Leuke Conny, moet je eigenlijk om de pols zien of die mesh band goed staat. Maar joh, je hoeft toch geen duur leer bandje te kopen, of wil je perse origineel?
Heb je een fijne vakantie gehad Patrick? En waarheen?
Themaweken horloges : “horloges met Italiaanse roots vanaf post 1277, lees goed de inleiding” deel 3
Vreemd horloge is dat zeg, opwinden met 2 van die sleutels. Pffff wat een gedoe zeg, ik heb ook een horloge die daar heel veel op lijkt, maar gelukkig kan ik die met de kroon en de pols opwinden. En nee KGIGO deze is niet te koop, blijf jij maar met sleutels opwinden
Net de bus van een helium ventiel uit de kast gehaald nu kast opknappen en dan kan alles weer worden opgebouwd
Het ging naar het mooie Noorwegen heen. Ongeveer twee weken op zee gedobberd en daar de bewoners onder water bejaagd met een hengel…
Lekker man, wel vis gegeten neem ik aan . Maar man, Norwegen en Zweden zijn duur, nou ja Norwegen is het duurst. Dus aan de limo en niet roken
Ach, een vakantie in eigen land is ook duur… Om van de brandstofprijzen niet te spreken (benzine is er zelfs goedkoper dan in Nederland…)
En je maakt het jezelf net zo duur, als je wilt. Met de juiste voorbereiding hoeft zo’n vakantie niet zo heel duur te zijn… Roken doe ik niet, en drank… Ja, dat is in Noorwegen duur. Maar je kunt ook zelf meebrengen en dan netjes aangeven. En je hebt een overtocht naar Noorwegen nodig, en met de juiste kennis kun je daar ook gemakkelijk een hoop geld op besparen. Op een overtocht van Kiel naar Oslo bespaar ik bijvoorbeeld zo’n €200-280 op een overtocht met 4-5 personen, auto en aanhanger… (door enkel op de Noorse site van de rederij te boeken). Gebruik maken van regelingen en de zwakke kroon maakt e.e.a. goedkoper.
Zeewolf?
Nee, the usual suspects. Kabeljauw, koolvis, pollak, schelvis en leng.
Top resultaat! Heel mooi geworden
Nu zorgen dat ie niet wegspring, kan je met de loep de vloer afzoeken
In ieder geval een mooie vangst!
Jij kunt nu zeker wel meer dan alleen aan een chinees uurwerkje te sleutelen, niet zo bescheiden Petra. We weten wel beter op het HF .
Maar zoals altijd, het goede gereedschap is het halve werk
Kon het niet laten Wilko, even opzoeken dus:
Geschiedenis,
Lemania was een Zwitserse fabrikant van uurwerken, opgericht in 1884 door Alfred Lugrin. De naam is afgeleid van Lac Léman (het Meer van Genève).
In 1932 trad Lemania toe tot de SSIH-groep (Société Suisse pour l’Industrie Horlogère), samen met merken als Tissot en Omega.
De 19N was een chronograafkaliber dat vanaf halverwege de jaren 1930 werd gebruikt in zakhorloges van Tissot, als vervanging voor oudere Valjoux-uurwerken.
Veel van deze zakchronografen werden volledig door Lemania gebouwd, inclusief kast en uurwerk.
Technische kenmerken
Het kaliber 19N is een mechanisch chronograafuurwerk met kolomwielbediening.
Tissot noemde dit uurwerk intern kaliber 42.9.
De chronograaf werd bediend met één knop en had een centrale secondewijzer en minutenteller, met een hartvormige nok voor het resetten.
Historische waarde
Deze zakchronografen zijn zeldzaam en geliefd bij verzamelaars vanwege hun robuuste constructie en historische connectie met Lemania en Tissot.
Ze vertegenwoordigen een tijd waarin chronografen nog echte instrumenten waren, vaak gebruikt in militaire of technische contexten.
Grappig om te lezen; sluit niet uit dat er stukken in staan die gejat zijn van mijn oude topic hierover
Echt niet, helemaal zelf opgezocht