The best kept secret in horology: Seiko 5

Heb toch wel wat meer geld over voor een degelijke band en daarom valt seiko 5 toch af bij mij.

Gewoon op een mooie leren band dragen. Probleem opgelost. :nerd_face:

Ook de 'oudere ’ zijn niet te versmaden, :wink:

5 likes

Dat loopt wel los hoor. De fabrieken ter plaatse zijn wat betreft produktiemethode, produktiemiddelen en organisatie kopiëen van de Japanse fabrieken. Net als BMW in de USA of Toyota in het UK.
Seiko Maleisië:

Van binnen zal het er vergelijkbaar uitzien als in deze Seiko produktiehal in Japan:

Seiko machine hal:

Assemblage moet in een schone omgeving. Seiko assemblage in Japan in 1970:

Ik niet, en jij niet zo te horen. Vanwege de prijs en vanwege dat de de goedkope 5jes veel mooier zijn. Het klinkt een beetje alsof je denkt dat er alleen vijfjes zijn van tot rond de €100. Maar zijn ook legio 5 modellen ruim boven de €200 en die verkopen kennelijk.
https://www.bol.com/nl/p/seiko-neo-sports-srpb91k1-mannen-automatisch-horloge/9200000093759536/?suggestionType=typedsearch

Ik denk ook dat vooral die “oude” kleine en voordelige vijfjes niet te verslaan zijn voor hun prijzen.

Ooit ga ik er vast nog eens heel impulsief een kopen.

3 likes

Modje :sunglasses:

11 likes

Inderdaad, zitten leuke exemplaren bij, zoals deze.

10 likes

6 likes

Al een week continu om de pols :heart_eyes:

15 likes

Mooie 5 en dito band @Lasalle! Voor een vergelijkbaar 5-je zoek ik al langere tijd precies deze band. Heb je misschien wat details ervan?

Ik heb de SNKL41 maar het geld is wel bespaard op de band zeg. Wat een afschuwelijk gevouwen monsterlijk stuk staal is dat.

Ja, die 5jes zijn leuk, jammer dat ze maar 3 ATM zijn.
Maar een regenbui of onder de kraan zullen ze wel overleven.

@Riddler
De productie kan zo goedkoop omdat Seiko veel robots gebruikt.
Het 7S26/36 uurwerk zelfs geheel met robot en de R-series ook.
Zo kunnen ze enorme hoeveelheden produceren tegen een lage kostprijs.
Ik geloof niet dat Seiko personeel onderbetaaldt zoals in de kledingindustrie.
Denk dat je je dan meer zorgen moet maken over je spijkerbroek of trainingspak.

Aaah heerlijk vind ik die rammelbanden. Heb op mijn SKX ook een Oyster zitten maar het liefst had ik er ook de standaard jubilee bij. Lekker rammelen…

Niks mis met de jubilee, die is nog niet van mijn skx af geweest. De 5jes zijn anders

Onpopulaire mening maar ik vond de banden eigenlijk wel prima. Het zijn natuurlijk geen high-end banden maar waren verder vrij oke. Een niet al te zware band heeft zo ook zn voordelen.

1 like

Ik vind de band bij de Seiko 5 best prima zeker voor die prijs.

Toen de Rolex DJ nog een droom was. Good times. Een SNXJ89 met SNK601 wijzerplaatje, wijzers en een vlak saffiertje.

In alle eerlijkheid vind ik van die dauphine-achtige wijzers op een fluted bezel veel eleganter staan.

9 likes

Kijk dan eens naar een 5513. Dan kun je je rammel-lol op. :wink:

1 like

Das ginne Seiko maat. Maar ik hou hem in m’n achterhoofd. :wink:

1 like

Dat bandje bleek te horen bij een Blancier horloge en heb ik van een forumlid overgenomen.
Blancier is volgens mij een Nls merk. Kijk hier eens

Ik bedoelde dat de prijzen hoger zouden worden doordat de productiekosten ook stijgen. Een 5’je van €100 wordt (bij wijze van spreken) €200. Een 5’je van €200 wordt €300 etc. Kortom: de prijs/kwaliteit daalt en dat maakt de modellen algeheel minder aantrekkelijk.

1 like