Wat mij opvalt is het grote aantal sociaal en politiek correcte uitspraken hier.
De stellige ontkenning dat imago belangrijk is is een poging een imago te creëren.
Nee, het bewust zijn van hoe marketing en imagovorming werkt en de keuze om naar andere parameters te kijken bij het maken van een keuze zorgt er dikwijls voor dat ik niet betaal voor gebakken lucht.
Zoals ik elders al zei: ik heb teveel economisch DNA denk ik
Er is overigens wat mij betreft niets politiek of sociaal correct aan. Het is een eigen keuze voor mijn leven, en verder doet ieder wat hij of zij wil.
Ik heb wel eens te maken met merkpositionering en dat maakt sommige reacties leerzaam en vermakelijk.
De vraag is wat is imago?
Een weerspiegeling?
Weerspiegeling van wat?
Gebakken lucht maar tegelijkertijd ook weer niet.
Je kunt er niet omheen imago is doorspekt in onze cultuur: ‘Kleren maken de man.’
‘Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.’
Met andere woorden je moet je goed kleden, maar als je lelijk bent gaat de kleding je ook niet redden.
Het is onze maatschappij die deze ideeën naar voren heeft gebracht. Stellen dat imago er niet toedoet in zo’n maatschappij is je hoofd in het zand steken. Maar tegelijkertijd is het ook weer niets, het is een valuta die wij zelf grotendeels ex nihilo creëren.
Ja, inderdaad. Natuurlijk bestaat iets als een imago, maar ieder heeft de keuze om veel of weinig belang aan te hechten. Sommigen vinden imago belangrijk, anderen vinden enkel het bedrag op hun spaarrekening belangrijk en kopen altijd en overal zo goedkoop mogelijk (en dat zijn echt niet enkel de minder begoeden in de maatschappij), nog anderen maken een andere keuze…
Perceptie op de beurs gaat uiteindelijk ook de realiteit beïnvloeden en gaat koersen doen stijgen of dalen, net zoals een imago dat bij de prijs van producten doet.
Het leuke is net dat iedereen vrij is om in te vullen wat voor hem/haar de moeite is en wat niet. Vandaar dat het soort zwart/wit uitspraken rond een merk A of B als enige juiste keuze eigenlijk altijd veel te kort door de bocht gaat.
Eens
Na circa 30 auto’s laat het imago mij koud (of iets moet wel heel lelijk zijn, ik ben ook maar een mens…), en kies ik op basis van toegepaste techniek, rijeigenschappen en ergonomie. Ook al reageren sommige mensen daar heftig op
Van horloges weet ik echter weinig, om niet teveel off-topic te gaan , maar ik vind ze wel erg gaaf.
Nu weet ik nog steeds niet wat jouw grail is… (jij wel m’n automobiele grail).
Ik heb niet zoiets als het ultieme horloge (net zomin als de ultieme auto ).
Als iets op mijn pad komt dat me de moeite lijkt om eens van dichterbij te bekijken, dan ga ik eens wat nalezen of vragen, en als de antwoorden me wat zeggen, dan kan wel eens een aankoop worden. Er zijn er misschien wel twee die er nog bij zouden kunnen komen op termijn: een Citizen Chronomaster en/of een blauwe Tissot Gentleman, maar het kan net zo goed wat anders worden.
Hier op dit forum rondhangen is natuurlijk bijzonder nefast . Ik kom hier nog maar 10 maanden waarvan twee actief, en heb intussen al 14 horloges extra…
Allemaal de schuld van Covid eigenlijk. Voordat ik van thuis uit werkte had ik genoeg aan mijn andere hobbies en interesses. Met Covid is er wat lezen en kijken naar horloges bijgekomen, en zie wat voor gevolg…
Doorheen de week geniet ik het meeste van de horloges die minder dan €200 gekost hebben. Als daar tijdens het tuinieren, klussen of koken een kras op komt, dan is dat spijtig maar na ook na een dag alweer vergeten.
De duurdere, technisch en qua afwerking wat verfijndere en complexere horloges zijn natuurlijk ook super om te dragen, maar aangezien ik graag mijn spullen in goede staat hou, let ik daar toch altijd extra mee op, dus die zijn iets minder zorgeloos te dragen. Dat is alvast hoe ik het aanvoel.
Precies! Een collega van mij kwam een keer met een gouden Rolex GMT. Toen hij weer weg was had geen van mijn andere collega’s het überhaupt opgemerkt. Ik dacht echt ‘hoe kan je dat nou hebben gemist?’. Ik weet echt van iedereen op kantoor precies welke horloges ze hebben
Ik heb lang gezocht naar een mooi horloge, tien jaar geleden een ML gekocht. Geen automaat, bepaald niet de duurste uit de line-up, maar wel een die ik nog steeds prachtig vind. Ik vond het merk eigenlijk niks, vanwege de M embleem op het bandje bij veel modellen. Te opzichtig, liever gewoon een mooi horloge en passend bandje, zonder een reclame embleem erop. Eind vorig jaar wilde ik iets erbij, met metalen band. Een paar leuke modellen van Tissot gepast, maar uiteindelijk gezwicht voor een Hydroconquest. Een automaat sprak me aan, ik vind hem erg fraai, hij heeft een metalen band, is (net) niet te klein. En een leuke korting. Want een goede deal maakt het geluk immer groter
Sinds ik hier rondkijk, zie ik zoveel leuke, mooie en bijzondere horloges, smaken en meningen, erg leuk, vermakelijk en zeker ineteressant. De volgende kan maar zo een Rolex worden, een Tag Heuer of een simpele stoere Victorinox INOX. We zien wel. Ik moet nog wel wennen aan de gedachte van een horloge van ruim meer dan 1K… bij sommige modellen zal het vermoedelijk nog lang een verliefde blik blijven .
Als de auto’s met zulke brakke bakken zijn als de motoren is het beter dat je er in een boog omheen loopt. Verder heb ik nog nooit lange termijn ervaring in zo’n ding opgedaan omdat de stoelen gewoon te erg voor woorden zijn.
Toyota, Volvo, Saab, Renault en Citroën zijn daarin de toppers, terwijl Kia, Opel, BMW en Mercedes op m’n shitlist staan.
Audi, VW, Skoda en Ford zijn OK middenmoters.
Jij zult het daar niet mee eens zijn, maar dat is hoe het voor mij werkt. We kunnen allebei naar dezelfde specificaties kijken en toch met totaal andere keuzes komen.
Bedenk wel dat imago, status een merkbeleving drie totaal verschillende dingen zijn.
Merkbeleving boeit me niks, terwijl een discrete of no logo achtige keuze wel past bij het imago wat ik uit wil stalen, terwijl status me ook niet zoveel zegt.
Ik kijk wel naar merken in die zin dat ik gevoelig ben voor morele problemen en voor hoe het merk mij als klant benadert.
Zo zal ik niet snel Ford rijden omdat Henry de peetvader van alle Nazi’s was, en zal ik niet snel merken kopen die dedain hebben voor de klant.
Lees nog eens
Je zegt hier dat het op een ander niveau is, (zo)als Rolex etc.
Wellicht bedoelde je ‘op ander niveau dan Rolex etc…’. Dan klopt ie weer
Ah ik zie het. Halverwege een andere zin gaan bouwen zo te zien.
Heel redelijk idd. De rest is werkelijk vreselijk. Misschien niet bij elk model, maar de ‘ontwerpers’ van vele modellen van de merken die je noemt verdienen welhaast een nekschot. Maar het moet gezegd, kleine mensen passen er beter in, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt. Volvo niet zozeer, maar degenen die ik heb gehad en heb gereden, mijn hemel, wat een k*tdingen om in te rijden. Rol om de lengteas, gevoelloos, voorwielaandrijving, kneuterige stoelverstelling, eikelige bediening van de ‘boordcomputer’ en cc, dweilen of instabiel boven 180 km/u, etc.
Genoeg uitstapjes gemaakt hoor, maar wat is een BMW dan altijd een verademing om in terug te keren. Ja, ook de stoelen. Je vraagt je af hoe ze die andere dingen überhaupt kunnen maken.
Maar verder heb je zeker gelijk, we zullen het niet met elkaar eens zijn of worden. En dat is prima. Die andere karren moeten immers ook verkocht worden
Dit en niks anders dan dit .
Status, rijk verleden, mooi verhaal, merk of wat jullie ervan vinden boeit mij geen knars.
Ik moet m cool vinden en het prijskaartje moet bij de cool factor passen.
Dat merk geen knars uitmaakt is nooit helemaal waar.
Het merk moet wel ECHT zijn voor mijn gevoel.
Ik hoef geen coole Diesel ofzo om de pols.
Persoonlijk draag ik horloges als ik een wauw gevoel bij heb. Verleden, waar het gemaakt is, wie het gedragen heeft etc. Interesseert me echt totaal niet. Lekker dragen wat je zelf mooi vind en laat je niet leiden door wat andere mensen mooi achten. Goedkoop, duur, lekker belangrijk. Vind ik het mooi ? Dan aanschaffen die handel.
Wie zijn CV? Nooit van gehoord.
Qua status is Seiko anders, maar qua producten maken ze horloges die moeiteloos meedraaien in alle kwaliteits-categorieën die de merken die jij noemt bevolken.
En dat is nou precies waarom ik van dat merk houd.