wat de nietmachiene allemaal niet niet
En wat hij allemaal wel niet
Ik begin met de Pontiac horloges.
Eerst de
oudste.
Nee Pierre, dat is niet de jouwe, dat is deze:
Dan een oudje:
Een automaat uit 1957!
Met dank aan Lex voor het bandje !
Hoe ik weet dat ie uit 1957 is?( Zonder aan Maurits te hoeven vragen😁) Nou:
En dan de drie gratiën:
Wordt vervolgd!
Certina is als merk historie al voorbij gekomen meen ik, hier 5 Q quartz 1972-1979. Klaar voor verse batterijen:-)
Hij is leuk Wilko, ga toch eens kijken hoeveel humor AI tevoorschijn kan toveren
Succes
Zoals ik gisteren al zei, begin vandaag met een nieuw merk. DE CITIZEN @Hotseflots
Als eerste de Citizen AK5000-03A
Citizen Armor AW 1660-51H JDM
Citizen Tsuno Chrono Racer Bullhead AV0080-88E
Citizen Super Titanium AT8234-85A
Citizen Eco-Drive Chronograph S120772
Citizen werd opgericht in 1918 in Tokio. Het merk begon als een kleine horlogeproducent en introduceerde in 1924 zijn eerste zakhorloge, de Citizen, bedacht door de burgemeester van Tokio, Shinpei Goto, met de hoop dat het horloge door veel mensen zou worden gebruikt (benieuwd wanneerde een burgemeester in Nederland een horloge bedenkt )
De naam symboliseerde de toegankelijkheid van horloges voor het grote publiek. Citizen maakte naam met innovaties zoals de eerste Japanse quartz-horloge in 1973 de Crystron en de Eco-Drive-technologie in 1976, die horloges aandrijft met licht in plaats van batterijen.
Nog even wat andere data van het merk Citizen:
1930 Officiële oprichting van Citizen Watch Company.
1959 Introductie van de Parawater, het eerste volledig waterdichte polshorloge van Japan. (Heb ik naar lopen zoeken, kan er niet 1 vinden uit 1959 mijn geboortejaar ). Dus als iemand deze heeft liggen, weet je mij te vinden
1982 Lancering van de 1300m Professional Diver’s watch, destijds het meest drukbestendige horloge ter wereld.
1993 Introductie van het eerste multi-band atoomtijdhorloge ter wereld, dat synchroniseert met atoomklokken voor uitzonderlijke nauwkeurigheid.
2024 Citizens nieuwste horloge de CITIZEN ATTESA HAKUTO model CC4067-66E
SATELLITE WAVE GPS F950 limited edition
Ik heb een merk waarvan ik er 4 heb… Zal ik stiekem
Nope, kan ik echt niet verantwoorden naar de anderen toe
De SNKL43, ofwel het bekende 5-je. Wie heeft hem niet (gehad)?
Dit was mijn eerste automaat en als ik niet had gedacht dat hij kapot was, zou hij mijn enige zijn geweest. Maar ja, dan had ik dit forum niet ontdekt, zou ik geen batterijen kunnen verwisselen of bandjes veranderen en zou ik ook niet kunnen knutselen aan horloges.
Omdat ik dit horloge altijd droeg, zaten er veel krassen op het mineraalglas. Dus ik heb er saffierglas in gezet.
De SRPG39. Deze hoort bij de serie die is gepresenteerd als vervolg op de Seiko 5. 39,4 mm, verbeterde waterdichtheid (100m) en duurder. Helaas nog altijd met mineraalglas.
Ik kocht deze toen het horlogevirus had toegeslagen. Ik wilde zo’n fieldwatch en op een zondag (10 april 2020) ben ik hem gaan halen.
Ik vond hem eerst geweldig, maar later toch aan de grote kant. Hij lag lang in de box, maar sids ik er een saffiertje heb in gezet, draag ik hem weer regelmatig.
Eind 2022 bracht Seiko een kleinere versie van de Seiko 5 uit. Ik was meteen weg van deze (SRPJ83K1) en begin 2023 kocht ik hem. Natuurlijk heeft hij inmiddels een saffierglaasje. Ik draag hem regelmatig.
SRPJ83K1, Presage Cocktail. De cocktailserie is gebaseerd op de glinsterlichtjes in een Japanse cocktailbar, zo heb ik begrepen.
Dit is zo’n horloge waar ik meestal overheen kijk als ik er 's morgens een uitkies en waarvan ik denk ‘goh, mooi ding eigenlijk’ als ik hem toch eens draag.
SRPE41J1
Ik was weg van die rode wijzerplaat. Helaas zaten er al snel krassen op het mineraalglas. En helaas is er voor dit formaat geen saffierglas te krijgen. Dus ik heb de krassen er met dremel en cerium oxide uitgepoetst. Nou, dat is niet iets wat je vaak wilt doen. Uren heeft dat klusje me gekost. Maar de krassen waren weg. Nu zit er een nieuwe kras op…
SNK805K2
De fieldversie van Seiko 5. Die zijn er in meerdere kleuren en ze zijn nog altijd verkrijgbaar. Leuk ding, maar ik draag hem bijna nooit.
Leuk gedaan Petra, bij elk horloge je verhaaltje . Maar nu even over je Presage Negroni rood, heb je al eens bij monsterwatches geinformeerd want ik krijg door dat zij voor dit model saffierglas verkopen.
De Seiko SRPJ83K1 (woestijnkit) vind ik echt mooi, jammer dat ze die niet in 39 tot 40mm hebben.
Wat je schrijft over de Presage Cocktail wist ik dus niet, weer wat wijzer geworden
Echt waar? Meteen ff kijken.
Mocht het nu niet lukken bij hun, probeer dan eens contact op te nemen met horlogeglas.nl.
Frederique constant collectie.
Is inmiddels al ietsjes uitgedund…. Dus heb ze niet allemaal meer die op de foto staan
De spb333j1 blijft me nog steeds achtervolgen.
Mooi setje Seikos Jurgen.