The Battle: Goedkope horloges met een rijke geschiedenis of dure horloges voor imago?

Ik had vandaag een podcast aflevering van “ Mannen van de Tijd” op repeat staan waarbij er bij de PC een interessant onderwerp ter sprake kwam: Is een goedkoop horloge voor jou net zo belangrijk qua waarde , emotionele waarde en geschiedenis als een duur horloge van de grote merken topmerken?

Als ik voor mezelf spreek vind ik de horloges van de kleinere horlogefabrikanten net zo waarde vast. Het is en blijft handwerk , het merk heeft een lange geschiedenis en mij inziens is dat net zo veel waard als bij de topmerken. Wat jullie ?

3 likes

Gezien de prijzen, denkt ‘de markt’ daar in ieder geval heel anders over.

Maar ik voel wel wat voor jouw mening. Heb wat vintage Seiko’s en bijvoorbeeld Certina. Alles voor prijzen waar je een Rolex nog niet voor koopt al heeft ie twintig jaar in zee gelegen nadat die is platgereden door een vrachtwagen (ok, ietwat aangezet). Ik vind dat evenwel hartstikke leuke horloges, mede vanwege een stukje geschiedenis.

De ‘grote’ merken hebben die geschiedenis echter ook allemaal, dus is de status altijd een pré denk ik.

1 like

Als ik hier op het forum kijk maar ook zeker op andere horloge gerelateerde artikelen op internet , is een horloge pas een horloge als het een Rolex is. Dat terwijl de kleine merken misschien een mooiere geschiedenis hebben. De plakmerken daargelaten hebben de kleine merken een hun charme binnen deze wereld

5 likes

Seiko is geen klein horlogemerk, toch?

Dure horloges met een rijke geschiedenis ook een optie? Die hebben mijn voorkeur namelijk. :+1:

8 likes

Heb jij die Willard nou al eens uit het blauwe gedeelte gevist, oale jokkebrok? Of vind je die ook duur?? :joy::joy::joy:

Nee hoor. Die Uemura/ Captain Willard is helemaal top, maar als ik die koop dan koop ik hem gewoon nieuw. Scheelt nauwelijks qua prijs.
Maar heb eigenlijk mijn zinnen op een Doxa Sub300T Caribbean gezet. Dat is mijn volgende doel ergens later dit jaar. Wat een waanzinnig ding is dat. :heart_eyes:
Ontzettend rijke geschiedenis met Jacques Cousteau en überhaupt in de geschiedenis van het duikhorloges.

20 likes

71a136bfd98c90fdfabb3481622aaed2

:beers:

Fraai ding Ralph! Ben erg benieuwd hoe 'ie bevalt, als je hem hebt. Het is niet helemaal in lijn met je andere zwarte duikerts. Leuk dus, beetje afwisseling. :ok_hand:

6 likes

Hoe dan ook wel even een NA doen aub.

Maar goed, @Remsjo’s hoofdstelling… Ik heb graag coole horloges. Wat ze kosten interesseert me verder maar matig. :joy:

3 likes

Nee is ook zo. Mijn opmerking was ook niet 100% serieus. In elke prijscategorie zijn parels te vinden met een rijke geschiedenis en een prachtig mooi verhaal.

Hier en klein rijtje van stuk voor stuk topstukken:
Casio F91w, Seiko SKX, Seiko Turtle, Citizen Promaster, Hamilton Khaki Field Mechanical, Seiko Alpinist, Seiko Uemura / Captain Willard, Longines Legend Diver, etc.

3 likes

Er komen bij mij vooral een boel vragen op als ik dit lees. Je hebt het eerst over goedkope horloges, daarna over kleine merken, daarna over handwerk, en waarde vast? :thinking: Dat zijn toch allemaal andere dingen? Mij ontgaat wat het allemaal met elkaar te maken heeft maar soit. Dus wat je nou precies wil zeggen?

6 likes

Ik snap het allemaal niet.
Als je horloges die weinig kosten even cool vindt als horloges die veel kosten zou ik kiezen voor tien coole goedkopere horloges dan één duurder cool horloge. Coole horloges zat.
Ik geloof niet dat onze irrationele verslaving zo simpel in elkaar zit. :thinking:

6 likes

Nee, maar qua status toch op een ander niveau als Rolex, CV, AP etc. Wel veel geschiedenis

Laten we eerlijk zijn, Rolex en Omega worden -mede- gekocht om het logo’tje en de status die daarmee komt.

Verder zijn het gewoon horloges met een hogere afwerking dan gemiddeld.

Het is eigenlijk precies hetzelfde als waarom mensen BMW en Mercedes rijden.

1 like

Zoals hier al eindeloos is herhaald: Niemand, maar dan ook niemand in de echte wereld kan het een moer schelen wat je draagt. Dus het nut van een horloge dragen om je imago een boost te geven ontgaat me. Ik koop gewoon wat ik echt tof en confortabel vind om te dragen. Dan pas kan je er van genieten. En als er dan een mooie geschiedenis aan het model hangt is dat mooi meegenomen, maar zeker geen vereiste.

14 likes

Koop ik toch niet.

Totaal irrelevant (voor mij)

Wat ik wil weten is waarom je een podcast op repeat zou zetten.

1 like

duur voor de kwaliteit en voor imago

had eerst 20 “goedkope’” horloges zoals seiko, hamilton, certina.
nu 5 duurdere, speedmaster, grand seiko, breitlings, en heb hier toch meer plezier aan
meer trots en meer speciaal.

1 like

Seiko op het niveau als Rolex en AP? :face_with_raised_eyebrow:

Geen auto ervaring? Of helemaal geen verstand van zaken? Als je een BMW vergelijkt met een Opel, Toyota of Huundai, dan heb je, zoals hier in Achterhoek op een prachtige manier wordt omschreven, ‘de goedwies kapot’. Van de massamerken is BMW eigenlijk de enige fatsoenlijke auto, de rest is echt kneuterige prullaria, bagger of ‘shizzle’ zo u wilt.