Teveel opwinden middels rotor?

Is het mogelijk dat je door bijvoorbeeld heel veel te lopen het automatische uurwerk beschadigd of overbelast door teveel opwinden? Ik was namelijk met mijn dochter de avondvierdaagse aan het lopen en bedacht mij hoeveel bewegingen de rotor maakt tijdens een 10 km wandeling (en dat dus 4 dagen achter elkaar).
En zit er daaromtrent nog verschil qua type of fabrikant/merk van het uurwerk?

De vraag gaat dus met name om het bewegen van de rotor middels polsbeweging en dus niet om het opwinden middels de kroon (die vraag ben ik namelijk wel tegengekomen in het archief).

1 like

Nee

Automaten hebben, als het goed is, een slipkoppeling, of hoe zoiets mag heten, waardoor dit geen issue is.

4 likes

Kort antwoord: Nee. Lang(er) antwoord: als het uurwerk volledig is opgeladen koppelt het uurwerk als het ware de rotor los, waardoor het uurwerk niet “overwonden” kan worden. Er zit een soort palletje in een automatisch uurwerk dat hiervoor zorgt.

7 likes

Dank je wel voor het antwoord. Kort maar krachtig :ok_hand:t3:

1 like

Bij de meeste automaten kan de veer slippen in de trommel. De rotor wordt dus niet losgekoppeld, alleen gaat de veer slippen in de trommel zodra deze volledig is opgewonden. Voor de juiste wrijving moet je de veerton daarom met speciaal frictievet smeren zodat de veer pas gaat slippen als hij volledig is opgewonden.

Maar er gaat dus niks kapot als je de vierdaagse loopt. :sunglasses:

6 likes

Ik zou me hier niet over opwinden… :face_with_hand_over_mouth:

10 likes

Mocht het een kinetic zijn dan blijft de capacitator lekker vol…

Ik heb 2 Elgin’s, de Elgin 27 ThinThin met caliber Elgin 761, en de Lord Elgin 30 ThinThin met caliber 760, die naast handopwinden, twee opwindsnelheden hebben.

De koppelingsschijven draaien naast elkaar met 3 cilindrische juwels.
De ene koppeling draait clockwise (CW) vrij en blokkeert counter clockwise (CCW). De andere koppeling draait CCW vrij en blokkeert CW.
In de 2 koppelingsschijven zitten 2 x 3 cilindrische juwels die zorgen dat er geen smering nodig is, en dat er nauwelijks slijtage is.
Omdat de cilindrische jewels kunnen bewegen, kan een van de schijven zichzelf uitschakelen en zo wordt de winding uni-directional of andersom, na inschakeling bi-directional.

De Elgin 76X-calibers uit eind jaren '50 zijn een absoluut toppunt van innovatie, en hebben in dit ene caliber meer innovatie dan andere grote merken in een halve eeuw, Seiko uitgezonderd.
Bovendien zijn het de enige US-made geproduceerde rotating automatics ooit, maar dit terzijde.

6 likes

Interessant. Dank voor de uitleg van een dergelijk bijzonder uurwerk.
Wordt dergelijk techniek nog steeds toegepast?

Ik vermoed van niet. Elgin is een paar jaar na uitbrengen van deze calibers failliet gegaan… :disappointed_relieved:
Bij andere merken/calibers heb ik er nog nooit iets over gehoord, maar dat zegt niet zoveel…

De Jaeger-LeCoultre kaliber 497 heeft ook een aparte beveiliging.


Het is een bumper automaat.
Zodra de veer nagenoeg is opgewonden (instelbaar) zal het onderdeel rechts achter het pennetje haken. Waardoor de rotor vastgehaakt zit totdat de veer weer voor een deel is ontspannen en het haakje loslaat. Het opwinden gaat dan weer verder.

5 likes

Gaaf systeem :+1::+1:

Het horloge niet maar misschien gaat papa wel stuk op die afstand :joy:

4 likes

Vorig jaar 4 x 50km gelopen (eens maar nooit weer) met een automaat om. Niks aan het handje.

2 likes

:rofl:

1 like

:joy::joy::joy:

1 like