Terug in de tijd met CHRONOS

Erg leuk om te lezen, keep them coming!

1 like

Wat is er gebeurd met dit soort merken? Quartz periode werd hun ondergang?

2 likes

Leuk dat jullie enthousiast zijn. Naast de verschillende advertenties van merken en modellen die men op het forum in bezit heeft, geeft het een leuk inkijkje in de tijdsgeest en hoe er binnen de horloge industrie tegen zaken werd aangekeken.

Zoals uit deze cover blijkt, is de firma Ed Maassen nog steeds erg actief hun Zwitserse Lincoln horloges te pluggen bij de juweliers. Bovendien gaf men bij deze horloges wereld-polis en 2 jaar gratis verzekering. Wat dit betekend? Wie het weet mag het zeggen.

Pas op voor ruitentikkers!

In bovenstaande advertentie wordt kenbaar gemaakt dat assuradeuren en politie het hebben van een rolluik binnenkort verplicht gaat stellen voor juweliers. De ruitentikkers (zoals deze dieven werden genoemd) waren erg actief en die moesten worden gestopt. De relatie met bier ontgaat mij :thinking:.

Nieuw horlogeglaasje nodig?


Voor de (hobby)sleutelaars onder ons is Stella uiteraard een bekend merk. Wie heeft er niet een gebroken of beschadigd horlogeglas vervanger door een van Stella. Leuk om te zien hoe zij zich via advertenties profileerden.

Iedereen aan een duikhorloge

Duikhorloges waren populair in de jaren 60. Alhoewel het vaak om zogenaamde skindivers ging, waren er ook merken die duiken zeer serieus namen. Een van die merken was Aquastar. Om dit te benadrukken, boden ze juweliers het Aquastar Duik Tableau aan, bestaande uit een horloge, een dieptemeter, een thermometer en een kompas met daaronder een uitschuifbare decompressietabel. Het gebruik van de visjes in de advertenties is leuk gevonden en uitermate passend.

Op zoek naar een geschikte distributeur in Nederland was het Aquastar al snel duidelijk. Om dit technisch bureau konden ze niet heen :rofl:.

REDACTIONEEL

Donkere wolk
Er was een zorgelijke ontwikkeling gaande in het grootwinkelbedrijf. Deze bedrijven voerden steeds vaker acties richting hun clientele waarin zij branchevreemde artikelen tegen een sterk gereduceerd tarief aanboden. Dit was een serieus gevaar voor het ‘ordelijk economisch verkeer’ waarbij geen rekening gehouden werd met de noodzakelijke marges tussen in- en verkoop prijs. En dus werd er een brief gestuurd aan de staatssecretaris.

De uurwerk branche was bang dat het in de toekomst grootscheeps wegzetten van goedkopere horloges door het grootwinkelbedrijf een aanslag om hun inkomsten zou betekenen. Maar zoals men het zo mooi verwoordde. ‘Het regent nog niet in onze branche, maar de donkere wolk van de grootwinkel-actie hangt boven ons hoofd’.

Koppelverkoop

De intensieve reclamecampagne voor de Russische uurwerken werd redactioneel ondersteund door een drieluik over de Russische horloge industrie. Hierbij een deel van een artikel waarin cijfers over de jaarlijks geproduceerde uurwerken over de jaren 1956 tot 1959 werd gedeeld.

Eppo horloges

Zelf associeer ik Eppo nog steeds primair met een van de stripbladen uit mijn jeugd. Je had Robbedoes, Eppo, Donald Duck en Sjors en Sjimmi. Maar Eppo was een actief aanwezig merk in de Nederlandse horlogemarkt en komt met enige regelmaat langs in het vintage deel van het forum.

Tot zover maar weer. Ik sluit wederom af met een advertentie van RoWi met dit keer een aantal andere modellen flex horlogebandjes.

20 likes

Heel leuk om te lezen , dank voor het delen :+1:

1 like

Wie nu nog steigert als iemand een horloge een klok(je) noemt:
afbeelding
:joy: :joy: :joy:

2 likes

Dat dus, terwijl het gewoon leuke horloges zijn. Heb er nog een in mijn projectenbox liggen. :grin:

2 likes

Als je nog iets tegen komt over Invicta! :point_up:t2::point_up:t2::point_up:t2::point_up:t2:

1 like

Volgens mij doen ze het hier goed en maken ze duidelijk onderscheid tussen klokken en horloges.
Ik steiger is niet van, maar mijn tenen krommen zich dan wel :wink:

1 like

Mmm. “Klokken, waaronder…” leest toch echt als klokken zijn ook horloges. Uiteindelijk maakt het geen moer uit. Eenieder moet de typering gebruiken die zij/hij prettig vind. Ik heb geen voorkeur eigenlijk :slightly_smiling_face:

Je hebt gelijk. Ik las het anders. Waarschijnlijk wil ik het gewoon niet horen :grin:

1 like

:grimacing: :joy:

1 like

Leuk om te zien, ga zo door :+1:

Ik heb er nog een paar teruggevonden… dat kan écht niet meer :grin:

2 likes

geweldig :+1:, die advertentie van Aquastar had ik nog nooit gezien
bedankt voor de moeite

1 like

10 November 1962 - 13e JAARGANG No. 5

Ditmaal een Aristo Automatic Date horloge op de cover. Uit de Julius Epple KG uit Pforzheim.

ENICAR
Een merk dat met grote regelmaat langskomt op ons forum. Voor mijzelf zijn de sportieve modellen als de Sherpa Dive, de Sherpa Graph etc. degenen die er uit springen. En daarnaast zijn er natuurlijk tal van andere modellen waaronder de Ultrasonic die ik associeer met Enicar.

Maar de Enicar Supertest was nieuw voor mij. Een automaat waarvoor in 1962 een heuse campagne is gevoerd. Ben benieuwd of dit model ook op het forum aanwezig is.

It’s all in the name …
Over duikhorloges gesproken, wat een fantastische naam heeft men het volgende ONSA horloge gegeven. SCAPHANDRIER (spreek uit skavandriejee :slight_smile:). Een chique Frans woord voor …… DUIKER!

Dit horloge had aan de pols van de Zwitserse duiker Hannes Keller een nieuw wereld diepterecord gevestigd. Maar liefst 160 meter. Dit is in 1960 gerealiseerd. In een tijd dat een duikhorloge schijnbaar nog geen bezel nodig had.

REDACTIONEEL

In deze uitgave wordt duidelijk dat wat eerst nog een doemscenario bleek, nu een nachtmerrie is geworden. HORLOGES BIJ DE KRUIDENIER. De aankondiging dat 1.300 zelfstandige kruideniers dat najaar een reclameactie starten met als doel 15.000 horloges te leveren aan klanten voor minder dan de helft van de winkelwaarde, zorgt voor enorme onrust in de branche. Tal van ingezonden brieven en zelfs een ‘tegenoffensief’ van de fa Knol, Groothandel en importeur van Uurwerken.

Een aansprekende product introductie, de AUTAVIA van Ed Heuer S.A.

Tot slot nog een aantal advertenties van bekende en minder bekende en minder bekende horlogemerken. Niets is zo leuk om jouw eigen horloge terug te zien in een advertentie en te zien hoe het horloge werd gepromoot. Welk bandje er eigenlijk op hoort en wat het horloge destijds kostte.

Fijne avond en tot de volgende!

26 likes

Dank weer @Cricket33. Leuke bijdrages zo. Ik vind die Doxa wel heel gaaf! Benieuwd of deze ergens op het forum rondgaat!

1 like

Hoogste tijd voor nieuw leesvoer.

Dit keer een paar uitgaven van Chronos gecombineerd. De laatste exemplaren uit de jaren zestig.

OLYMPIC
Op de valreep van de Winterspelen aandacht voor het merk Olympic. In onderstaande advertentie uit april 1964 wordt een voorschot genomen op de Zomerspelen van Japan. Of er is betaald voor het voeren van het Olympisch logo? Denk van niet.

REDACTIONEEL
De Voorjaarsbeurs in de Jaarbeurs Utrecht was het event waar de laatste ontwikkelingen in de uurwerk branche werden getoond.

Hierbij een overzicht van de verschillende standhouders. Wat opvalt is dat de grotere Zwitserse merken schitterden door afwezigheid. Waarschijnlijk was Nederland een te klein afzetgebied en hadden ze andere zaken (lees het Quartz offensief vanuit Japan) die hun aandacht verdienden.

Aankondiging van het samengaan van twee grootheden in de horloge industrie

In 1964 was het zover Ed Heuer S.A. ging samen met die andere grootheid. Nee, niet met TAG, dat was veel later, maar met Leonidas. In onderstaand persbericht is duidelijk te lezen wie de touwtjes in handen kreeg.

Voor de (amateur) sleutelaars

Als je kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van horloge service en onderhoud, dan lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Zeker als je kijkt naar de oude apparaten waar de meesten van ons nog gebruik van maken. Maar eens waren die apparaten nieuw. In 1964.

Zie hier de introductie van de ultrasonic schoonmaak machine voor horloges en juwelen.

En hierbij nog wat andere apparaten die hun waarde meer dan bewezen hebben.

FAVRE LEUBA

Een leuk Zwitsers horlogemerk met een mooie geschiedenis.

Nee, niet Incabloc, maar die andere!

Voor veel Rolex bezitters is KIF een bekende naam. Jarenlang verzorgden zij de schok absorptie van het uurwerk voor het merk met de kroon. Waar Incabloc dat voor veel andere merken deed. En vaak werd dat weergegeven op de wijzerplaat. Vandaar dat de naamsbekendheid van Incabloc veel groter zal zijn dan die van KIF. Hierbij een leuk inzichtje in de KIF producten.

Tot slot nog twee advertenties

22 likes

Volgens wij wel een paar zelfs :male_detective: maar veel zie je ze niet
Ik ben nooit verder gekomen dan een paar dials, overigens best wel gevarieerd van design, zelfs één van kunststof :nerd_face:

6 likes

En zoveel verschillende dials. Leuk!

1 like

Mooi inkijkje weer :+1:
Zo’n Elma heb ik inderdaad staan :innocent:

1 like

Mijn vaders Lincoln, en een Prinz met een Lincoln uurwerk.

6 likes