Dank je Lex
Maakt erg weinig uit, gaat erom hoe je de dag indeelt, niet op welke tijd die klok dan precies staat. Het midden van de werkdag valt bijvoorbeeld voor echt bijna niemand op 12 uur
Een ouderwets Unitas / ETA 6498-1 uurwerk, ontwikkeld in de jaren 50 (als ik het goed heb)
In een wat moderner jasje; mijn oefenobject van twee jaar geleden
Het probleem voor mensen in retail, zorg, fabriek en andere beroepen is dat de tijd voor je wordt ingedeeld. Ik kan min of meer doen en laten wat ik wil, maar 80% van de werkende bevolking heeft die luxe niet.
Er is plenty onderzoek naar gedaan: de standaardtijd zonder halfjaarlijkse wisseling is het gezondste voor mens & natuur.
Idem ouderwets Unitas 6498-1 uurwerk uit de jaren 50
In een Duits horloge met aanpassingen aan het uurwerk bij Bruno Soehnle…
En in een gelimiteerd horloge NR 87 van 500 stuks al enige jaren in bezit.
Ben helaas niet zo handig als @BorisK dat ik dit zelf kan maken…
Deze vakschool zit in Duitsland en kunnen dit beter als ik dat is zeker…
Monteren oké. Volledige nieuwe kloven ontwerpen, Sonnenschliff en Côte de Genève aanbrengen is effe wat anders
Nou ben je handiger als ik want ik kan van dat alles wat jij noemt dus niks…
Maar jij hebt hem zelf gemaakt en dat is wel leuker…
wat prachtig beschreven! Wow!!!
Dank je Lex en natuurlijk ook voor je input. Oke je weet dat ik een tijd met dit thema bezig ben geweest. Nu tijd vrij gemaakt voor je horloge van M.J Tobias, heeft idd een cylindergang echappement met een cylinderanker uit de periode tussen 1875 en 1880 het geeft een oudere vorm van het ontsnappingsmechanisme aan , dit was de drukste periode van Tobias. Maar wil natuurlijk meer weten
, is er iets te zien van markeringen en stempels op het uurwerk, dan zou je misschien zelfs een exacte produktie datum kunnen achter halen. Zit mij nu hier een beetje uit te sloven he Lex maar dat heb je natuurlijk wel door
. Maar toch nog een vraag, hebben ze in Engeland ook niet zo’n lijst als mikrolist?
Ben er wel achter gekomen dat het niet veel waarde heeft, maar Tobias heeft ze ook gemaakt met een kroon en die zijn een stuk meer waard Heb natuurlijk wel de hele site van de familie Tobias gelezen, wat het ook niet echt duidelijker maakt. George was het zeker niet, hij was de handelaar die exporteerde naar de VS.
En wat je schrijft over de boerenstand, ik denk dat er nu ook nog boeren zijn die dat nog steeds doen. Vertrouwen op het verleden zullen we maar zeggen
Ook natuurlijk de hele site van Lepine gelezen, van deze man kan je gerust zeggen dat het een meester horlogemaker is waarbij sommige onderdelen die hij destijds ontwikkelde heden ten dagen nog steeds terug komen in horloges. Heel leerzaam deze site Lex.
Over Breguet had ik natuurlijk al veel gelezen, waaronder de ontwikkeling van de tourbillon waar men (vooral de rijkeren) heel blij mee was.
Grappig om te lezen dat de Franse en Zwitserse meesterwerken duurder waren dan de Engelse. En dan te bedenken dat zij begonnen met het kopieëren van de Engelse uurwerken.
Nog even en de Chinezen gaan de Zwitserse kopieën ook duurder en beter maken dan de Zwitsers .
Wat ik echt niet wist is dat de Engelsen als begonnen in 1500 met horloges en klokken.
Maar zeer leerzaam al die sites, kost wel veel tijd om ze door te spitten maar is het zeker waard. Dank voor je leerzame/plezierige verhaal
Ik moest ook lachen om de foto, eigenlijk hoort dit horloge dus thuis bij Lex tussen al zijn pinquins
Phoe zeg, was de JLC uit 1907 ook zo dun als die uit 2014. Zo ja, hoe krijgen ze het voor elkaar. Zit ik dan met mijn dikke automaten, nou ja past eigenlijk wel goed bij mijn buikje
Haha daar is ie ook al, want ik ben ook Lex, voor familie en vrienden. Deze gaat voorlopig ook mooi niet weg.
Er worden best wel veel Tobias horloges aangeboden op het web, soms voor aardige prijsjes, maar soms ook voor naar mijn idee absurd hoge prijzen.
Zomaar even een willekeurig rijtje Tobias horloges in de Google afbeeldingen bij de zoekvraag
M.J. Tobias Liverpool
Ik heb wel nog gezocht naar meer achtergrond info over M.J. Tobias maar veel meer dan ik al aangegeven heb ben ik niet tegen gekomen. Wat het verwarrend maakt is dat er meer dan een Tobias horlogemaker in Engeland en in Liverpool actief was, sommigen zijn mogelijk familie en er is ook wat verwarring over de namen. Zo is er een M.J. Tobias, maar ook een M.I. Tobias, misschien is het wel de zelfde persoon. Over de uurwerken die de (familie?) Tobiassen ontwierpen heb ik geen specifieke info kunnen terugvinden. Dat is ook lastig omdat het in die tijd nog niet gebruikelijk was om een bepaald kaliber een eigen typenummer te geven en ooko niet om ze te documenteren. De meeste horloges werden in kleine series of stuk voor stuk met de hand gemaakt, of men betrok onderdelen van verschillende makers en assembleerde die dan tot complete horloges. Van enige normalisering in schroefdraad of andere afmeting was geen sprake, dus niets paste op elkaar. Voor de huidige restaurateurs en horlogemakers die aan die antieke dingen werken dus best een probleem want alle ontbrekende of kapotte onderdelen moeten met de hand worden ingemeten en nagemaakt. Dat is dus alleen de moeite waard als het om buitengewoon zeldzame en kostbare horloges gaat en dan zit je al gauw in museale sferen.
Er zal af en toe best wel eens zo’n oud antiek kostbaar horloge boven water komen uit een erfenisboedel van een rijke familie of zo, maar zelfs dan ziet men ofwel de (historische) waarde van zo’n ding niet in of men vindt het niet de moeite waard om het te laten restaureren. In het gunstigstegeval beland zon ding dan in het particuliere rariteiten vitrinetje van de een of andere achterneef die het wel een leuk decoratief ding vindt…
Het is dan maar te kopen dat zo’n horloge dan toch via een veiling of een beurs of zelfs gewoon via een of andere marktplaats site op het web nog in handen komt van een enthousiaste horlogeliefhebber die de passie heeft om zo’n ‘oud wrak’ nog onder handen te nemen zodat het weer functioneel is.
Te vaak echter gaan die dingen, meestal met een zilveren of gouden omkasting, dan toch weer de smeltkroes in, voor een metaalwaarde die een fractie is van de historische en culturele waarde. Zelfs de emotionele waarde zal voor een enthousiaste gepassioneerde liefhebber van die antieke meesterwerken een stuk hoger zijn dan het beetje geld dat zo’n stukje metaal oplevert. En zo verdwijnen er steeds meer en worden de overblijvende exemplaren steeds zeldzamer… en duurder…
Daar staat tegenover, lees de vragen op het forum die gesteld worden over ‘opa’s horloge in een laatje gevonden’ er maar op na, dat sommige mensen zich ook rijk kunnen rekenen over een oud double penankertje uit de jaren '50 van de vorige eeuw met een gebarsten glaasje en een kapotte veer…
Alles is relatief!
Hier een foto van een van mijn oudste horloges, een Benrus uit de 40s
Er heb er nog meer uit de 40s en 50s die zijn voor later dan.
En hieronder dan de nieuwste…mijn daily beater
En er zitten er natuurlijk een heleboel tussen van andere jaartallen
Moest echt wel even lachen, ergens in Croatie. Maar wel zeker oud met zijn zonnewijzer. En dan de reactie van Lex
Verder met @wbcoupe en zijn Tissot’s, ook weer zeer leerzaam moet mij nog veel meer gaan inlezen in de merken. Heb ik een box vol met Tissot’s weet ik niet eens de hele historie van dit merk, schaam mij diep Wilko .
Zeg wel altijd dat Tissot een goed merk is, blijkt ook wel uit je vroege Tissot met een Lepine ankergang uurwerk .
En dan te bedenken over het eerdere thema van dresswatches, waarbij de 1 zegt met Romeinse cijfers is het geen dresser, tegendeel bewijs jij met je Tissot uit 1877 .
Nu heb ik (daar heb je hem weer met zijn vragen!) een vraag over het eerste polshorloge van Tissot, was dit horloge eigenlijk van origine niet een zakhorloge en aangepast naar een polshorloge?
Leuk hoe je de ontwikkeling van de Tissots in jaren hebt gezet .
Ook leuk hoe je de veranderingen in het metaal ziet bij Tissot.
En dan de veranderingen van Romeinse naar Arabische cijfers en daarna naar de strakke modellen. En toch weer een model van titanium waarbij men toch ook weer arabische cijfers gebruikte en heel slim van Tissot om mee ta gaan in de hype destijds van quartz.
Nu ik dit schrijf, weet ik dat @PetraO nog een leuke prx quartz zoekt tegen een vriendenprijsje .
En dan komen we uit in de modellen die groter werden (meer mijn ding ) maar dan wel het liefst de automaten
.
En ja, een open case back is leuk om af en toe naar te kijken maar niet noodzakelijk. Ik draag mijn Tissot’s met de wijzerplaat naar boven .
Maar echt Wilko wat een pracht van een Tissot collectie heb jij
Maar in jou collectie hoort natuurlijk ook op termijn de smartwatch, je weet wat ik in mijn inleiding heb geschreven over de smartwatch maar in jou geval begrijp ik het.
Dit wist ik ook niet, Assie kocht laatst nog een Luch wat ik 3x niet vind, lastig om precies af te lezen. Maar ja, zij heeft haar eigen smaak he .
Wat betreft het moderne spul kunnen we elkaar een handje geven maar ook ik heb (geloof het of niet ) 3 vintage horloges waarvan er 1 helaas overleden is maar wel mijn eerste horloge was.
Het horloge van je opa is natuurlijk een dierbare herinnering, trouwens als het 14 karaat is moet er 585 als merk in staan. Staat er een lager getal in het merkteken dan is de goudlegering lager en spreekt met niet echt meer over goud. Zal jou echter niet boeien met het horloge van je opa
Die Universal Genève Ferrovie dello Stato Mk II is niet zomaar een niemendalletje, gewoon een goed uurwerk en mooi horloge.
En je Citizen kende ik natuurlijk al, even pesten Chris een Bulova Jet star loopt wel iets preciezer dan de Citizen +/- 1 sec per jaar . Maar zoals je zelf al schrijft Citizen kan het wel +/-1 p.j
.
Maar natuurlijk moet er ooit een Thorium-klok in huis komen, want ik heb besloten om die 300 miljard jaar te halen en dan is de atoom-klok natuurlijk niets
Ja zeker, maar jij zat toch bij kassa 2 . Maar wel mooi van Citizen met zijn kaliber 0100
Klopt als een bus, jaren 50. Echter ook weer overgenomen door ETA, Straks hebben we nog maar 1 bedrijf in Zwitserland, laten we hopen dat het niet zover komt. Ben wel blij dat ETA tegengas krijgt van Sellita
Mooi horloge die Brund . Wat betreft onhandig span ik de kroon op het HF denk ik
Edit: ik vind het echt heel leuk dat men horloges post en dan die mooie verhalen erbij
Klopt Lex, het was echt een grote familie. De zoon van George ging verder in de horlogerie en het verder ontwikkelen. George zelf was meer een handelaar. En het is idd lastig op te zoeken allemaal, zodra er de letter M in het horloge stond plakte men er standaard een andere letter aan vast, wat het dus moeilijk maakt om de juiste horlogemaker te vinden. Dus in het geval van George werd het M.J en zijn zoon zette er een M.I Tobias in. Je ziet Lex heb mijn huiswerk weer gedaan en niet eens nog een horloge gepost want ik vind als ik zo’n lastig thema bedenk, ik ook zo netjes moet zijn om de mensen te beantwoorden
Mooi overzicht! Die oudste heeft toch al een anker, dus geen cilinder - gang!
mijn oudste; het zakhorloge van mijn grootvader
Overigen weet ik vrijwel niets van zakhorloges, dus als er iemand is die mij er wat over kan vertellen dan waardeer ik dat heel erg.
Nee, deze zijn gewoon origineel als polshorloge geleverd. Af en toe kom je wel eens een omgebouwd exemplaar tegen maar dat kun je eigenlijk altijd zien omdat de kroon op de verkeerde plek zit of omdat de resten van het scharnierende voordeksel er nog op zitten. Verder zijn de kasten van de originele polshorloges anders, die zijn gladder en hebben geen tussendeksel over het uurwerk.
Ik sluit inderdaad niet uit dat er nog eens zo’n T-Touch connect komt
Inderdaad. Maar cilindergang bestaat ook nauwelijks langer dan ankergang, ze zijn beide ergens begin 18e eeuw uitgevonden. Ankergang was duurder en werd meer in de high end horloges gebruikt, cilindergang in de goedkopere.
Tissot heeft volgens bijna geen cilindergang gebruikt, denk dat ik er alle jaren verzamelen één keer een exemplaar ben tegengekomen.