Terug in de tijd met CHRONOS

Wegens tijdgebrek was het even stil, maar hierbij weer een kleine bijdrage uit CHRONOS.

Het eerste kwartaal van 1972 nadert zijn einde en de sieraden en horloge industrie maakt zich op voor de Voorjaarbeurs: het begin van een zakenjaar in de Jaarbeurs Utrecht.

Seiko officiële tijdwaarnemer Winterspelen ‘72

Enkele van de aanwezige horlogemerken op de Voorjaarsbeurs 1972:

Naast Seiko ook Junghans officiële tijdwaarnemer Olympische Spelen 1972?

Hoe dit exact zit dat twee horlogemerken tijdens dezelfde Winterspelen deze rol vervullen, heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wordt vervolgd!

De pratende klok!

Een horlogekast voor de bestuurder

Dat horloges ook werden gedragen op binnenkant van de pols, heeft Omega met haar chronostop ruimschoots verkondigd. Maar op de zijkant van de pols?

Volgens velen nog steeds het profiel van de horlogeverzamelaar!

En tot slot nog een paar leuke advertenties waaronder die van een schitterende Heuer Monaco.

Tot zover weer. Fijn weekend!

23 likes

Erg leuk hoor! Als je nog iets van pronto verdal vindt hou ik me aanbevolen

1 like

Wat een heerlijk topic! :watch:

1 like


Leuk deze oude chrono aan zo’n main event gekoppeld te zien. Geeft toch een extra besef van de periode waarin zo’n horloge in de markt werd gezet :nerd_face:
Bedankt weer voor deze leuke nieuwe serie :ok_hand:

6 likes

Fantastisch tijdsbeeld, ik steek het niet onder stoelen of banken, maar ik kan me niet voorstellen, dat er geen Pontiac in staat?

Pontiacs mogen altijd doorkomen…

3 likes

Gelukkig heeft @Serge2 gevraagd, ik durfde niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Onbegrijpelijk dat ik dit draadje, tot nu, gemist heb. Ik wam het uiteindelijk vanavond tegen via Google, bij het zoeken naar gegevens over de firma P. Scheilen NV, een groothandel in horlogeonderdelen en gereedschappen uit de tijd van de schitterende voorbeelden uit het Chronos tijdschrift die @Cricket33 hier laat zien.

Dat is een van de aardige dingen van Google, die automatisch gegenereerde kruisreferenties. Cricket schrijft over P. Scheilen omdat hij dat in Chronos tegenkomt en zo verwijst Google bij het zoeken naar P. Scheilen dan automatisch weer naar de door hem gevonden Chronos tijdschriften.
Als horlogeverzamelaar èn als ex (media) archivaris is dit helemaal smullen voor mij.

Als ik naar de laatse reactie kijk (10 april) is het inmiddels even stil met Chronos, dus van mij dan ook maar een vraagje: is er nog meer leuks om te laten zien uit die jaargangen? Ik vermaak mij er zeer mee. In elk geval alvast mijn dank voor wat je hier al met ons gedeeld hebt!

Bij deze schop ik het draadje dan ook maar weer even omhoog.

5 likes

Interessant topic, mag wel weer worden opgepakt. Wordt vervolgd?

2 likes

Wat mij betreft mag je hier mee doorgaan.
Geweldig leuk!:watch:

1 like

U vraagt, wij draaien. Heb weer een paar CHRONOS tijdschriften opgezocht. Het is het tweede kwartaal 1971.

We openen met de constatering dat de horlogemarkt in aantallen enorm is gestedgen in 1970, maar de omzet veel minder. Goedkopere horloges waren in opkomst.

En ook wat cijfers over de horlogemarkt bij onze zuider buren.

Het draait uiteraard allemaal om VERKOOP
Ieder merk of groothandel heeft zo zijn eigen aanpak. Ed Maassen voert voor het mer LINCOLN een intensieve advertentiecampagne in CHRONOS
waarbij lifestyle wordt gecombineerd met nieuw modellen. En ze schuwen het massamedium tv ook niet.

Verdal Nederland springt juist in op een naderend event voor de Nederlandse man, nl VADERDAG. En wat is er mooier om voor jezelf en je zoon een mooi VERDAL horloge te kopen.

En hoe werden de horloges aan de man gebracht bij de handel. Uiteraard via vertegenwoordigers, voorzien van enorme koffers.

Bezeler Messe 1971
Een aantal bekende modellen zijn aangekondigd op de Bazeler Messe. Een leuke bullhead van LePhare, de Omega Memomatic met alarm functie en het kunststof uurwerk dat Tissot op de markt bracht (Autolube}.

Tot slot nog enkele advertenties die jullie mogelijk interessant vinden.

13 likes

Oh wow… wat een geweldige marketing in die tijd…en die prijzen…

1 like

Geweldig. Top dat je het weer oppakt

1 like

Heerlijke duik in de tijd, bedankt voor de nieuwe impuls :+1:t2:

1 like

Mooi, ik wacht op de volgende!:watch:

1 like