The rolex that just keeps on giving.

Nou we hebben weer hoofdpijn gekregen van de rolex 1570 waar ik al tijdje mee bezig ben. Het uurwerk had dd en du dezelfde amplitude dus ik dacht datumwerk er op zetten en klaar. Ik monteer het seconde rad en het het wiel wat op de verlengde post van derde rad zit, draai uurwerk om en uurwerk stopt?

Huh dat is raar want heb hem toch du en dd kunnen laten lopen en afstellen, dus ik vermoede een derde rad wat klem loopt nu of een lager misschien verschoven maar kan eigenlijk niks vinden.
Er lijkt niks aan te lopen of los te lopen dus ik keek eens goed naar de balans en wat blijkt die stopt elke keer dusdanig dat er geen interactie is tussen anker en ankerrad.

Het uurwerk behoudt wel spanning dus ergens zit er iets vast en eigenlijk du, met kleine moeite in dd loopt hij gewoon op 270 graden amplitude.

Wie of wie kan me helpen en aangeven waar ik moet zoeken.?

5 likes

Komt die niet ergens tegenaan en is de as+opliggend rad recht? Ik heb een hekel aan die constructie…

1 like

Voor zo ver ik kan zien met balans geĂŻnstalleerd zie ik geen eigenaardigheden, ik had de lagers van het rad ook gecontroleerd en denk niet dat ik die heb verschoven. Rare is ook hoe de interactie tussen anker en ankerrad zo stopt, elke keer weer het is niet soms wel soms niet nee elke keer als hij stopt stopt het in deze positie.

Opligend rad zit zo goed als recht, heb wijzer opzettool er op gezet om zoveel mogelijk dat te garanderen.

As zou krom kunnen zijn maar waarom loopt hij wel dd en niet du?

1 like

Heb je een foto van het hele uurwerk?
Ik zou zeggen dat de onderdelen die je toegevoegd hebt sinds het starten van het probleem de oorzaak zouden moeten zijn.

Komt dat opliggende rad van het derde wiel nergens tegenaan DU?

Kan morgen avond pas foto’s maken maar nee het rad ligt vrij van de brug en heeft alleen interactie met het seconde rad, wat ik ga doen denk ik is het volgende, uurwerk maar uitelkaar halen en opnieuw door de schoonmaak gooien maar voor ik dat dus doe van alle wielen hoogtelucht controleren en of alles soepel loopt in de du positie. Ga er denk ik niet aan ontkomen helaas.

2 likes

Balen man… …zelf nooit problemen gehad met de 1575 (die heb je hier, 1570 is zonder datum). Ja ik weet dat er desondanks toch 1570 op de brug staat.

2 likes

Laat ik het zo zeggen, dit uurwerk heeft een zwaar leven gehad en zo doende veel slijtage dus het feit dat ik hem zo lopend kreeg zoals hij deed is al een wonder opzich.
Vermoed dan toch een verbogen as die hem tot stilstand brengt wat dan verkeerd is gegaan met opzetten van opligend rad, morgen maar eens uitelkaar halen weer en opnieuw schoonmaken.

4 likes

Ik bemoei me er mee zonder veel verstand van zaken…

Het anker zit er dus goed in want behoudt spanning…?

Zou het kunnen dat er ergens een asje “zakt” onder de zwaartekracht, dat het puntje niet meer mooi recht is?

Eigenlijk weet je het al naamgenoot :smiley:

Slijtage ankertap ( pallet fork pivot ) icm hoogtelucht. Check ook nog de lock/slide, drop angle van receiving en outgoing pallets!

Hier wat plaatjes :blush:

Oh ja, de pallet vork pivot (tap) geen olie geven alleen de pallets :wink:

Succes

3 likes

Dit vermoed ik inderdaad zeker omdat lock en alles gecheckt is alleen hij stopt dus exact tussen het anker in wat me doet vermoeden dat er een wiel vast zit omdat spanning er op blijft.

Zal anker nog een keer checken maar hij deed het gewoon prima voor ik het opligend rad installeerde wat me doet vermoeden dat ik de lange as verbogen heb.

Zal straks m’n gemaakte foto’s van het anker nog sturen kan je zien dat naar mijn idee er niet zoveel mis is met de manier hoe anker functioneert.

In mijn verder diagnose kon ik eigenlijk niet veel bijzonders vinden behalve wat ik al wel wist en dat is gewoon veel slijtage en te veel hoogtelucht, dus mogelijk die combinatie die niet lekker samen speelde tussen 3e rad en opliggend rad. Alle assen staken wel in beide oriëntaties nog door hun lagers heen maar hadden ook zijwaartse speling.
Tevens wat enorm veel speling gaf was het centrale rad, ik ga de bus vervangen kijken of die het gewenste effect geeft alvorens nieuw rad aan te schaffen.

Hoe ver zouden jullie nog gaan met betrekking tot het goed lopend krijgen van een versleten uurwerk als dit, ik kan feitelijk aan alle delen nog komen maar kost me dan wel nog een 200 euro, dit naast de al gemaakte kosten van het horloge loopt dit in de richting van de maximale waarde van dit horloge, mocht ik deze uiteindelijk toch willen verkopen.

1 like

Tsja als je er al zoveel geld in hebt zitten zou ik zeggen, lopend maken (misschien genoegen nemen met minder dan de superlatieve chrono spec) en lekker dragen. Anders is het een dure donor…

1 like

Hele dure donor! Maar heb de kast netjes gekregen er komt een nette band voor en zit mooie service plaat in. Ik denk dat het al met al echt een mooi geheel wordt maar dat uurwerk is gewoon beetje doorn in het oog dat elke keer weer problemen uitspuugt naar me.

7 likes

Klinkt als mijn laatste 4-5 projecten, hoop dat ik binnenkort weer eens een gemakkelijke service kan doen :joy:

5 likes

Niet al te ver, anders word je een problem chaser :sweat_smile:
Het moet leuk blijven :innocent:

1 like

Ben ik al :eyes: Hahaha anderzijds het is geen goedkoop uurwerk dus het is ook wel wat waard om tijd, energie en geld in te steken. Zoals je zegt moet het alleen wel leuk blijven en dit gaat naar de grens toe :sweat_smile:

1 like

Poeh ja, dat is voor mij ook al een eeuwigheid geleden.
Veel onderliggend lijden in mijn huidige projectjes en er moet er nu echt eentje af voordat ik aan iets nieuws begin (hoe aanlokkelijk dat ook is)

2 likes

Ik zou hier nog foto’s van anker interactie met anker wiel laten zien, uurwerk is ondertussen uitelkaar voor een nieuwjaars duik in de schoonmaak vloeistof.


2 likes

Hoogde lucht van uurrad misschien daar kan meestal balance Weil aanraakt

1 like

Heb sowieso alle wielen hun hoogtelucht aangepast en gezorgd dat alles weer op z’n plek zit. Vermoedelijk was 3e rad oorzaak, aangezien na het foutief opzetten van opliggend rad de problemen ontstonden, voor de zekerheid vervang ik het rad en heb ik nu net alles binnen om morgen er aan te kunnen zitten.

Fingers crossed

6 likes