Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Zal wel goed komen Ruud, maar vraag het eens aan @Lexaf. Die koop regelmatig horloges uit de Scandinavische landen waaronder Zweden. Wellicht kan hij je meer vertellen over de oorsprong of het uurwerk :smile:

2 likes

Die heeft me destijds met mijn topic al giga geholpen en die ken ik ook persoonlijk en heeft eea uit ten treure uitgevogeld waarvoor ook mijn dank… :+1:

2 likes

Ik probeer wat hulptroepen uit Zweden te vragen of zij er mij meer over kunnen vertellen, oorsprong, wie het ontwikkeld heeft en of ze wat over het uurwerk kunnen vertellen, geen garantie natuurlijk :wink:

2 likes

Zou leuk zijn alvast bedankt voor de moeite het uurwerk is een AS 1188 dat weet ik en als je verder niets kunt achterhalen dan geeft het niet hoor.
THANKS… :+1:

2 likes

Hoi Ruud, je horloge zou als het goed is gemaakt zijn tussen 1955 en 1960. Door een bedrijf dat Tärnan heet, het uurwerk zou trouwens Zwitsers zijn, zelfde als die in de Atlantic zit. Het uurwerk is gemaakt in combinatie met Lubrifix uit Zwitserland. Heeft 17 jewels en is incablock. Tärnan is Zweeds voor Stern een meeuwensoort. Zo heb je ook een Zweeds merk dat Svalan heet (Zwaluw) . Maar zijn dus Zweedse horloges met een Zwitsers uurwerk, zo ook dus de AS 1188. Jammer genoeg konden ze niet achterhalen wie de Zweedse maker is. Ik hoop dat je wat aan deze info hebt en wellicht heeft Lex je dat ook verteld. Zelfs voor Zweden moeilijk te achterhalen wat de geschiedenis verder is.

Gr, Ferry

3 likes

Bedankt Ferry voor de moeite en van Tärnan dat heeft Lex verteld maakt niet uit dat ik niet meer te weten ben gekomen hoor en bedankt voor de informatie… :+1:… Gewoon lekker dragen en kans dat ik iemand anders ermee zie is 0…

2 likes

Ik wil hier wel even twee bijzondere uurwerken delen.

Allereerst de ESA 9157 uit m’n Yema Super Navigraf. Een electronisch uurwerk, zonder veerton of escapement, maar met een door elektromagneetjes aangedreven balans. Tikt op 28800 vph dus de secondewijzer glijdt als een mechanische, maar opwinden hoeft nooit. Werd al snel overbodig door Quartz maar zou van mij best een revival verdienen voor de ideale gada watch.

Als tweede mijn Tissot Seastar F1 met in-house 2030 quartz movement. Het was een van de eerste, zo niet het eerste eigen Quartz uurwerk van Tissot. Bijzonder is dat je met het draaien aan de kroon enkel de urenwijzer kunt laten verspringen en de datum kunt verzetten. De minutenwijzer kun je omslachtig instellen door de kroon ingedrukt te houden, waarna de secondewijzer als een dolle begint te draaien en de minuten wijzer dus ook rond gaat. Fascinerend, maar ook tijdrovend als je bv 50 minuten moet verzetten. Gegarandeerd een zere duim van het ingeduwd houden van de kroon…

11 likes

Leuk hier eens mee te kunnen doen, nu het niet meer bij off-topic staat :smile: .

Mijn horloges komen per toeval bijna allemaal uit een ander decennium!

Mijn ‘oudste’ is de Omega Seamaster de Ville uit 1966, het geboortejaar van mijn moeder :dove: . Om die reden (en vooral het feit dat ik het horloge nog samen met haar heb uitgezocht) is het mijn dierbaarste horloge, deze gaat nooit meer weg.

Dan naar de 70’s. Deze Omega Constellation 168.017 heb ik gekocht via het forum, absoluut een top horloge dat eigenlijk overal bij past. Van een pak tot polo.

De 80’s red ik nog net, te weten met mijn Rolex datejust 16238 uit 1989! Saillant detail is dat de band niet origineel bij dit horloge is geleverd, ik heb deze via een forumlid overgenomen om te kunnen wisselen tussen een leren band met de originele doornsluiting en de jubilee. De band komt (te zien aan de code ‘K4’ achterop de sluiting) uit april 1986.

De jaren 90 worden vertegenwoordigd door mijn Seiko Chronograph Moonphase uit 1991:

En mijn Cartier Tank Américaine ref. 1730 uit 1999:

Dan komt het eerste horloge dat jonger is dan ikzelf, ik ben namelijk kort na de eeuwwisseling geboren :sweat_smile: . Mijn Tudor Prince Date Day ref. 76213 uit 2007:

Dan heb ik nog een Seiko SUR421P uit 2018:

En ten slotte een Seiko ‘tank’ SWR052P1 uit 2022:

Al met al dus 7 decennia vertegenwoordigd in mijn bescheiden collectie! Een écht oud zakhorloge uit de 1920’s lijkt me ook heel gaaf, wie weet komt zoiets er nog bij :smiley:

11 likes

Dit is mijn allereerste horloge wat ik heb gekocht en niet de laatste zo bleek later, ik had nooit gedacht dat ik nu 350 horloges verder nog steeds bezig ben met de uitbreiding van mijn verzameling vintage horloges.
Ik vind het een mooi horloge, en de doorslag om het te kopen was de rijke history van dit merk.
Ferry heeft al eerder op dit topic een stuk daarover geschreven, dus ik houd het bij een filmpje over de Ball watch company,

Vintage BALL Official RR Standard uit de jaren zestig

The History Of The Ball Watch Company

4 likes

Zeker en wie kon bedenken dat een treinongeluk er voor nodig was om tot dit horlogemerk te komen :+1:

2 likes

Goedemorgen,

Mijn bijdrage hier, waar ik weinig over kan vertellen, hooguit dat het oud is en een knopje heeft aan de zijkant dat je moet indrukken om de tijd te verzetten. Ik zie het als een soort kruising tussen zakhorloge en polshorloge:

6 likes

Dit horloge is vrijwel zeker origineel als polshorloge geleverd, gezien de rode 12. In de begintijd van het polshorloge werd dit gedaan omdat mensen nog niet helemaal gewend waren waar de 12 zat. En door deze rood of blauw te maken viel het beter op.
Aan de aanzet aan de kast te zien denk ik dat hier een smalle schakelarmband aan gezeten heeft, die later door een handige Harry is vervangen door oogjes waar je een lint-of leren bandje doorheen kon doen.
Gezien die schakelarmband en de versiering op de kast vermoed ik dat het voor dames bedoeld was. Leeftijd schat ik ergens jaren 1910.

Hier een enigszins vergelijkbare Tissot:

(Afbeelding van de Tissot site, helaas niet een uit mijn collectie :roll_eyes:)

3 likes

Dit is een Tissot Alarm. Het is een quartz en het is heel moeilijk om hier meer info over te vinden. Ik heb het gekocht in 2003, en het schijnt dat het in de jaren 90 van de vorige eeuw geproduceerd is.
Het was het eerste horloge dat duurder was dan een paar tientjes (daar liep ik voorheen mee rond) Ik heb er destijds 260 euro voor betaald en dat vond ik heel veel geld. Twaalf jaar lang heb ik deze bijna nonstop gedragen.
Maar er was een nadeel. Voor de geïntegreerde band moest het ding worden teruggestuurd naar Tissot. Via een juwelier. Een keer ben ik het drie maanden kwijt geweest. Voor een bandje, dus.
Die bandjes rotten al snel van je pols, en toen dat weer eens het geval was, heb ik het horloge in de doos gelegd en heb ik er niet meer naar omgekeken.
Toen ik tweeënhalf jaar geleden besmet raakte door het horlogevirus, haalde ik het weer uitde doos. Nieuwe batterij erin en hij liep weer. Maar een bandje was niet meer te krijgen. Ik heb wat geprutst met op maat snijden, zoner bevredigend resultaat.
Nu heb ik een nato op een ‘converter’ gezet. Mooi is anders, maar toch zal ik hem af en toe weer dragen.

5 likes

Dan voor de verandering hier maar een relatief nieuw merk dat ontstaan is in 2016.

Mijn laatste aanwinst van mei 2024

Een microbrand uit Hamburg in Duitsland.
Sternglas Zeitmesser.

Dustin de oprichter van Sternglass werkte parttime op 16 jarige leeftijd in een kleine horlogefabriek in Münster en deed daar hand en spandiensten zoals vakken vullen en dozen dragen en uitpakken.

Hij was zo gepassioneerd van horloges en begon zelf ontwerpen en schetsen te maken en wilde zelf een betaalbaar horloge met bauhaus stijl gaan ontwikkelen. En in de markt gaan zetten.
In 2016 heeft hij toen besloten om de knoop door te hakken en heeft een logo ontworpen en verzamelde moed en steun en heeft hij zijn spaargeld aangesproken met hup van vrienden en familie om de weg in te slaan van een eigen horlogemerk.

In oktober 2016 heeft hij via het Crowdfunding platform Kickstarter het eerste horloge gepresenteerd.
Daarbij haalde hij met de enthousiasme die er was in no time 16000 euro op.
Genoeg om de eerste batch horloges te maken en zo begon het verhaal van dit jonge Duitse horlogemerk…
Nu hebben ze 15 medewerkers in dienst en bieden online en met 450 retailers over heel de wereld
In London-Las Vegas-Praag en Hochiminh City in Vietnam hun horloges aan…

Dit is een quartz met saffier gebold glas en aan 2 zijden AR coating en voorzien van een Ronda 715 uurwerkje en gelimiteerd tot 1499 stuks.In

2 likes

Oké, een tijdreis van ongeveer een eeuw. :smile:

Het oudste, of iig één van de oudste polshorloges van het forum.
De aantoonbaar 110 jaar oude Waltham, van 1914 dus.
Mss wel in 1917 aan de pols van een Amerikaanse militair, toen de USA ging deelnemen aan WO1, naar Europa gekomen.

Daaronder ‘superkwarts’ Bulova Snorkel van een 100 jaar later. Vloeiender kan een secondewijzer bijna niet over de dial zweven met 16 stapjes per seconde.

9 likes

Is het dus niet als ik het zo lees wat @wbcoupe schrijft, maar loopt het uurwerk nog? Zo ja, dan zou ik er een bandje op laten maken.
Maar ik geniet van al die verhalen. :smile:

Ik heb deze ook gezien op de site, zal wel een heeeel klein maatje geweest zijn. Iets van 22mm of 24 mm, of zit ik er ver naast? Ik zat nog te kijken of deze misschien ergens te koop werd aangeboden, nou dat kan je wel vergeten, anders had deze wel in je collectie gezeten.

Ha Petra, misschien kan Wilko je er wat meer over vertellen. Maar in die tijd was 260 gulden niet goedkoop, maar je hebt er 12 jaar mee gelopen wat neerkomt op 6 cent per dag. Die heeft toch duidelijk zijn waarde bewezen, wel jammer van die band maar misschien is er hier wel iemand (een handige Harry) die een geïntegreerde band voor je kan maken van een ander soort metaal :wink:. Aan mij hoef je het niet te vragen, maar dat weet je, ik sloop hem dan :rofl:

Leuk Ruud, dat je ook een vrij nieuwe micro brand hier plaatst want het hoeft natuurlijk niet allemaal oud te zijn als je er maar een stukje geschiedenis bij zit.
Misschien ook wel iets voor @Brunmontagne om een horloge uit zijn stal hier te plaatsen met de historie van Brunmontagne :smile:

3 likes

Maar zoals bekend heb ik niet “echt vintage” maar veel recente horloges. Maar ook daar zit een historie achter.
Dit is de Citizen Promaster titanium.

Het bedrijf werd oorspronkelijk opgericht als Shōkōsha Tokei Kenkyūsho (尚工舎時計研究所) in 1918 en is bekend als de fabrikant van CINCOM-precisie-draaibankgereedschapsmachines evenals CITIZEN-horloges. De handelsnaam is ontstaan door een zakhorloge genaamd CITIZEN, verkocht in 1924.

Citizen staat bekend om zijn innovatieve technologieën en hoogwaardige vakmanschap. Ja zeker wel, dus niet alleen de Zwitsers :wink:

Klein overzicht van Citizen:

1924: Lancering van het eerste Citizen zakhorloge
1976: Introductie van de Eco-Drive technologie, waarmee horloges op zonne-energie kunnen werken, waar ik ze nog steeds dankbaar voor ben.
1985: Overname van de horlogemaker Bulova, wat de internationale aanwezigheid van Citizen versterkte.
1993 kwam Citizen 's met werelds eerste multiband Radio-Controlled horloge, welke nog steeds populair zijn. In ieder geval bij mij :smile:
2003: Lancering van de eerste satellietgestuurde horloge, de Satellite Wave.

En dan die van mij:

Citizen Promaster Mariner Titanium Automatic 200 ATM werd geïntroduceerd in augustus 2021, een maand later in mijn bezit :smile:.
Dit is dus echt een duikorloge, geschikt om mee te duiken en heeft mij nog nooit in de steek gelaten in de douche en het zwembad :grin:.

4 likes

Niet ver in elk geval. In die tijd waren 10.5 ligne uurwerkjes populair, die zijn iets van 23,5 mm. Met een horlogekast eromheen kom je vaak op iets van 27-28 mm. Maar zou misschuen ook nog een iets kleiner werkje kunnen zijn.

1 like

De (nieuwe) seiko astron :blush:.
Draagt dezelfde naam als het eerste quartz polshorloge uitgevonden door seiko.

De geschiedenis van Seiko is het verhaal van innovatie. Dankzij een permanente stroom toonaangevende innovaties gedurende tientallen jaren, heeft Seiko zijn plaats als wereldleider in de technologie van de tijd ingenomen en behouden.
Op 25 december 1969 lanceerde Seiko het eerste Quartz horloge ter wereld, de Seiko Quartz Astron en gaf daaropvolgend de patenten vrij voor de wereld. - Eens zullen alle horloges op deze manier worden gemaakt.
Met het uitspreken van dit krachtige statement, heeft Seiko als resultaat de wereldwijde standaard gezet en tegenwoordig gebruiken de meeste Quartz horloges het systeem dat Seiko heeft ontwikkeld.

Voor Seiko is het verhaal van Quartz pas net begonnen. Dankzij Seiko’s niet aflatende streven naar innovatie, openen zich voortdurend nieuwe mogelijkheden in de horlogetechniek, zoals zo spectaculair wordt aangetoond door de nieuwe Seiko Astron, het eerste GPS-horloge ter wereld op zonne-energie.
Seiko heeft eens te meer de grenzen teruggedrongen van wat een horloge kan bieden en heeft een nieuwe wereldstandaard gezet in de fabricage van elektronische horloges. De vooruitgang van Astron stopt nooit. Astron blijft “het ultieme polshorloge” nastreven. Het GPS Solar-horloge “Astron”.

Sindsdien zijn ze altijd beter en beter geworden, in het begin konden ze zelfs niet elke kleur nemen omdat de pigmenten het signaal verstoorde.
Het baterijvermogen is sterker en zuiniger dan ooit alsook het ontvangst.
Met telkens nieuwe functies is het horloge blijven vooruitgaan tot werkelijk een staaltje techniek in mijn ogen.

Voor degene die het hele verhaal willen lezen:

5 likes

Beste vrienden, plaats even niets. Net door mijn rug gegaan, ff rust dus. Morgen vrije keuze dag en maak ik het nieuwe thema bekend!

7 likes