The best kept secret in horology: Seiko 5

Inmiddels om de pols van pa, mijn ex 5’je. Inclusief rammelbandje.

2 likes

Dank Harry!

Ik denk dat de factor arbeid niet veel zal zijn in deze vijfjes. Iedereen wil maar dat z’n horloges handwerk zijn, maar als nou zelfs een Rolex maar 3-6 uur per horloge aan menselijke interventie heeft, dan kun je verwachten dat er ergens een geautomatiseerde assemblagelijn voor micro-onderdelen in uurwerken staat te pruttelen.

Nu wordt daar niet veel over gesproken, maar ik zou bijvoorbeeld wel eens weten hoe een standaard bare-bones 7s26je van ome Seiko nu precies in elkaar gezet wordt.

Iedereen post maar uurwerk-assemblage filmpjes van retedure spullen, maar de vraag hoe ETA, Sellita, Seiko, Citizen, Soprod en consorten allemaal van die werkpaardjes kunnen maken voor een scheet en een knikker is veel interessanter.

7 likes

Vandaag bij een juwelier geweest bij ons in de buurt die uitverkoop had. Ik vroeg hem of hij ook Seiko 5 had. Hij zei: nee die heb ik niet, want die prijzen mijn higher end mechanische Seiko’s uit de markt. Ofwel de (veel) hogere prijs van de higher end automatic Seiko’s zijn niet goed door hem te verantwoorden legde hij uit! Als dat geen fantastische prijs/kwaliteit verhouding is!

Niks mis met de Seiko 5 serie … maar ik blijf dat “5” logo zo verschrikkelijk lelijk vinden :frowning:

Dat valt nou ook wel weer mee. We moeten niet vergeten dat een Seiko 5 bij een juwelier ook 185 ekken kost.

120 last time I checked? :thinking:

Ligt eraan welke Seiko 5 maar bij de juwelier meestal tussen de 110 en de 200 euro.

1 like

Dit is erg mooi. Heb jij deze gemaakt?

1 like

Dat heb ik!

1 like

Lijkt me echt geweldig als je zoiets kunt creëren. Kunstwerkje!

1 like

Thanks!

Ik vond hem zo gaaf dat ik er ook een blauwe versie van heb gemaakt:

10 likes

Ik dacht dat destandaard retailprijs 185 eu was. Ik zie dat de goedkoopste bij Seiko.nl 139 euro is.

1 like

Thanks!

Massa productie, automatisering, en idd uitbesteding naar goedkopere landen.

Dit 5-je deze zomer van een forumlid overgenomen voor vijf tientjes, om aan mijn Indonesische schoonvader cadeau te doen.
Via mijn schoonzusje, die op dat moment bij ons op vakantie was, heeft het klokje inmiddels Midden-Java bereikt alwaar de goede man het ding dag en nacht draagt, zo begreep ik. :blush:

Ik stond er écht van te kijken hoe leuk zo’n vijfje is.
En vernuftig, met z’n tweetalige dagaanduiding!

4 likes

Kun je inderdaad geen buil aan vallen! Denk ook dat een Seiko 5 in geen enkele collectie zou misstaan.

1 like

Ik zag een leuk 5je in de states voor $50 excl verzendkosten maar wel Maleisische. Is dit slim of beter toch japans. Vind lastig gezien bovenstaande discussie kan hem niet laten zien gezien de regels. SNK805

Bill

Een 5je komt toch meestal uit een niet Japanse Seiko fabriek. Maar wat zou het uitmaken hoeveel beter zou een Japanse budget Seiko zijn ?

Ahh, een RLC topic :joy:

1 like