Het is geen probleem Ruud, naast dat je wat over de historie schrijft kan je natuurlijk ook andere verhalen vertellen. Bijvoorbeeld waarom je juist voor dat merk hebt gekozen of dat er een andere reden aan ten grondslag ligt. Maar in mijn thema’s is nooit iets verplicht en maak ik wel eens een grapje over strafwerk. We houden dit topic gewoon lekker luchtig en leuk, problemen genoeg in de wereld. Hier dus niet
Hoop moois te zien hier. Helaas kan ik alleen maar een foto plaatsen van 5 of meer dezelfde stofdoeken🤣 en daar gaat het niet over. Veel plezier hier allemaal👍
Mooi verhaal over de relatie van Lagonda en Aston Martin. Kun je me vertellen waar op het web je dat hebt gevonden, Ferry? Als het kan een URL / webadres?
Je schrijft dat je wat via Ai tevoorschijn hebt gekregen, maar als ik aan Copilot (de Ai zoekmachine van de Microsoft Edge browser) vraag om dit: 'relatie Lagonda Aston Martin watches’ ; krijg ik dit antwoord:
Aston Martin Lagonda heeft geen directe relatie met horloges. De naam “Lagonda” komt van het merk dat Aston Martin in 1947 heeft overgenomen.
Aston Martin Lagonda - Wikipedia.
Aston Martin Lagonda is vooral bekend om zijn luxueuze vierdeurs sedans, zoals de Aston Martin Lagonda die tussen 1974 en 1990 werd geproduceerd.
Aston Martin Lagonda - Wikipedia
Als je geïnteresseerd bent in horloges, zijn er wel samenwerkingen tussen Aston Martin en horlogemerken zoals TAG Heuer en Girard-Perregaux. Deze samenwerkingen resulteren vaak in speciale edities van horloges die de stijl en het erfgoed van Aston Martin weerspiegelen.
En dan ook nog dit (lastig over te brengen in tekst, dus dit stukje maar even als screen printje):
Als vervolgens ik in Co-Pilot vraag om ‘Lagonda Watches’ geeft het Ai systeem dit antwoord:
Lagonda-horloges hebben een interessante geschiedenis, vooral in Zweden.
Deze horloges werden voornamelijk verkocht in Zweden van de jaren '50 tot '70, vaak via postordercatalogi.
Het merk Lagonda werd in 1946 geregistreerd door G. Wangström in Göteborg, Zweden.(https://www.reddit.com/r/Watches/comments/10iuwi4/lagonda_can_anyone_help_identify_this_watch_dont/).
Als je op zoek bent naar Lagonda-horloges, kun je ze vinden op platforms zoals Tradera, waar zowel gebruikte als nieuwe horloges worden aangeboden.
Lagonda klockor | Köp & sälj begagnat & oanvänt på Tradera
Deze horloges worden soms beschreven als vintage, incabloc en Swiss made.
Maar dat wisten we al !
Het nogal ronkende verhaal (excusez!) wat jij hebt gevonden doet mij sterk denken aan een marketing truc om de min of meer toevallige overeenkomst van het exclusieve automerk Lagonda (eigendom van het exclusieve automerk Aston Martin) en het uit Zweden afkomstige horloge handelsmerk van de Fa. Wangström uit Göteborg (voor zo ver ik weet niet meer actief op de markt) te koppelen. Dit om het interessant te maken voor een modern gemaakt ‘Lagonda’ microbrand dat ‘exclusieve’ horloges maakt. Waarbij dan gesuggereerd wordt dat o.a. Girard Perregaux, Atelier Jalaper en Tag Heuer daar aan gerelateerd zouden zijn via de horloges die zij maken voor Aston Martin…
Een beetje naar het idee dat er ook een Breitling horloge model is dat een relatie legt naar dat andere exclusieve Engelse automerk: Breitling for Bentley.
Dus ook Lagonda for Aston Martin?
Iets zegt mij dat dit niets te maken heeft met het oorspronkelijke Zweedse horlogemerk Lagonda.
De vrij ruime keuze aan vintage Lagonda horloges die ik tegenkom op de Zweedse Tradera veilingsite
zijn nooit ouder dan uit ca. 1970. Daarna zijn er denk ik ook geen (Zweedse) Lagonda horloges meer gemaakt.
??? Raar? Ik weet het niet. Wie het wel weet mag het zeggen, maar er wordt wat afgerotzooid met merken, niet alleen in Horlogeland.
Zo, @Macx, daar heb je je gevraagde achtergrondinformatie
Wow, nog mooier zelfs
Haha Lex, Macx wordt helemaal gek van ons. Maar goed, jij hebt dus co-pilot geraadpleegd. Daar begon ik dus ook mee, maar ja dan toch maar wat dieper graven en chatgpt 4.0 premium geraadpleegd met de volgende vraagstelling:
Ik wil graag alle info over het horlogemerk Lagonda, wie heeft het horloge ontwikkeld. Welke uurwerken werden in de Lagonda modellen gestopt en misschien nog een stukje geschiedenis extra dan dat het bedrijf in 1946 is begonnen.
Zal het marketing zijn van co-pilot of van chatgpt 4.0, vraag is dus wie wat afstruind op het net. Maar 1 ding is echt zeker, in zowel de horlogerie als in de autowereld wordt heel wat afgerotzooid. Dus @Macx je hebt heel wat uit te zoeken met de Lagonda horloges wat het wel weer heel spannend maakt
Interessant! Dit is dus precies het gevaar van wat Ai informatiesytemen als chatgpt doen!
Ze genereren ruis en / of valse informatie.
Chatgpt zoekt razendsnel uit alle (voornamelijk via Google) beschikbare digitale bronnen zaken bij elkaar die jij in je vraag hebt genoemd. Elk afzonderlijk als lemma of trefwoord genoemde term in jouw vraag wordt in de dataoceaan van het Grote Web gekieperd en Chatgpt breit daar dan een (in dit geval in keurig Nederlands gesteld) verhaaltje van.
Maar daarbij worden gegevens naast elkaar gezet en met elkaar in relatie gebracht die dus soms/ vaak helemaal geen relatie met elkaar hebben. Door bijvoorbeeld, naams-overeenkomsten wordt er wel een relatie gecreëerd of gesuggereerd, door de kunstmatige intelligentie.
Of worden er appels met peren vergeleken, want het is allebei fruit toch?
Als voorbeeld heb ik een leuk vraagje voor Ai, Co-PIlot of ChatGpt:
Wat is het verschil tussen een schrijfmachine en een nietmachine?
Ik weet het antwoord, maar ik ben benieuwd of Ai er uitkomt…
Co- pilot zegt dit er van, hou je vast:
Copilot
Het Web gebruiken.
Antwoorden voor u genereren…Verzonden door Copilot:
Een schrijfmachine en een nietmachine hebben heel verschillende functies en ontwerpen:
- Schrijfmachine:
- Functie: Een schrijfmachine, ook wel typemachine genoemd, is een mechanisch of elektronisch apparaat dat wordt gebruikt om tekst op papier te typen. Het heeft een toetsenbord waarmee je letters, cijfers en symbolen kunt typen1.
- Gebruik: Schrijfmachines werden vroeger veel gebruikt voor het opstellen van documenten, brieven en andere geschreven teksten voordat computers en printers wijdverspreid raakten1.
- Mechanisme: Bij het indrukken van een toets slaat een metalen arm met een letter of symbool tegen een inktlint, dat de afdruk op het papier maakt1.
- Nietmachine:
- Functie: Een nietmachine is een apparaat dat wordt gebruikt om papieren samen te binden door middel van metalen nietjes2.
- Gebruik: Nietmachines zijn handig voor het organiseren van documenten, rapporten en andere papieren door ze fysiek aan elkaar te bevestigen2.
- Mechanisme: Een nietmachine bevat een voorraad nietjes die, wanneer de bovenkant van de nietmachine wordt ingedrukt, door het papier worden gedrukt en aan de achterkant worden omgebogen om de papieren samen te houden2.
Kortom, een schrijfmachine is bedoeld voor het creëren van tekst op papier, terwijl een nietmachine wordt gebruikt om papieren samen te binden. Heb je nog andere vragen over kantoorapparatuur of iets anders?
Bullshit!
Een lang en indrukwekkend verhaal dat fantastisch onderbouwd lijkt te zijn.
Maar… het is geen antwoord op mijn vraag!
Het antwoord is heel eenvoudig en heel kort.
Een schrijfmachine schrijft en een nietmachine niet.
En nu maar weer eens gewoon on topic… Terug naar de horloges. Ik ga nog eens even in de theedozen op zoek of ik nog ergens 5 of meer horloges van het zelfde merk kan vinden.
Amen!
Nog even heel kort, alles wat met AI werkt zit een voordeel en een nadeel aan. Het is een grijpmachine die info verzameld van het net, dus ook fake news. Dus altijd meerdere bronnen raadplegen.
dit voorgelegd aan mijn waarzegger/ster en het volgende antwoord:
In het kort: de schrijfmachine is voor het schrijven, terwijl de nietmachine voor het samenvoegen van papier is.
Maar zou als ik het niet zou weten, ook een kantoorapparatuur bedrijf raadplegen als 2e bron
On topic:
Ik was in dit thema nog niet zoveel Russen tegengekomen, dacht ik.
Behalve natuurlijk de indrukwekkende collectie van @BroederBill en een paar hele mooie van @Omega_73
Hier een paar van mij, allemaal Boktorren! uhm pardon, Vostok’s.
Leuke collectie Lex en het zijn ook nog eens horloges die heel wat kunnen hebben, dus niks mis met een Vostok. In post 3476 van @sq100 zie je er ook nog een paar voorbij komen. Daarnaast kunnen ze ook veel bandjes hebben, volgens mij moeten er op het HF nog heel wat leden zijn die ook veel Russen hebben, zoals bijvoorbeeld die jij al noemde @BroederBill en @Omega_73. Ook denk ik dat @PetraO er ook een aantal heeft. Ik kom niet verder dan 3 stuks die mogen hier nu niet meedoen.
Goedemorgen,
Vandaag de ZentRa horloges.
Voor wie geïnteresseerd is in achtergrondinformatie, hierbij de link
Ik heb maar twee Vostoks. Maar vandaag plaats ik wel mijn Seiko’s. Daar heb ik er zes van. En morgen mijn Swatches. Zijn er vijf.
De grap ken ik nog van de lagere school, maar hij was net anders:
“een nietmachine niet en een schrijfmachine niet”
Maar ik vrees dat AI daar ook niet op gaat uitkomen
Jouw geheugen is toch buitengewoon, Wilko
Ik had het grapje ook uit mijn geheugen opgediept, maar zoals jij m nu weergeeft is beter en ook leuker.
Toch vind ik het goed dat AI hier serieus blijft. Met de oude grappen komen we niet verder.
Je zult maar niet weten wat nietmachine allemaal niet!
Een nietmachine niet? Ja nou is het wel welletjes!
Lagere school is voor mij ook al even geleden, maar toch iets minder lang