Themaweken horloges : “horloges met Italiaanse roots vanaf post 1277, lees goed de inleiding” deel 3

PP is steeds meer echt manufactuur, op dit moment volledig waarschijnlijk.

Voorheen maakte Patek zelf calibers maar deze waren soms ontwikkeld door andere merken, Lemania bijvoorbeeld, naast volledig door PP manufactuur ontwikkelde en geproduceerde calibers.

Uiteraard is mijn PP met caliber 30-255 PS wèl manufactuur, sterker nog het caliber is speciaal voor de Calatrava ontwikkeld!

Maar, we dwalen af, terug naar Italië. :it:

1 like

5 likes

Italian Beauty.

8 likes

Ik doe vandaag maar eens lekker mee met @Jesus met mijn Italiaans/arabische Venezianico. Van deze werd gezegd dat deze speciaal gemaakt was voor de Arabische wereld. waarbij men een culturele uitwisseling had met de verenigde Arabische Emiraten.
Met een wijzerplaat van parelmoer en mozaiek motief die met de hand is ingelegd vind ik deze nog steeds 1 van de mooiste. Nu zit er in deze een Japans werkpaard, de Seiko NH 35A. Dit uurwerk heeft zich in de loop der jaren zeker bewezen.
Nu komt Venezianico dit jaar met een geheel eigen uurwerk, de V5000, dus ben ik benieuwd of iemand deze reeds heeft en wat zijn/haar ervaringen zijn.
Maar goed ik dwaal af van mijn Venezianico :wink:

Fijne dag/avond iedereen :+1:

9 likes

Ik denk een Dumet momentum springbar tool

2 likes

Exact! :100:

2 likes

Ik heb even een vraagje voorgelegd aan mijn vriend ChatGPT

Vintage horloges met Italiaanse roots, ontwerper etc etc weet u hier iets van? heeft bijv. Cortebert iets met Italie?

ChatGPT zei:

Ja, er zijn zeker vintage horloges met Italiaanse roots of een sterke Italiaanse connectie – hetzij via ontwerp, distributie, militaire contracten of samenwerking met Italiaanse bedrijven. Hieronder een overzicht met betrekking tot jouw vraag, inclusief of Cortebert banden had met Italië:

:mantelpiece_clock: Italiaanse roots in vintage horloges – overzicht

1. Italiaanse horlogemerken (met echte Italiaanse oorsprong)

Er zijn relatief weinig volledig Italiaanse horlogemerken in vergelijking met Zwitserland, maar enkele noemenswaardige zijn:

• Panerai (Florence, 1860)
    Oorspronkelijk leverancier van precisie-instrumenten voor de Italiaanse marine. Bekend om de “Radiomir” en “Luminor” modellen. In vroege jaren werkten ze nauw samen met Rolex (voor uurwerken en kasten).
  • Anonimo
    Opgericht nadat Panerai naar Zwitserland verhuisde; erfgenaam van het Florentijnse horlogevakmanschap.
  • Locman
    Opgericht op het eiland Elba, iets moderner (1986), maar maakt ook retro-geïnspireerde modellen.
  • Enicar Italia en Wyler Vetta
    Hoewel Zwitsers van origine, zijn deze merken sterk op Italië gericht geraakt qua distributie of merkidentiteit.

2. Zwitserse merken met sterke banden met Italië

Sommige Zwitserse horlogemerken waren zeer actief op de Italiaanse markt of ontwierpen modellen specifiek voor Italië:

• Universal Genève
    Populair in Italië, met modellen als de “Polerouter” die vaak door Italiaanse liefhebbers werden gedragen.
  • Zenith, Longines, Eberhard
    Werden veel verkocht in Italië, vaak met kast- of wijzerplaatvarianten speciaal voor deze markt.
  • Eberhard & Co.
    Zwitsers merk dat in Italië werd opgericht en erg populair werd onder Italiaanse officieren.

3. Heeft Cortebert iets met Italië te maken?

Ja, Cortebert had zeker banden met Italië, hoewel het een Zwitsers merk is.

• Distributie in Italië: Cortebert-horloges werden actief verkocht op de Italiaanse markt en zijn daar vandaag nog populair onder verzamelaars. Veel Cortebert-horloges uit de jaren ‘40-‘60 hebben wijzerplaten met Italiaanse tekst of aanduidingen (zoals “Antimagnetico” of Italiaanse importmerken op de achterkant).
  • Spoorwegen: Cortebert leverde uurwerken voor spoorwegen, waaronder ook mogelijk Italiaanse spoorwegen, hoewel ze vooral bekend zijn van de Turkse spoorwegen.
  • Design: De kastontwerpen en wijzerplaten van Cortebert uit de jaren ‘50–‘60 sluiten vaak goed aan bij de smaak van de Italiaanse markt destijds – denk aan elegante dresswatches met eenvoudige markers, of opvallende art deco-stijlen.

:mag: Conclusie:

• Cortebert is een Zwitsers merk met een belangrijke commerciële en esthetische connectie met Italië, maar geen Italiaanse oorsprong.
  • Er bestaan wél merken met een echt Italiaanse oorsprong zoals Panerai, en merken die zich richtten op de Italiaanse markt met speciale uitvoeringen.
  • Italië heeft altijd een grote invloed gehad op horloge-ontwerpstijlen, zeker in de jaren ’50–’70.

Als je wilt, kan ik een paar specifieke Italiaanse modellen of wijzerplaten tonen met typisch Italiaanse stijl, of helpen een Italiaans-geïnspireerd vintage horloge te vinden. Laat me weten!

1 like

Gekocht in Italie ( La Spezia ) telt ook?

6 likes

5 likes

Venezianico Arsenale

5 likes

Squale betekent haai in het Italiaans :shark:
Mag dat ook @fredpanarai1 ?

5 likes

Zoals chatGTP al zegt, is het dus een import horloge geweest. Geen Italiaanse roots dus :wink:
Lees je mee @JohnvdT :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nee helaas niet, maar je hebt wel een echte Zwitser met roots in Zwitserland :smiley:
Als ik een Rolex in Spanje koop, heeft het echt geen roots in Spanje :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Tuurlijk grote vriend, maar dat weet jij heel goed :wink:. Ik heb er ook nog wel een paar te posten, maar wel spreiden he :grin:

2 likes

Ik ga ff zoeken boven naar meer Italo roots :+1:

1 like

Lekker Jan, de eerste Bulgari met echte roots in Italië :+1:

2 likes

Gucci :stuck_out_tongue_winking_eye:

Twee Italiaanse horloges met een militaire achtergrond:

En hoe kan het ook anders, Squale:

Heb ooit ergens gelezen dat in Italië het woord “super” in productnamen verboden is geweest, omdat alles super genoemd werd, geen idee of het waar is, maar Italianen zijn er gek genoeg voor…

5 likes

Top Tim, maar beetje spreiden. Thema duurt 14 dagen in de vakantie :wink:
Maar alle 4 echte Italianen, mag je komende dagen ieder apart nog eens posten :+1:

Is er een Italiaanse HF lid op het forum die duidelijkheid kan scheppen, en anders kan @JohnvdT wel ergens iets vinden :smiley:

1 like

Jaaa zoveel geduld heb ik natuurlijk niet :grimacing:

1 like

Ik ook niet, maar ja we moeten wat he :grin:

1 like