Ik weet niet of ik aan dit horloge denk als beater….
Ik heb twee Sarbs. Die ene is nog heel netjes, en de andere heeft al wat krasjes. Die laatste draag ik vaak en ben ik volledig onbezorgd mee, bovendien 100m waterdicht. Maar ik doe (tegenwoordig) geen hele wilde dingen (meer), dus hij loopt nog steeds weinig risico.
Ook ik vind dat horloges er zijn om gedragen te worden, maar ik heb een aantal mooie vintage horloges en daar doe ik wel voorzichtig mee. Maar ik gebruik ze nog steeds als gebruiksvoorwerpen.
Nou, mijn beleving van dit topic is eigenlijk een mooie illustratie van het probleem. Ik heb het idee dat alles al eens over horloges is gezegd. Ik ben nu sinds 2015 bezig, en ik zie dat we nog steeds in de mode van "One man’s grail is another man’s beater"zitten.
Ik merk dat ik wat blasé word naar veel horloges toe. De twee Citizens die @Superluminova niet echt meer wil dragen had ik in 2016 nog te vuur en te zwaard verdedigd, en ik vind het jammer om te merken dat ook ik aan het snobisme van de “betere” horloges toe heb gegeven, en dat ik alleen nog maar hebberig word van een Breguet 5157. En vooruit, een Hanhart 417 ES 1954 Flyback reverse panda.
Integrated bracelet fatigue, “markt” fatigue, en de aanhoudende kolderiek grote prijsstijgingen, een cultuur die steeds meer om de hype en “drops” draait, gekoppeld aan m’n mening over bepaalde zaken die recentelijk voorgevallen zijn op het forum (soit, in off topic, maar toch)… er tekent zich een beeld af dat ik een soort van klaar ben.
Misschien van voorbij gaande aard hoor.
Weg er mee. Ik kon van de foto niet zien wat het is, maar als het geen stuiver meer waard is, waarom geef je ze niet aan iemand die een horloge kan gebruiken?
Nogmaals, heb ik niet. Alles is voor mij even beater-achtig. Maar de mindere goden die eigenlijk wel weg zouden mogen? Die heb ik wel:
Deze vijf houden, en de rest verkopen! Of weggeven natuurlijk…
Ik zit ook dagelijks heel wat tijd op het forum, en jij al veel langer dan ik. Een forum-vakantie is misschien een gezonde oplossing. Ik moet zeggen dat ik je wel begrijp…
Spijtig om te horen. Jij bent een actief forumlid met een mening die je niet onder stoelen of banken steekt en vaak goed kunt onderbouwen en dan ook nog op een vaak vermakelijke en niet zelden interessante manier, zonder op de man te spelen. Dat is zeker niet iedereen gegeven en juist wél wat we goed kunnen gebruiken op dit forum, vind ik. Maar goed, ik zou, voordat je de deur helemaal dichtgooit, ome Siem’s advies opvolgen.
Ik zit dit jaar 13 jaar op HF en dat had ik nooit volgehouden zonder af en toe even, tijdelijk, het forum te laten voor wat het is. Niet in de laatste plaats omdat ik nog meer hobby’s en interesses heb en ik daar soms even lekker wat tijd en aandacht aan wil geven, i.p.v. die altijd en eeuwige horloges. Maar ook omdat je gewoon af en toe even in een andere modus zit en het hier vaak gezellig is en soms gewoon even niet. Desalniettemin ben ik tot nu toe blij dat ik m’n account gewoon heb gehouden en na meerdere kortere of langere breaks toch weer terugkwam en me weer een tijdje heerlijk kon onderdompelen in het horlogegebeuren. Misschien heb je gewoon even een horlogeburnout. Kan toch? Even gas terug, lekker met wat andere leuke dingen bezig gaan en dan weer 'ns komen kijken hier.
Ho ho… “Overweeg” betekent niet dat ik morgen in Rio de Janeiro zit onder een valse naam, he?
Daar heb je wel degelijk een punt. Reizen is één doeltje, maar er is ook nog zoiets als de tuin, een paar andere zaken die ik aan wil pakken, en ga zo maar door.
Voor wie nu denkt, hee, hoe is dit on topic voor TS… Die heeft 31 horloges waarvan er een stuk of zes als ballast worden ervaren. Als die er vijf uitkiepert, en alleen één van die twee Citizen duikertjes houdt, is hij weer terug op het streefgetal van 24 in de kist (en eentje om de pols), en kun je zonder ballast rustig aan doen.
De Lorus voornamelijk, iemand is er onzuinig mee geweest. Kroontje wat krom en wat gekke plekken op de kast zelf. Alsnog ben ik zuinig op de twee, maar worden gedragen bijv. in de tuin.
Beater watch. Een totaal onzinnige benaming voor welk horloge dan ook. Bovendien is het een door buitenlandse horloge bloggers verzonnen woord, een volledig arbitrair begrip. Want een harde en duidelijke scheidslijn is er niet op te trekken. Voor de een is bijv. een SKX een beater, voor de ander is het een serieuze klatser waar men trots op is. Niets is zo laag als iemand anders de ogen uit te steken met je geld en bijv. een horloge van 1 of 2K als beater te betitelen, hetgeen vaak gebeurt. Dit levert doorgaans misselijkmakende discussies op. Daarom stel ik voor het woord en/of begrip ‘beater’ niet meer te gebruiken, te beginnen op HF. Dank voor het lezen.
Ik heb eigenlijk maar een horloge dat daarvoor in aanmerking komt en dat is mijn Citizen Chandler. Ooit voor onder de 80 gekocht en blijkt hardnekkig lastig te vervangen, ondanks de in mijn ogen gebrekkige kwaliteitsbeleving van de bouw en het design. Voor die prijs is het leuk genoeg en met alle wear en tear die het al heeft is het echt worry free om te dragen. Het standaard bandje is ronduit slecht, maar met een relatief goedkope canvas heb je al snel een uitstekende vervanging.
‘Gelukkig’ heb ik geen kantoorbaan want dan zou het wel uit de klauwen lopen met de aantallen. Als chauffeur stoot ik geregeld ergens tegenaan of wring ik mn pols ergens tussen dus mn beaters zijn, hoe kan het ook anders