The good old days of watch collecting

Hallo allemaal,

De wereld der horlogerie is de afgelopen 10 tot 5 jaar behoorlijk veranderd. Ik zelf zit nu ruim 5 jaar in de hobby en heb de hele scene toch ook wel zien veranderen.
Seiko SKXen voor 160 euro en overal nog te koop. Seiko horloges met een 6R15 uurwerk voor 300-400 euro. Japanese Domestic Market modellen zoals de Sarb033 of de Sarb017 Alpinist waren de bom en nog voor 400 euro of minder nieuw te kopen. Seiko Prospex en Presage waren nog niet zo groot uitgerold en op welke dial gedrukt. Een Seiko Marine Master 300 SBDX001 kocht je voor 1500-1750 euro. Voor je Seiko’s ging je naar Monsterwatches. Daar is vandaag ter dag niet heel veel meer van over helaas…

Er was ook nog een tijd dat alle Rolex sport modellen op voorraad in de winkels lagen en dat men korting op een Rolex kon krijgen. Dat je een vintage Sub of GMT voor 3-4k kocht en de hele markt nog niet zo opgefokt was.

Door deze opgefokte markt is helaas ook de horologisch gerelateerde criminaliteit significant toegenomen. In bepaalde steden in Nederland ben je je leven of je voortanden niet meer zeker als je er met je Rolex rond loopt. Juweliers zijn steeds vaker het doelwit van georganiseerde inbraken. Horology is a hot topic.

Er zijn natuurlijk ook veel goede veranderingen. De watch community is onwijs gegroeid. Het aanbod in allerlei soorten horloges en modellen met allerlei mogelijke kleur variaties zijn toegenomen. Van micro brands tot de reguliere merken er is voor ieder wat wils. Maar toch hadden the good old days wel wat.

Wat mis jij als je terug denkt aan ‘the good old days of watch collecting’?

Inspiratie voor dit topic:

Let’s talk watches! Cheers!

6 likes

image

13 likes

Lang geleden, toen je een Rolex nog met 10-20% korting kon kopen :grin:

2 likes

Als ik terugdenk aan toen ik in 2006 lid werd van HF mis ik dat het toen meer ging om techniek, betaalbare horloges en de opkomst van micro brands. Af en toe ging het wel over Rolex hoor, maar niemand kwam op het idee om te zeggen dat niet-luxe merken rommel waren.

11 likes

Het is een teveel van Rolex en Seiko. Er is nog zoveel meer. Kijk rond in Duitsland en Nederland.

5 likes

5 a 10 jaar geleden waren deze modellen nog niet discontinued.

2 likes

Toen ik 28 jaar geleden mijn SD kocht was er gewoon een wachtlijst !
Waarom denk je dat Rolex altijd zo exclusief is geweest?
Ik zit al 50 jaar in de hobby.
Natuurlijk gaat het nu sneller met internet dat wel.

6 likes

Als het dan toch over Rolex gaat is dit wel leuk om te lezen: Rolex Submariner 3k list voor een sub, 2,5k grijs en onder de 2k gebruikt :sweat_smile:

1 like

:joy:. Lekker bezig Ralph

Nog steeds toch?

Seiko vijfjes uit Singapore laten overkomen voor maximaal $50 inclusief verzenden. Maar goed, alles wordt nu eenmaal duurder.

Ik mis een dollar koers van 1,60 en douane die zit te slapen.

3 likes

Niks. Terugkijken helpt je niet vooruit,integendeel. Nostalgie is overrated. Panta Rhei. Is het niet leuk meer, dan ga ik wel wat anders doen.

Ik mis de wereld in zwart / wit! Die oude foto’s, prachtig man, word nu helemaal gestoord en gedesoriënteerd van al die kleuren in de wereld! :disappointed:

1 like

Ik mis de eenzame keuze tussen Nederland 1 of 2. En wellicht ZDF of WDR.

Ik mis ook alles achter het ijzeren gordijn als het kwade.

Oh en deze… deze mis ik ook:

Op horloge gebied ben ik niet zo nostalgisch. Toen de nu zeldzame horloges betaalbaar waren kon ik ze ook niet betalen…:rofl:

8 likes

Hahaha precies dit! Toen een Submariner € 2k kostte kon ik net een Monster betalen. Nu ik wel dat soort bedragen zou kunnen uitgeven aan een horloge zijn ze 5x zo duur geworden. Tegen de tijd dat ik de prijs van nu kan betalen kosten ze waarschijnlijk 50k :sweat_smile:

2 likes

Mijn SD gekocht nieuw in de winkel 28 jaar geleden voor 5000 Gulden.
Maar was toen ook een hoop geld vergeet dat niet!
O en mij Turtle 150,00 gulden Toen

1 like

Daar is ook een soort van wachtlijst. Die begint meestal vlak na het plaatsen van je order of na het stellen van een vraag.

4 likes

Vroeger was de ratio tussen forumvulling en inhoudelijke topics beter. En volgens mij was er minder Engelstalige kretologie.

1 like

Ik snap je helemaal!
In dat tijdperk ben ik nu beland.
Gelukkig nog op tijd een paar Rolexen met korting kunnen halen.
Nu is het voor mij ook niet meer te doen.

Hierdoor merk ik ook dat ik steeds minder naar Rolex kijk.

Zo lang is dat niet geleden. 2-3 jaar.
Dat was zelfs nog niet eens voor @RLC tijd.