Eier alarm & dubbelkronige wekker

Wat een mooi horloge
Dankjewel Peter - is 'n beetje Sicura-achtig merkje geloof ik, deze heb ik al zeker 25 jaar, met originele bracelet.
Blijft een super strakke mooie klok
Ooit heb ik mooie groene Reverso gehad … denk toch dat ik maar weer eens in de JLC hoek moet gaan kijken
Ja, die Sorna horloges hebben ook een penanker uurwerkje. Sorna heeft wel mooie modellen evenals Sicura. Wat dat betreft zijn het wel soortgelijke horloges inderdaad.
Ha, een dames- alarm horloge! Dat zie je niet vaak!
Tja moet toch wat posten hier, dan maar weer eentje die ik eerder al had gepost . Houdt dan toch de vaart erin bij dit topic
Morgen laatste dag van dit thema, zondag weer vrije keuze dag en heb via Lex alweer een nieuw thema voor komende week.
Ook anderen mogen natuurlijk thema’s aandragen, zou juist leuk zijn om dat af en toe te doen . Mag ook via een pb als je dat liever hebt.
Speciaal gemaakt voor een week zoals deze met regen . Zou hem als ik eigenwijs ben hem juist dragen als het 30 graden is in de zomer
. Maar ik vind het echt een leuk horloge
Dank je wel F. Ooit gekocht omdat ik het een grappig soort worldtimer vond
In mijn collectie zitten maar twee horloges met twee kronen. Allebei wekkertjes.
Eentje heb ik nog niet zo lang geleden ten geschenke gekregen van vriend Bas aka @basvg hier op HF. Het is een Zwitserse Pontifa waar ik heel blij mee ben en die draag ik ook regelmatig (het horloge, niet Bas…). De andere heb ik al heel lang en dat is een Poljot, een van mijn mooiste Russische horloges. Het was een van de allereerste horloges die ik via het Forum heb aangeschaft, al in 2012. Overgenomen van ene Roelof, ik weet niet of hij nog actief is op HF.
De Poljot wordt aangedreven door een kaliber Poljot 2612.1, uit ca. 1990.
De Pontifa draait op een A. Schild AS 1931, uit begin jaren ’70.
Op de foto’s en op de gegevens van de ‘pink pages’ van Dr. Ranfft is goed te zien dat beide uurwerken vrijwel identiek zijn, d.w.z. dat de Poljot beschouwd mag worden als een kopie van het Zwitserse originele ontwerp.
Toen ik de Poljot wekker verwierf in 2012, was hij in vrijwel nieuwstaat en omdat ik 'm maar zelden draag is dat nu eigenlijk nog steeds zo. De Pontifa was toen ik ‘m van Bas kreeg in een wat mindere conditie, maar is inmiddels na het nodige poetswerk wel weer in een goede staat van draagbaarheid. Er moet nog een glaasje worden vervangen door een nieuwe zonder barstje (maar die heeft Bas me al meegegeven) en er kan nog het e.e.a. aan het uurwerk worden verbeterd, zoals het repareren van wat roestschade rondom de beide opwindmechaniekjes, maar het horloge loopt goed en op tijd. Voor de inwendige finishing touch mag ie daarom binnenkort nog even een poosje bij zijn oude baasje gaan logeren.
Ik moet zeggen dat ik die horlogewekkers met twee kroontjes zeer interessant vind en dat dus de kans bestaat dat er nog wel een een of twee in de collectie bij zullen komen. Ik zou met name een Pontiac wekker er graag nog wel bij willen hebben.
Hieronder nog wat prentjes van de hierboven genoemde Pontifa.
Hoezo is dat een pusher? Het is een kroon die de alarmwijzer beheert. Bij pusher denk ik aan iets waar je op moet drukken, of zie ik dat verkeerd?
Leuk. Dus die wekkertjes werden door meer merken gemaakt. Fijn dat je nieuwste aanwinst nog even mag gaan logeren bij zijn oude baas. Het is toch altijd even wennen in zo’n nieuwe omgeving.
Het is dan ook een herenalarmhorloge: 40mm