Als we even terzijde laten dat de u-vormige pijp van Cumming geen fatsoenlijk waterslot is omdat ze uitdrogen en kunnen overspoelen, en we dus allemaal naar de Crapper gaan, tegenwoordig, dan laat dat onverlet dat de WC al WC heette in 1755, ruim 20 jaar voor de uitvinding van die buis. Die niets afsluit. En dus niks met closing te maken heeft.
Ik vrees dat closetteketet gewoon de plee blijft, en dat al sedert 1850, ommenabij.
Tja, die neef zit je hoog, zo merk ik. Evengoed heb ik geen neven die loodgieter zijn, hoogstens handige vrienden.
Maar om even terug te keren op WC: Als het in het groene boekje staat is het de facto Nederlands. Zo heb ik moeten leren leven met “kids”.
Hoe is dit on topic? Tja… Er zijn moderne onverlaten die beweren dat een gestanste wijzerplaat ook een soort guilloché is.
Dit is een iets aparte verschijning. Wel cirkels en guilloche, maar geen kleine seconde. En een decentrale wijzerplaat. Ik vind hem leuk. Alleen het opwinden lijkt me een ramp met zo’n gek (ouderwets?) wieltje op de achterkant:
Nee, volgens mij niet. Pas de Daf 55 kreeg de 1100cc 4-cilinder watergekoelde Cleon-motor uit Frankrijk. De 33 had nog een luchtgekoelde 2-cilinder motor (in de versie op de foto geloof ik 750cc). Mensen met meer Daf-kennis mogen me corrigeren, maar bij mijn weten had de 33 een door Daf zelf ontwikkelde motor.
De stijl komt sowieso uit een andere periode want guilloche wijzerplaten werden populair aan het eind van de 18e eeuw, toen er nog helemaal geen polshorloges bestonden. Zo ziet een Breguet uit die periode eruit:
Ik ben overigens wel met je eens dat de kast van de Staudt niet zo lekker combineert met met de fijne details van de wijzerplaat, maar dat heeft met het verschil in detailniveau te maken.