Bij voorbaat excuses voor de lange post, maar ik neem jullie graag even mee in mijn overwegingen en hoor graag meningen. Ik ben een enorme horlogeliefhebber, maar heb me nooit verzamelaar gevoeld. Op dit moment heb ik 8 serieuze horloges en dat maakt me onrustig. Keuzestress. Ik wil terug naar een stabiele basis van horloges die ik daadwerkelijk vaak draag. Ik vind al mijn horloges mooi, maar er zijn er 5 die ik mis als ik ze niet om heb.
Met die kleine collectie heb ik twee maal alleskunner, eenmaal donker (Explorer), eenmaal licht (Grand Seiko). Twee maal dresser, eenmaal donker (JLC), eenmaal licht (Nomos). En daarnaast de getoonde Zenith, die ik gewoon prachtig vind.
Alledrie prachtig, maar uitdunnen gaat echt gebeuren.
De Rolex is mijn duurste aankoop geweest, maar draag ik enkel in vrije tijd. Best een flashy ding nog en ik houd toch het meest van ingetogen. Ik hoef ook niet persé een duiker, met de Explorer kan ik ook zwemmen.
De Speedmaster is prachtig, maar voor mijn pols en in vergelijking met de anderen een tikkie groot. Moet altijd even wennen als ik hem draag vanwege de maat. Niet echt te groot, maar vergeleken met de rest toch even aanpassen.
De Zenith is een heel mooi horloge met heel mooi uurwerk. Maar wel weer een dresser die toch net onder de andere drie uitkomt en daarom veel minder gedragen gaat worden.
Dus drie er uit en vijf houden. Dat is het plan. Overzicht en alleen de voor mij beste behouden.
Die heb ik al drie jaar in mijn fotomapje ‘wishlist’ staan. Eindelijk gekocht. Die samen met de Explorer zou mijn ‘two piece’ collectie zijn als het zou moeten.
Stuk voor stuk allemaal iconen. Ik zou geen overhaaste beslissingen nemen! Een Speedy, een Sea Dweller 4000 en een Zenith weg doen is geen kattepis. Persoonlijk vind ik de Speedmaster en de Sea Dweller het fundament van je verzameling, ik zou ze voor geen goud weg doen.
Ik snap wat je bedoelt. Het zijn waanzinnige dingen. Maar voor mij, toch degene die ik uiteindelijk het minst zal dragen. En daar gaat het me om, als ‘niet-verzamelaar’.
Niet verzamelaar is ook maar relatief. Je hebt een prachtig aantal high-end horloges, absolute toppers bij elkaar weten te sprokkelen. In mijn ogen ben je dan een verzamelaar. Dat je ze graag draagt en dat dragen een must voor je is, neemt in mijn ogen niet weg dat je een mooie verzameling aan horloges hebt. Ik zou ze koesteren. Tijden veranderen en wellicht heb je binnenkort weer behoefte aan horloges te dragen die je een tijd niet gedragen hebt.
Daarnaast gaat de Sea Dweller 4000 hoogstwaarschijnlijk de komende jaren nog flink in prijs stijgen gezien het feit dat de nieuwe 43mm red Sea Dweller met pukkel gereleased is. Sea Dweller 4000 is relatief kort in productie geweest. Een paar jaar weinig dragen en in je kast laten liggen zou je zomaar nog serieus geld op kunnen leveren.
Pff wat heb jij toch een jaloersmakende collectie
En ik denk zo maar dat het wegvallen van een drietal klokjes(ongeacht welke) daar geen enkele verandering in gaat brengen.
Ik denk trouwens dat je deze beslissing vooral gevoelsmatig moet maken, en niet moet afgaan op wat binnen je collectie past om het zo maar te zeggen.