussieerd over het merk Lincoln. Was het nu van Bulova, of toch een Zwitsers horloge dat in Nederland door Ed Maasen werd gebrand en gedistribueerd? Hier het bewijs. Wat voor mij in ieder geval nieuw is, is dat het merk Lincoln in de jaren zestig begon zonder de bekende uitgerekte V onder de merknaam.

Volstrekt niet duurder dan namaak

Originele onderdelen nodig? Dan ging je naar P. Scheilen in Utrecht. De Zwitserse uurwerken zetten de toon begin jaren 60. Maar ook de copycats waren actief. Dus moest je bevestigen dat originele onderdelen ‘volstrekt niet duurder zijn dan namaak’.

REDACTIONEEL

Het standpunt van de consument
De winkelsluitingswet was een actueel topic. Al langer werd betoogd dat het aan de middenstand overgelaten moest worden om te bepalen wanneer de winkel open moest zijn en wanneer niet. Maar dat werd snel als eigenbelang en winstbejag afgedaan. Dus gooide men het over een andere boeg. Je moest de problematiek vanuit het standpunt van de consument bezien! Die hardwerkende mannen en vrouwen die na hun werktijd en in het weekend (zaterdag) voldoende tijd moesten hebben om de hun benodigde zaken te kunnen kopen. En zo begon de lange weg naar wat nu de 24/7 economie is geworden.

De moonwatch in 1962

De Russische uurwerk industrie maakte er werk van om hun technologische voorsprong in ruimtevaart technologie ook te laten afstralen op hun horloges. Poljot, Slave en Firgo.

Tijdcorrecte horlogebandjes

Dit is voor de meeste verzamelaars onder ons een lastige exercitie. Omdat veel horlogebanden niet gebrand zijn en de fabrikanten slechts toeleveranciers waren voor de merken, is er vaak ook weinig informatie voor handen. Bovenstaande advertentie geeft inzicht in de bekende, door de meer behaarde verzamelaars gehate, flexibele bandjes uit de jaren 60. Voor mij waren dit allemaal FIXO-FLEX banden. Nu blijkt dat er meerdere modellen waren met elk hun eigen modelnaam.

Tot zover mijn eerste bijdrage. Hoop dat jullie dit op prijs stellen en zo niet, dan weet ik zeker dat enkelen dit op de voor hen kenmerkende wijze zullen laten weten :sweat_smile:.

58 likes

Geinig om te zien. Mocht je iets van Universal Geneve tegenkomen ben ik geïnteresseerd :stuck_out_tongue:

2 likes

Oef, leuk hoor, laat de foto’s en info maar komen :+1:

2 likes

Dank voor jouw topic. Erg van genoten, leuk initiatief hoor.

2 likes

“Delano”

Een merknaam verworden tot voornaam

8 likes

Lekker deze papieren tijdmachine - keep Them coming :+1:t2:

1 like

Election heb ik op HF al eens eerder gezien, zelf heb ik deze ieg nog. En van Sviza heb ik geloof ik nog een automatisch herenhorloge uit die tijd :male_detective:

6 likes

Leuk topic en graag meer :+1:

1 like

Interessant en dit ga ik volgen! :ok_hand:

1 like

Erg leuk om te zien!

1 like

Dit is smullen! Ik heb hier erg van genoten! Graag meer! :+1:t2:

1 like

Volgens mij heb je als vintage liefhebber een kleine schat gevonden. Geweldig naslagwerk en leuk om iets te lezen over vergeten merken en hun geschiedenis.
Ik kijk uit naar het vervolg.

3 likes

Geweldig. Heb onlangs een lincoln opgevist voor reparatie. Nu weet ik tenminste dat ie Nederlands is :slightly_smiling_face:

2 likes

Vonnis*

3 likes

Ah toffe vondst :ok_hand: leuke info

Best tragisch dat je dit op voorhand al kan voorspellen… Maar goed :grin: blijven lachen

Edit; mocht je iets tegenkomen over het merk ‘vitomatic’ houd ik me aanbevolen… Ik heb er een maar kom eigenlijk niet veel te weten over het merk.

2 likes

Dankjewel voor het delen! En wat mij betreft zeker mee doorgaan!:ok_hand::slightly_smiling_face:

1 like

Heel leuk, ben benieuwd naar de volgende aflevering :ok_hand:t3:!

1 like

Toen ik nog een bijbaantje in de electrónica had had ik een collega die een zoontje kreeg. Moesten de naam raden.

Uiteindelijk dylan gegokt. Hij zei bijna, maar niet bijzonder genoeg. Werd dylano/Delano.

Ai…

Rayvano, Jayden, Bradley, Dex, Dexx, Jayvano……

2 likes

Meteen maar inschrijven bij bureau jeugdzorg…

1 like