Terug naar een fatsoenlijk aantal

HELP! :tired_face:

2 likes

Snap ik volledig. Is ook mijn reden om er een aantal weg te doen, zijn nu meer n belasting dan dat ze plezier opleveren.

1 like

Hoezo een belasting?
De enige reden kan zijn dat je liever centen op je bankrekening hebt.

Ik probeer al 4+ jaar to max 5 te komen

Waarom 5?

Omdat het eigenlijk een 3-piece collectie is dan
Dit omdat ik twee horloges heb met emotionele binding
Inmiddels is ook de smaak veranderd
Net als Tom gaat het richting dressers/dressy

De logica die ik er in heb proberen aan te brengen over de jaren:

• Van elk merk max 1
  • Alleen iconen (Sub, Speedy, Reverso, Monaco)
  • Pilot, dress, sport, diver, GTM
  • Zwarte dial, witte dial, blauwe dial
  • Chrono, 3 hands, GMT
  • Alles van 1 merk (IWC tot ik het verschil begreep tussen in-house & ETA/Sellita)
  • Lekker eigenwijze (ondergewaarde) merken (Grand Seiko, Glashutte, Zenith)
  • En dan weer van voor af aan …

Zoals voor zovelen is mij de “Three Piece Collectie” dan ook tot op heden niet gelukt

Wat ik inmiddels wel weet

• Ik vind lichte (wit, creme, zilver) dials mooier dan zwart of gekleurd
  • Zenith als merk is een favourite (flinke korting op nieuw maar niet courant)
  • IWC spreekt gevoelsmatig aan maar leidt nog steeds tot het bekochte gevoel
  • JLC als veilige haven voor de ultieme dresser (idd de lichte Ultrathin Moonphase)

Deze gaat niet weg omdat het voor mij de ultieme chrono is
(De nieuwe 38mm uitvoering breng wel twijfel maar die is waarschijnlijk voor mij toch te klein)

Dit blijft een mooie sportieve draagbare dressy “tool watch” om dit “Genta” lijnenspel

Dan blijft de JLC Moonphase over en zou het dan toch de zwarte dial moeten zijn :wink:
Zo staat hij immers al een hele tijd in de “wish list” folder

Hiermee lijkt het einde van de reis in zicht :wink:

6 likes

Aha, dat weten we dan ook weer…

Ik begrijp een 3-piece heel goed. Horloges waarmee je een band kunt opbouwen en een verdeling die bij je past.
Ik heb nu gewoon 2 of 3 horloges die duidelijkop het tweede plan komen. Die kan ik natuurlijk laten liggen, maar ik dun dan liever uit.

Uiteindelijk doen waar je je prettig bij voelt. Wees iig blij dat je er een idee over hebt. Ik ben nog steeds zoekende. :wink:

1 like

Zekers.

Jouw smaak en collectie is zo uiteenlopend, ik zou daar geen lijn in kunnen ontdekken (tenminste, als ik zie hoe divers de horloges zijn die je allemaal post). Er zitten topklasse horloges tussen en veel bescheidener types. Ik vind dat wel mooi. Gewoon wat je mooi vindt. Why bother with logic.

Ps. Die PP Nautilus is en blijft :heart_eyes:

1 like

Geld op je bankrekening is tegenwoordig ook behoorlijk “belastend” met de lage rentes, inflatie en vermogensheffing :wink:

4 likes

Wat een bullshit.

1 like

Wat heerlijk om te lezen dat ik niet de enige maftoeter ben die al jaren probeert te stoppen met een beperkte collectie en niet weet hoe die vorm te geven.

Een dikke maand geleden besloten om definitief te stoppen. En daarna zes klokken gekocht… Om te janken. :joy::joy::joy:

7 likes

Of nog beter een Rolex explorer 1016 :wink:. Dan kan dat nieuwe bling model ook weer weg :relieved:

Dank,
Heb idd een heel uiteenlopende smaak, maar komt mede omdat ik horloges voor verschillende redenen verzamel; de geschiedenis, het uurwerk (complicatie/design/geschiedenis), design, de maker en/of looks.
Dus in mijn ‘rare’ wereld zitten er wel duidelijke lijnen in de verzameling. :wink:

Alleen goed voor reguliere uitgaven met een buffer voor onvoorzien. Verder boer je idd alleen maar achteruit. In dit fraaie belastingklimaat betaal je inmiddels meer vermogensbelasting (toch al een bedenkelijk iets wat mij betreft) dan dat je rente ontvangt. Ik zoek inderdaad een ander heenkomen voor mijn centjes.

Ahum…sorry, ik dwaal af. Heb mijn rechtse praatjes weer gehad voor vandaag.

5 likes

Wat bullshit?
Waarom zijn horloges die je niet gebruikt een belasting?
Als we het dan toch over bullshit hebben …

Mag iedereen misschien voor zichzelf uitmaken wat hij/zij daarbij voelt? Dank u.

1 like

Ja?
Maar zo mag ik dat ook…

Gekkies.

Ik twijfel nu al weer over wat ik net heb neergeschreven :wink:
Reden >> Gassan heeft kennelijk de 41mm DJ binnen
Blijft een feit dat de JLC al 4 jaar spookt
Ik heb hem al meerdere keren op Heathrow gepast
Ingy + Flieger eruit DJ er in
Lekker gaan sparen voor de JLC UT MP en op enig moment “klaar”

Verchil is dat jij in absolute termen praat en de rest niet. Maakt nogal uit, zeker gezien je laatste post.
Jij mag dit dus anders voelen en vinden, wat niet wel zeggen dat het in absolute termen zo is.

1 like

Je kan ervan maken wat je wil.
Ik geef duidelijk aan dat ik niet begrijp waarom het een belasting is en de enige reden die ik kan bedenken is dat je liever je centen , en daarmee je (keuze) vrijheid op je bankrekening hebt.

Hoef toch niet voor iedere post die ik maak ‘imo’ erbij te zetten. Neem ook aan dat iedereen voor zichzelf spreekt gezien we allemaal een eigen account hebben en individueel kunnen posten.

Dat mensen die het waarschijnlijk ook een belasting vinden gelijk een beetje gek worden kan ik ook niks aan doen.