Weet je dat zeker, Ferry? Wat ik er van weet is dat ze 5 seconden per maand doen, dus drie keer beter dan quartz, maar geen HAQ die seconden per jaar rekent. Er zijn diverse berichten, van 10 sec per jaar tot 10 sec per maand, maar deze man heeft het Bulova gevraagd:
5 seconden plus of min per maand dus. De jaren 70 Jetstars hadden een automaat aan boord, dus dat was niet accurater.
Ze hebben ook het electrostatische uurwerk in de 2020 spaceview uitgebracht, maar ik mag lijen dat ik nergens op het godganse internet kan vinden hoe accuraat dat zou moeten zijn. Gegeven het feit dat ik dat uurwerk verder niet meer tegen kom bekruipt me het gevoel dat dat een dood spoor is.
Grappig genoeg lag het bij m’n broer, en kreeg ik het van hem. Ik heb m’n grootvader nooit met dat horloge gezien. Er is nog een grootvader horloge, van de andere opa, dat is een Junghans. Nu weten we ook nog eens niet welk gouden jaren 60 horloge bij welke opa hoorde. Als het die van m’n vaders kant is, heb ik de goede man amper gekend.
Ik heb dat ding nog niet weg gedaan omdat ik plek heb in de doos, maar op de dag dat ie vol zit gaat ie terug naar m’n broer. Ik heb een klein Chinees kitscherig vaasje waar een stukje uit is wat oneindig veel meer voor me betekent, en dat vaasje is echt totaal waardeloos.
Verdorrie Chris, doet mij pijn dat ik je toch gelijk moet geven zo’n eigenwijze drol die ik ben. Op diverse sites geven ze gewoon een +/- van 0,8 sec. per maand. Maar ja als Bulova een afwijking geeft van +/- van 5 sec. per maand moet ik maar door de zure appel heen bijten en je gelijk geven
In 2023 hebben ze deze weer opnieuw uitgebracht, maar het uurwerk is eender aan die van 2020.
Maar dus geen emotie bij het horloge van 1 van de opa’s, qua waarde zal deze ook niet veel zijn. Terug naar je broer dus en weer een mooi nieuw horloge erin
Zijn allebei heel fijne en nauwkeurige horloges en bevallen prima.
Mijn interesse voor dit merk begon toen ik klein was en mijn vader een Junghans horloge gekregen had van het merk MAN voor vele jaren en een miljoen kilometer met dit betreffende vrachtauto merk.
Zijn horloge heb ik niet meer en hij is jaren geleden overleden.
Toch vind ik deze stijl nog steeds mooi en ben ik des te enthousiaster dat ik deze 2 in mijn bezit heb en denk ik vaak aan hem die helaas veel te jong op 64 jarige leeftijd is overleden.
Deze horloges zijn niet van hem maar als ik ze draag denk ik wel aan hem…
Gaat niet zozeer over het merk maar iets veel belangrijkers in mijn ogen.
Hallo thema vrienden, even een aanvulling op mijn inleiding van het thema “reis door de tijd, van zakhorloge tot smartwatch”. Ik denk dat er leden zijn die denken dat je dat je een collectie vanaf een zakhorloge tot een smartwatch moet hebben.
Dat hoeft natuurlijk niet perse, achter al de bekende horloges zit een geschiedenis. Dus al heb je maar 1 horloge dan kan je die in dit thema ook posten maar wel met een stukje geschiedenis van dat merk erbij. Dus echt, iedereen kan meedoen. Even ter voorbeeld:
Foto van mijn Ball Engineer Master II Endurance 1917 en een stukje geschiedenis erbij van de historie van Ball horloges.
Ik had een abonnement op watching waarin een leuk stuk stond van de geschiedenis, dus copy-past gedaan maar zegt wel veel over de historie en de reis van Ball horloges.
Het begon allemaal op 18 april 1891 in Kipton (Ohio), Verenigde Staten. Twee treinen botsten frontaal op elkaar met acht doden tot gevolg. De reden van dit tragische ongeluk: het onnauwkeurige uurwerk van een van de treiningenieurs. Reden genoeg voor de Amerikaanse spoorwegbedrij-ven om horlogemaker Webster Clay Ball uit Cleveland (Ohio) in de arm te nemen met de opdracht om chronometrische precisie standaarden te ontwikkelen voor alle horloges gebruikt door spoorwegmedewerkers. Uur-werken die zowel bij +40 in Texas, als bij -40 in Alaska betrouwbaar bleven. En zo geschiedde. Als Chief Time Inspector creëerde Ball een standaardiseringssysteem gebaseerd op strikte criteria voor nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Om er op toe te zien dat dit systeem ook daadwerkelijk tot uitvoering werd gebracht richtte Ball bovendien de Ball Time Service op, waar meer dan 1.800 inspecteurs werkten om op regelmatige basis de uurwerken van het spoorwegpersoneel te controleren. Het werkte, en de standaarden van Ball werden uiteindelijk in 1973 als inspiratie gebruikt voor wat we tegen-woordig kennen als de Zwitserse COSC-certificering. De Webb C. Ball Watch Company werd in 1894 opgericht en al snel werden de uurwerken uit Cleveland beroemd in heel Amerika. Ball stapte over op Zwitserse uur-werken en verhuisde uiteindelijk het hele bedrijf in 1990 naar het Zwitserse La Chaux-de–Fonds.
124 jaar na de treinramp in Kipton staat het Amerikaanse Ball Watch aan de vooravond van de verovering van het Europese continent, na een succesvolle strategie in Azië en Amerika. Met een veilige voorraad aan ingekochte Eta-uurwerken, een nieuwe design-afdeling en CTO Philippe Antille (voormalig Rolex), zijn de technische ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. Van thermometer uurwerken tot lichtgevend gas, van schuifchrono’s tot anti-magnetische schilden. Van zijn overstap heeft Antille alles behalve spijt: “Rolex is natuurlijk een groot, gevestigd bedrijf, maar voor mij was er niet veel te doen. Ik wil dingen verbeteren, ergens werken waar ik mijn geest open kan stellen, vernieuwen. Hier bij Ball Watch vond ik die uitdaging, juist omdat je voor een betaalbare prijs vernuftige oplossingen moet verzinnen.”
Dus ik hoop dat dit thema weer als een malle gaat lopen. Maar je kan natuurlijk ook je reis in chronologische volgorde plaatsen als je meerdere horloges hebt. Zie bijvoorbeeld hoe @Lexaf en @wbcoupe dit hebben gedaan, maar dit kan ik niet van iedereen verwachten. En ik vind het leuk dat echt iedereen mee kan doen, moet je natuurlijk wel de geschiedenis van je horloge(s) opzoeken.
En heb je de tijd dan kan je natuurlijk ook de ontwikkeling van het uurwerk in de loop der jaren vertellen, is geen must maar wel leuk.
Dus kom maar door met de foto’s en verhalen
Gevraagd bij de MAN paar jaar geleden en dat is afgeschaft en zover ik weet doet geen merk dit meer.
Is niet gebruikelijk meer was meer voor de klantenbinding en dat chauffeurs bij het merk bleven.
Een marketing ding dus.
Tja zo gaat het tegenwoordig, maar elk nadeel heeft ook zijn voordeel. Volgens anonieme bronnen krijg je van het HF een luxe horloge zodra je 1 miljoen topics hebt gemaakt. Toch een fijn vooruitzicht
Er staat geen merk op, dus daar kom je al niet veel verder mee . Op het tussendeksel staat Cylindre 10 joyaux. Dat betekent dat en een cilindergang uurwerk met 10 “juwelen” in zit. Cilindergang werd in de 19e eeuw gebruikt op de wat goedkopere horloges, duurdere hadden al ankergang, wat ook tegenwoordig nog de standaard is voor mechanische horloges.
Die 10 juwelen zijn lagerstenen. 4 op de balans, 2 op het gangrad, 2 op het seconderad en 2 op het derde rad. Voor een cilindergang is dat niet slecht, goedkopere hadden er maar 6.
Leeftijd schat ik in zo rond 1900, omdat opwinden en tijd verzetten al met de kroon gebeurt, voor 1900 moest dat bij goedkopere zakhorloges nog met een sleuteltje.
Voor het verzetten van de tijd moet het knopje naast de kroon ingedrukt worden. Zulke knopjes werden na 1920 nauwelijks meer gebruikt. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor cilindergang uurwerken.
De achthoekige kast is een leuk detail, het gros van de zakhorloges was gewoon rond.
Verder een tof familieaandenken, koesteren
Mijn oudste horloge die ik bezit voor zover ik weet…
Gekocht op de rikketik in april 2023.
Het merk Wendia is Zweeds en bijna niet terug te vinden en daarom heb ik toen een topic gestart.
Het uurwerk is een AS 1188.
Het merk is waarschijnlijk bestemd geweest voor de Zweedse markt en komt hier nooit voor.
Met veel hulp op het HF ben ik erachter gekomen dat het uit de jaren 50 komt
Daarna heb ik geregeld gekeken op een Zweeds horogeforum en ben ik dit horloge helaas nooit tegengekomen.
Ik draag hem echt veel en ben er nog steeds heel erg blij mee…
De leden op HF die mij geholpen hebben met deze uitzoekerij en voorzien hebben van informatie wil ik bij deze nogmaals bedanken…
Hij lijkt Qua stijl erg op Atlantic en de Beleta van @pmannaert met dien verstande dat de wijzers daarvan verschillen en die heeft een ander caliber een as 1194.
Fijn dat je weer wat gepost hebt Ruud , begon mij al zorgen te maken.
Nogmaals vrienden, het hoeft echt geen oud horloge of meerdere horloges te zijn, als je maar een stukje geschiedenis van de reis van dat horloge erbij schrijft