Themaweken horloges : “horloges met Italiaanse roots vanaf post 1277, lees goed de inleiding” deel 3

Ha Hans, dit is wat je noemt een grensgevalletje :wink:. Je zou denken dat de bedenker van Squale een Duitser is, niets van dit alles dus. Woonde, werkte en ontwikkelde de Squale nog net in Italië en liet het uurwerk in Zwitserland maken. Huidige eigenaars zijn de familie Maggi. Maar Squale beteknt in het Nederlands dus Haai en men spreke het uit als (oke, zal voor 1 keer niet eigenwijs zijn :wink:) Skwalee :grin:

1 like

Nou Cortebert leverde manufactuur calibers aan Rolex en die verkocht deze weer aan Panerai!
Heel veel Italiaanse connectie dus en ik ga geen strafregels schrijven! :pizza:

1 like

Weet ik, die deel jij wel uit op school :stuck_out_tongue_winking_eye:

From Venice.

11 likes

De Caimano van M.E.C. uit Italië

8 likes

11 likes

Goedemorgen,

Snel klaar, ik heb 1 Italiaans horloge:

6 likes

Ik begin vandaag met een oud gerenommeerd uit Italië, we hebben het over Panerai.
Panerai is een Italiaans horlogemerk dat in 1860 in Florence is opgericht door Giovanni Panerai. Het begon als een atelier, winkel, en horlogemakersopleiding en leverde decennialang precisie-instrumenten aan de Italiaanse marine, voornamelijk duikhorloges.

De bekendste modellen zijn de Radiomir en Luminor, die bekend staan om hun robuuste ontwerpen (groot dus) en goede afleesbaarheid, vooral onder water. Panerai werd in 1997 opgenomen in de Richemont Group en op de internationale markt gelanceerd, tot die tijd was het eigenlijk een relatief klein merk. Door een goede marketing en het uitrollen wereldwijd waarbij Italiaans design en Zwitserse horlogemakersexpertise werden gecombineerd ging het een stuk beter met de Panerai. Nu moet gezegd worden dat het zeker lang geleden door velen als een zeer groot horloge werd gezien. Eigenlijk pas vanaf 2000 werden ook de grote horloges omarmd. Zelf zeg ik altijd dat het toch een apart volk is wat een Panerai draagt :wink:

don’t shoot the messenger, who is also a bit strange :rofl:

dit is dus de Panerai Blu Mare Luminor LE 1085 44mm klein :wink:

7 likes

Prachtig font! :heart_eyes::100:

2 likes

Nou niet altijd hoor… :wink:
In 2021 nog een in house-schandaal zoals laatst bij CvdK helaas.

Laatst trouwens een 183 gepast en ik moet zeggen: Heel lekker! :heart_eyes:

5 likes

Hupsakee! Gewoon Squaleeee! Probeer het een beetje als Pino D’Angiò uit te spreken. :it:

6 likes

Bedankt!

2 likes

Made in Italy, Unimatic.

7 likes

Kan je wel zeggen John, dit schandaal kende ik nog niet van Panerai. Maar blijkt toch wel weer de mafia praktijken in de luxe horlogerie. Maar het blijkt ook weer dat “goed” liegen 1 van de marketing truken van de Richemont Group is. Waar ik vooral op doelde was dat de Richemont Group het vanaf 1997 groter in de wereldhandel heeft gezet.

Zo blijkt dus ook dat het P.6000 uurwerk in mijn Pam een verbeterde versie is van het ETA Unitas 6497 is die ze dus nog steeds een In-house uurwerk noemen. Maar ja, zo worden we vaker voor het lapje gehouden door merken die zich In-house of zelfs manufactuur noemen, waarbij ik niet uitsluit dat daar ook Chinese onderdelen in verwerkt zitten. Tis lastig uit mijn strot te krijgen, maar hoe zal het zitten met Rolex :wink:

Maar het verhaal hier achter wist ik dus echt niet, waarvoor dank John.

Zat ook nog het In-house verhaal van CvdK te lezen, blijft geheimzinnig!!!

1 like

Rolex heeft in 2004 de vaste caliberboer Borer/Aegler gekocht en mag zich daardoor sinds dat jaar manufactuur noemen. Elf jaar alweer. :wink:
Van 1905 tot 2004 was het gewoon een plakmerk dat uit alle hoeken en gaten calibertjes betrok.
Er zijn op HF vast Rolexboys te vinden die er meer van weten maar het is hoe het is. :sunglasses:

https://www.bobswatches.com/rolex-blog/resources/aegler-became-rolex-movement-maker.html?srsltid=AfmBOoqJbZDbETfim6DWtr60IOs8P2Wyrg0AoNtguS0x3QkS6rp_yz1y

3 likes

Mijn ex (want gestolen weet u nog, baal er nog steeds hevig van :face_with_symbols_over_mouth:) U-Boat Tungsteno

Mooi maatje: 40mm met handopwinder

En deze (stond in de verkoop maar teruggetrokken wegens desinteresse :man_shrugging:

Ik kan hem hebben op mijn pols met 56mm(?)

4 likes

Ik denk dat je hier wat kort door de bocht gaat John, Aegler bouwde voor 2004 ook uurwerken voor Panerai, Cartier en Vacheron Constantin. Zou die niet echt plakmerken durven noemen :wink:. Maar fijn al dit leesvoer te lezen, schept een boel onduidelijkheid in de onduidelijkheid van Rolex :wink: Wat dus niets zegt dat de kwaliteit slecht was. Maar zeker leuk om ook de vergelijkingen te lezen over de autoindustrie, is dan toch de Mini eigenlijk een BMW haha. Nee tuurlijk niet, maar ook in die industrie moeten we maar alles geloven. Volgende auto wordt een Chinees, weet ik tenminste dat het echt een Chinees fabrikaat is :rofl:.

Maar leuk al deze links naar die sites, durf het maar niet voor te leggen in het Rolex only. Wil geen tere zieltjes daar :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Maar John, met je Patek zit je goed :+1:

Rolex (voor 2004)|Rolex (na 2004) en Patek Philippe historie:

Rolex uurwerken voor 2004 extern via Aegler na 2004 volledig in-house Patek volledig in-house
Rolex wijzerplaten voor 2004 extern (Beyeler, Singer) na 2004 eigen productie,Patek eigen productie sinds 1932
Rolex kronen voor 2004 extern (Boninchi)|na 2004 overgenomen leverancier, eigen produktie, Patek niet duidelijk of intern gemaakt of exclusief gemaakt zijn door leverancier.

1 like

Oeps, moet natuurlijk ook nog Italiaans spul tonen hier :wink:. Mijn Squale 1521 Ocean cosc, heel mooi blauw zou ik zeggen :smiley:

5 likes

Welnee.

1 like

Lekker dan, vertrouw heel AI voor geen meter meer!!
Maar leg uit John🤔