The 15k question: Minerva of Vacheron Constantin, of geen van bovenstaande?

Eerder heb ik hier al eens een vraag gesteld over een vakantie naar Japan voor 5 personen vs een gouden Grand Seiko. Daar kreeg ik veel reacties op, waaronder ook wat minder positieve herinner ik me. Maar met Covid is er allemaal niks van gekomen.

En nu de tijd voorschrijdt heb ik een nieuw dilemma voor jullie. Een Minerva uit de tijd van Gnutti, of een Vacheron Constantin. Of geen van beide natuurlijk :slight_smile: Ik kan er veel over vertellen, maar ik zal het in een paar korte bullets proberen te doen. Ergens de komende dagen rijd ik langs een locatie waar een van deze te koop staat, en zou ik een korte stop kunnen proberen te organiseren (als het gezin meewerkt) om eentje te bekijken. En misschien krijg ik hem dan niet meer uit mijn hoofd. Dus graag jullie meningen!

Minerva:

• het is een NOS horloge van geelgoud, met een zichtbodem met achterklep, handopgewonden
  • een herontwerp van het pythagore uurwerk, volledig handafgewerkt naar de hoogste standaarden, iemand zei ergens van het niveau (of beter) van philippe dufour
  • gemaakt rond 2000 nadat Minerva door Gnutti was overgenomen, en Dimitri Cabiddu als meester horlogier de scepter zwaaide, en de bestaande uurwerken naar een hoger plan bracht
  • Minerva is nu onderdeel van Montblanc waarvoor deze groep nog steeds de handgemaakte uurwerken maakt voor de Montblancs in de hogere prijsklasse
  • ik heb al contact gehad met de verkoper, het horloge is echt NOS
  • minpuntje: veel historie, maar is het een draagbaar horloge? beetje te barok wellicht?

Vacheron Constantin:

• het is een traditionnelle automaat met datum met een in-huis uurwerk met het geneve keurmerk, evenals voor de kast die van witgoud is, een van de GROTE DRIE!
  • het is de loensende versie met kleine seconde op de 9 van de hier populaire handopwinder zonder datum met de kleine seconde op de 6, ik vind hem leuk omdat hij me doet denken aan het tekst teken voor confused, een beetje zo: O-0 of 0-o
  • full box and papers, maar het horloge is wel uit 2011, naar zeggen in hele goede staat en dat lijkt ook zo op de foto’s
  • minpuntje: ik houd van automaten, maar deze heeft wel wat weinig power reserve, ik meen 42 uur, maar zolang hij geen screw down crown heeft windt dat gemakkelijk bij op

Dus, welke wordt het? Linkjes naar de Chrono advertenties van beide onder de poll.

• de minerva
  • de vacheron constantin
  • geen van bovenstaande

0 stemmers

Met dit uurwerk:

6 likes

De VC. Ik vind het ontwerp van de Minerva niet heel mooi als ik eerlijk ben.

3 likes

De Minerva’s van wijlen Bidle vond ik echt heel erg mooi, maar deze staat in schril contrast met die horloges :grimacing: Dus een ander model Minvera wellicht? Of toch maar een GS?

1 like

Zo eentje zoals Bidle had (die had de versie met witte wijzerplaat) heb ik al, dat is een oorspronkelijke Pythagore uit de Frey tijd.

4 likes

Ik vind dat je al een mooiere Minerva hebt.

1 like

VC, maar dan met die subdial onderin.

Deze, ofzo.

De middelste.

10 likes

No contest, de VC natuurlijk.

Van die 3 is de Lange natuurlijk wel de echte klapper :scream:

Daar zou ik misschien mijn 2 rolexen nog wel voor weg doen :thinking:

2 likes

Geen onaardig setje samen. Allemaal van jou?

1 like

:point_up:

Als je de wijzerplaat mooi vindt van de date, moet je ervoor gaan natuurlijk. Maar ik vind het afbreuk doen aan de klasse tov diegene met de small seconds op 6. De Minerva is inderdaad leuk qua historie, maar ik vind het uurwerk te klein voor de kast en dat zie je aan de small second ook. Voor die prijs vind ik dat het uurwerk echt op de maat van de case mag gemaakt zijn :slight_smile:

Leuke zoektocht in een bijzonder segment! Succes met de keuze!

1 like

De VC wint met afstand… Maar persoonlijk zou ik voor dit soort geld geen consessies willen doen, die small seconds op de 6u en no-date

Deze horloges komen me bekend voor… :upside_down_face::stuck_out_tongue:

1 like

De Minerva hinkt op teveel gedachten. Merk heeft ook al zoveel meegemaakt… …en dat zie je hier op de slechtst mogelijke manier.

Weet nog dat de Frey-Pythagore’s voor minder dan 2K gulden in de etalage lagen in Den Haag, bij Gerard N.

Had het gewoon moeten doen, ondanks dat het meer dan een maandsalaris was voor me…

Bij de VC vind ik de datum erg dissoneren bij de rest van de wijzerplaat. Zoals vaak hoor.

1 like

Beide horloges dragen hoogwaardige uurwerken. Decoratie/esthetische afwerking van de minerva lijkt fraaier.

Ik verkies de Vacheron omdat de wijzerplaat me meer aanspreekt en omdat het merk bij mij meer oproept.

2 likes

Ik denk ook gezien het feit dat je zulke bedragen niet elke dag stukslaat op horloges, dat je beter kan doorzoeken totdat je “het” horloge hebt gevonden.

Zoals eerder hier gezegd, er zijn zoveel configuraties van de VC Patrimony gemaakt. Wellicht er een aantal passen en kijken of het wat is?

Als je iets out of the box wilt (zoals de minerva maar dan op een andere manier) kan je wellicht ook naar H. Moser kijken?

2 likes

Allemaal.

Nog niet.

1 like

Bizar mooi trio! Al springt de lange er wel tussenuit voor mij.

1 like

?..

Ik wel meer dan 2 Rolexen.

Ja, die vind ik ook mooi. Maar ze zijn vaak net wat te groot.

Zou ze allebei laten liggen. De Minerva heeft door het uurwerk de kleine seconde te hoog zitten. En de Vc vind ik ronduit uit balans.

1 like