NA Lord Elgin 30 B Thin Thin caliber 760

(Bijna) niets lekkerder dan thuiskomen met een NA op de mat. En wat voor één:
Een Lord Elgin 30 B Thin Thin caliber 760, met pie pan èn pizza dail !

Wat is dit horloge uit 1964 (?) toch mooi : metalen sunburst dail met pizza èn pie pan, en van de dail loskomende gouden indices.
De 76x calibers hebben een akelig korte secondewijzer, maar bij de 30 B dail komt de second hand tot het begin van de indices en raakt hij een in 60 delen verdeelde cirkel. Briljant !
De 11 indices lopen door naar de rand en komen op het eind los van de dail. Werkelijk om lyrisch van te worden.

De datering vindt plaats door het bestuderen van advertenties. Deze 30 B-variant (er is nòg een 30 B) wordt geschat op 1964. In deze tijd stopt ook de productie van dit 100% US-made automatic horloge.

Er zijn in de US maar 4 (of 5) calibers geproduceerd, de laatste, Elgin caliber 760 en 761 full rotor automatic van 1958 tot 1963/1964.
Begin jaren '50 heeft Elgin ook kort de calibers 607 en 618 gemaakt, ook automatic, maar bumper.
De 5e US made ( full rotor ) automatic is het Bulova 10BPAC caliber, gemaakt van 1954 tot 1958.
De Elgin-fanaten vinden de Bulova geen echte 100% US made, want (mogelijk) ontworpen door Bulova Zwitserland.
Samengevat, sinds het ontstaan van de VS zijn er daar 3 full rotor automatics gemaakt :
10BPAC (Bulova)
760 (Elgin)
761 (Elgin).

Het gaat veel tekst worden dit maal, ik zal afwisselen met foto’s.
(Voor algemene Elgin info, lees het NA topic over de Elgin 27 met caliber 761)

Ik zal nu het 76x caliber verklaren, en soms de 760 en de 761 vergelijken. Ik ben a-technisch, kan alleen banden wisselen, en de info komt uit Amerika, dus ik gebruik Engelse en Nederlandse termen door elkaar, en ook nog eens zonder te weten waar het over gaat.
Daar gaan we.

De Elgin National Watch Company heeft de grade 760 en 761 geproduceerd van 1958 tot 1963/64.
De 761 heeft 27 juwels,
de 760 heeft 30 juwels en is ‘chronometer quality’.

Ze hebben een flat freesprung hairspring, en een Durabalance regulator met levenslange garantie.
Onder de Elgin (cal. 761) en de Lord Elgin (cal. 760) naam staat op de dail het Durabalance logo.

De Durabalance free sprung balance met Durapower spring is een eenvoudiger en eleganter ontwerp dan bijvoorbeeld de Gyromax Balance van Patek Philippe. Dit scheelt zo’n dertig onderdelen. Assemblage en onderhoud zijn zeer gemakkelijk.

20190206_165202

Het 76x caliber is een totaal nieuw ontwerp en zit vol met unieke innovaties. Het is een kwalitatief uitstekend uurwerk, met minder onderdelen dan andere calibers.

De 76x heeft bijvoorbeeld een bi-directional full rotor automatic winding (straks nog meer hierover) met 2 verschillende opwindtempo’s .
Als de veer op spanning staat, schakelt hij over van bi-directional winding naar uni-directional. En uiteraard ook vice versa. Onder een bepaalde veerkracht wordt het weer bi-directional zodat het uurwerk sneller opwindt.

Om het aantal onderdelen verder te verminderen zijn de manual winding- en de automatic winding-train geïntegreerd. Het caliber is hierdoor ook dunner.

Een van de mooiste innovaties is de plaatsing van een 6-tal jewels in de 2 clutches (koppelingen) van het automatic winding systeem.
(Waar ken ik die term nou van, dubbel clutch:wink:)
De ene koppeling draait clockwise (CW) vrij en blokkeert counter clockwise (CCW). De andere koppeling draait CCW vrij en blokkeert CW.
In de 2 koppelingsschijven zitten 2 x 3 cilindrische juwels die zorgen dat er geen smering nodig is, en dat er nauwelijks slijtage is.
Omdat de cilindrische jewels kunnen bewegen, kan een van de schijven zichzelf uitschakelen en zo wordt de winding uni-directional of andersom, na inschakeling bi-directional.

De koppelingsschijven met elk 3 jewels

De 760 (30 jewels) heeft 3 juwelen meer dan de 761 (27 jewels) en deze zijn geplaatst op de 2 uiteinden van het escape wheel en 1 op het bridge eind van het Fourth wheel.

Een ander verschil met de 761 is het aantal adjustments. De 761 is ‘adjusted’ en de 760 heeft 'six adjustments '.
Het moet nu wel duidelijk zijn waarom het 760 caliber ‘chronograph quality’ is.

Het 760 caliber heeft ook nog een afstelmogelijkheid voor het aantal BPH, wat bij de 761 ontbreekt.

Caliber 760


Het 76x caliber wordt gebruikt in de Elgin horloges die Thin Thin heten. De calibers zijn klein, 26,1 millimeter diameter, en dun, 5,9 millimeter tot de bovenkant van de secondewijzer-as, door de geïntegreerde manual- en automatic winding systemen, maar ook door het gebruik van een off-center centerwheel.
Hierdooe zit de automatic winding-train op dezelfde hoogte als de time-train.
Nogmaals, het gaat om een 3 hands movement, zonder sub dial, met een hoogte van 5,9 millimeter, in het jaar 1958.

De Elgins zijn goed te vinden, voor leuke prijzen, en ze hebben een verhaal. Meestal komen ze uit de VS, met soms extra kosten.

Nog even de 760 Lord Elgin en de 761 Elgin naast elkaar dan.

26 likes

Mooi horloge hoor! Geniet er van :slight_smile:.

1 like

Ik zou wensen dat ik de technische opsommingen tot in de details zou begrijpen, maar desalniettemin een bijzonder interessant verhaal en wat is het een geweldig mooi horloge. Gefeliciteerd met deze aanwinst. Ik denk dat je niet zo’n flipperaar bent als sommige anderen dus heel veel en heel lang plezier met deze Elgin.

1 like

Mijn beste,

Wat een opwindende introductie, wat een pracht van een verhaal.
En wat een schitterende foto’s en interessante overzichten!!
Mán mán mán, wat een passie!!
Mijn complimenten dan ook voor deze markante verworvenheid.
Een verworvenheid die een lust voor het oog is en een sieraad voor de gelukkige pols waaraan het gedragen zal worden. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Wat een prachtig ding! Gefeliciteerd met deze aanwinst!

1 like

Mooi horloge zeg. En erg informatieve tekst. Leuk om te lezen.
Nu heb ik wat vragen, ik dacht te weten wat een piepan is. Maar wat is een pizza dial? En wat maakt het verschil met een piepan?

Als dat Google krijg ik alleen het nummer van de domino’s of dit:

En iets zegt me dat dat het niet is.

1 like

Hieronder een plaatje van een Elgin 607 bumper met pizza dail… (het is de verdeling in kwarten :pizza:)

2 likes

Ah yes!
Ik snap hem. Dank je.
Weer wat “wijzer” in de horloge wereld.

Ook een mooi horloge trouwens.

Ja die gaat er ook nog komen, ooit…

1 like

Gefeliciteerd, fraaie aanwinst met een leuk verhaal :slight_smile:

1 like

Tof verhaal en wat een beauty​:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: geniet ervan!

1 like

Mooie vintage en leuke informatieve voorstelling.
Veel plezier ermee! :slightly_smiling_face::+1:t2:

1 like

Mooi stukje geschiedenis, dank voor het delen en veel plezier met de aanwinst. :+1:

1 like

Wat een prachtig horloge!
Gefeliciteerd ermee!

1 like

Je hebt je er in verdiept! Dank voor het delen van deze wetenswaardigheden. Hoop dat er ooit nog eentje op mijn pad komt. Veel plezier ermee!

1 like

Fraai! Die loskomende indices zijn inderdaad om te smullen :ok_hand:
Dank voor het delen. Veel plezier er van!

1 like

Flipperen doe ik niet aan.
Weggeven wel :grinning:

1 like

Dan houd ik mij aanbevolen. :wink:

1 like

Leuk en uitgebreid verhaal van deze opmerkelijke NA.

Ik neem aan dat je bedoelt ‘chronometer quality’.

1 like

Ja ‘chronograph’ moet zijn 'chronometer’
En ‘dail’ moet zijn ‘dial’…
Verhaal is snel in elkaar gezet, maar ik kon vrij snel erna niet meer editen…

2 likes