The bandwagon effect van een beetje guilloche, small seconds, aparte wijzers en voila...

Ik dacht laat ik eens een topic maken voor al die merken en horloges die ik tegenkom en doen alsof ze zo uniek en “klein” en masterfull zijn met hun cirkels en guilloche wijzerplaten. Maar oh wat lijken ze op elkaar. Het zijn exactitudes. Net als vrijwel alle duikers met hun eigen Jacques Cousteau verhaal aan komen zetten. Zo zijn deze partijen zo high horology, en allemaal niet origineel. Leuk, schattig, maar best wat vermoeiend.

Ok, wat is het recept?

  • een kleine seconde
  • met een sterke nadruk op de cirkel van het kleine seconde deel
  • no date (liefst, al zijn er ook met)
  • guilloche, liefst twee of drie soorten per wijzerplaat
  • een vlak stukje op de wijzerplaat met je merknaam
  • handopwinder (al zijn er ook automaten)
  • een cirkel in je uurwijzer
  • …?

Voorbeelden:
Urban Jürgensen:

Shapiro:

Laine:

Voutilainen (de aanstichter van deze bandwagon?):

Schwarz Etienne (by Voutilainen):

En dan denkt Rolex ook nog te moeten gaan profiteren van deze niche trend. Alleen dan weer net niet. Maar wel een small seconds en een cirkel op de urenwijzer:

Wie heeft er meer exactitudes?

9 likes

Eens, voor dit thema kun je net zo goed een horloge van een paar tientjes kopen tegenwoordig. De Rolex vind ik trouwens meer een Calatrava knock-off.

2 likes

De Bethune:

2 likes

De Praeludium van Staudt uit Twente :heart_eyes:

6 likes

The devil is in the details. Shapiro maakt kunstige patronen en biedt veel customisatie-mogelijkheden als je een horloge bij 'm koopt. Ik heb die man in termen van guilloche erg hoog zitten.

Voutilainen vind ik in vergelijk niet bijster spannend, eerlijk gezegd. Shapiro maakt leuke dingen en beweegt zich ook heel erg in de richting van Roger Smith wat sommige stijl-elementen van z’n horloges betreft.

Grappig genoeg heb je het in je openingspost nooit over de uitvoering en decoratie van de uurwerken, wat toch redelijk belangrijk is in dit prijssegment. Ik denk dat het bijna als proeve van bekwaamheid van een nieuwe horlogemaker gezien kan worden om een klassiek horloge met kleine seconde te bouwen, waarbij de verschillen puur in de lay out en afwerking van het uurwerk zitten, en de afwerking van de klassieke elementen.

Xhevdet Rexhepi is er eentje om in de gaten te houden, al doet die meer aan frosting.

Is Breguet. Sorry, maar die deden dat al voordat de grootvader van Voutilainen kon schijten. Kom op, dat wist jij zelf natuurlijk ook al lang.

Heremijntijd, de Calatrava… Ten eerste vind ik de 1908 mooier dan heul veul Calatrava’s die door de jaren heen gemaakt zijn, en ten tweede vind ik de Calatrava vorm zo generiek dat ik in twijfel trek dat Patek echt de eerste was die er mee kwam. Ten eerste is het moeilijk om uit te vogelen hoe de allereerste Calatrava er uit zag, want zelfs de exemplaren die in het Patek museum zouden liggen worden als “vroeg” of “één van de eerste ref 96” aangeprezen. Sommige bronnen beweren dan weer dat de Dauphine wijzer pas in 1940 bedacht werd.

Als de Calatrava ontwerper door Bauhaus geïnspireerd was kan ik me niet voorstellen dat de Dauphine z’n eerste keuze was, en tot slot beweren de Duitsers zelf dat er in de jaren 30 en 40 geen echte Bauhaus horloges waren, terwijl Stowa roept dat ze er in 1937 mee kwamen, maar ook over een heel oude Lange spreken.

Het is een mijnenveld. Rolex was ook al vrij vroeg bezig met een soort van vaste lugs op een Oyster, en ik weet echt niet te bedenken wie er een knock off van wat maakt.

In staal is het een mooi bereikbaar horloge met een mooi gemaakte guilloche plaat die echt van een Rose Engine komt.

17 likes

:zipper_mouth_face:

Ik denk dat jij wel de titel Uncle krijgt.
Wanneer was ook alweer je aflevering gepland bij Mannen van de Tijd?

6 likes

Deze wijkt nog af door de asymmetrische secondenwijzer, maar het principe is hetzelfde. Het zou mij niet verbazen als de eerste horloges volgens dit principe uit de werkplaats van Breguet zijn gekomen.

8 likes

Dat vind ik altijd een gigantische afknapper. Alsof de plaat in serie wordt gemaakt, en elk plakmerk er dan maar zijn eigen naam moet op zetten. Buh. Alle begrip dat een volledig bewerkte wijzerplaat het lastig maakt om er je merk zinnig op te zetten maar spendeer dan eens wat tijd en geld aan een oplossing bedenken, ipv aan meer Facebook reklame en YouTube “influencers”. :slightly_smiling_face:

Words cannot begin to describe hoe hard dat ding op mijn zenuwen werkt. Ik heb geen OCD maar van die layout krullen mijn tenen zich in bochten die de Kama Sutra een stencil “missionaris voor premutuur ejaculerende burgervaders” doet lijken. Gruwel.

5 likes

Tijd voor een time out zou ik zeggen, en maak er dan gelijk een sabbatical van :grin::+1:

In mijn ogen zijn dit pareltjes van klassiekers. Stuk voor stuk. Ambacht, techniek, verfijning. Rose engine kan ik eindeloos naar kijken. En nog langer naar het resultaat. Wetend hoeveel aandacht en concentratie het vergt om ze te maken. Kijk maar eens naar deze presentatie van Joshua Shapiro: https://youtu.be/b-6B776Hw3I

Smaken en voorkeuren verschillen. Op mijn expansiedrift input lijst staat tenminste één guilloche horloge. Gelukkig ben je niet verplicht dat enthousiasme over te nemen :wink:

2 likes

Geweldig. De Classique is het enige horloge boven 7000 euro wat ik echt serieus zou overwegen.

Echt geweldig.

2 likes

Als je het spannender wilt:
cadc3f_5ce835c01045454b88a3f093c68f9c52~mv2

7 likes

Wàt een prachtige platen, stuk voor stuk.
Horlogerie pur sang.
Maarre, in vintageland kom je guilloche platen volop tegen, de een nog mooier dan de ander.
Geen idee wie er mee begonnen is, maar leuk dat de trend weer die kant op gaat.
Stuk voor stuk pareltjes! :heart_eyes:

2 likes

2 likes

Die Daniel Roth is gaaf zeg! Kende ik nog niet.

1 like

2 likes

Kari Voutilainen behoort tot de absolute top, het is maar hoe mooi je het kunt betalen …

en iets dat al 300 jaar "in de mode is " kun je toch geen modernistische bandwagon noemen ? Gewoon een variatie binnen de traditie die mag blijven vind ik, al hou ik er zelf niet zo van.
En wel handgemaakt dus en niet , volgens Atelier Wen ;

-Stamped dials: 99.99999% of so-called guilloché dials are made using this method. A steel mould is first created off a detailed copper master and is then used to stamp the pattern on blanks using a hydraulic press. Dials are made in a matter of seconds. Despite being cheap to produce (some of our suppliers quoted us just a few RMBs per stamped dials in case we wanted to go this way), they offer a great level of details for the price and are fitting for industrial scale production. Brands such as Grand Seiko, FP Journe, Oris, Zenith, Longines, IWC, and pretty much every names of the industry use this method.

4 likes

Hier praten we over

Zou het?

Totaal onder onderwerp. Is dit nu confabuleren?

Totaal ander onderwerp…

Totaal ander onderwerp…

Totaal ander onderwerp…

Gelukkig. Back on track. :slightly_smiling_face:

4 likes

Hear hear

1 like