Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Uit eerdere posts begreep ik dat Ancre horloges met dit ‘rad’ logo van HEMA zouden zijn dus dan kan ik ook met deze inhaken :sunglasses:

Vandaag mee (als ruilmateriaal) naar een antiekmarkt, maar niet echt iets leuks gespot :face_with_monocle:

14 likes

Een Blancier horloge, zelf gemaakt bij een horlogeseminar in Voorschoten.

Achterzijde is ook super vet:

Je doet alles zelf en gaat naar huis met een zelfgemaakt horloge voorzien van een verguld zwitsers uurwerk.

14 likes

Nog even voordat het thema weer gaat veranderen. Nog een oudje.
Een Nederlands gemerkt zilveren zakhorloge. Op de wijzerplaat gesigneerd met : H. Schans Epe. Een plakmerk uiteraard, maar het was in de tijd waarin dit horloge verkocht werd, ik schat zo rond 1920, gebruikelijk dat de juwelier zijn eigen naam of merk op de wijzerplaat liet zetten. Op het uurwerk is verder geen enkele aanduiding van een kalibenummer te vinden, ook geen serienummer of land van herkomst. Het is een cylindergang uurwerk en het loopt nog redelijk.

Aardig detail: op het grote web vond ik een tweetal foto’s van de voormalige juwelierszaak van Hein Schans in Epe. Het zijn foto’s uit 1964, dus is het mogelijk dat het zakhorloge ooit verkocht is door een familielid van een eerdere generatie (de vader?) van de juwelier Schans op de foto.

.

Op de huidige locatie van de winkel is momenteel een filiaal van de firma Zeeman gevestigd.

Woar blif de tied: Terug naar Epe (epernet.nl)

8 likes

Knap gedaan :+1:, ik kom niet verder dan een horloge om de pols schuiven :wink:

2 likes

Maar zo zullen er ook juweliers geweest zijn, die welliswaar hun eigen naam op de wijzerplaat lieten zetten, maar dat er alsnog een knap Zwitsers uurwerk in zat. Of heb ik het nu helemaal mis Lex?

Leuk die foto van Hein Schans, zo blijkt maar weer dat ze niet alleen juwelier waren maar ook net zo makkelijk opticien. Blijkbaar moest hij wel en kon hij niet genoeg verdienen alleen met een juwelierszaak. Op de eerste foto is wel te zien dat hij een grote zaak had, dus wellicht dat hij ook nog andere produkten verkocht. Het was wel de tijd van de wederopbouw, dus veel mensen hadden werk en konden daarnaast ook een leuk zakcentje bij verdienen, tenminste als ik de verhalen van mijn vader moet geloven :wink:

1 like

Op het scheiden van de markt heb ik nog een ‘Nederlands’ horloge uit de kast opgeduikeld. Vorig jaar zomer overgenomen van @B1_ aka Edwin.
Een zakhorloge van de toen in Nederlands-Indie gevestigde juwelier Maurice Wolf. Om die reden dacht ik er ook niet meteen aan toen ik in gedachten mijn Nederlandse horloges naliep.
Een horloge met haakjes om allerlei verhalen aan op te hangen. Maar veel van zulke verhalen, onder andere over deze juwelier, zijn al eerder hier op het Forum verteld.

(De foto’s heb ik uit de originele advertentie van Edwin geplukt. Dank.)

images (4)

:smirk:
Ik kon zo snel geen advertentie van het Wolfia ‘merk’ vinden.

7 likes

Verrek, Soerabaya. Mijn vaders onderdeel (genie) was daar gelegerd (1946/1948) tijdens de onafhankelijkheidsoorlog.

1 like

Vorig jaar zo uit de lade gekomen bij mijn pa:

Na wat TLC nu prima draagbaar:

1969

14 likes

Zo die wijzerplaat is wel gelikt geworden Paul :ok_hand:

3 likes

Zo zeg, die is prachtig geworden.

3 likes

Leuk al die vulpennen. Heb er zelf ook iets van 20. Meest Pelikan. Vulpennen zit in de genen denk ik want mijn opa was ook een trouwe Pelikan fan. Ik heb 3 van zijn pennen van een oude tante gekregen. De oudste pen is uit 1938, dan een uit Pelikan 400 uit 1953 en als laatste een Pelikan uit 1967.

10 likes

@fredpanarai1

Zondagavond zal ik het nieuwe thema bekend maken voor 7-5 t/m 12-5-2024

Geen Poll?
:zipper_mouth_face:

2 likes

Je zou denken 2 verschillende horloges, knap gedaan Paul. :+1:
Maar wat is TLC, ja al die afkortingen ik ken ze niet allemaal :innocent:

2 likes

Tender Love/Loving Care.

2 likes

Nope, ben streng vandaag :wink:. Maar wees gerust, wordt ook een leuk thema en misschien zit er zelfs een overlap in met horloges die in het vorige thema geplaatst zijn. Maar werderom kunnen een hoop leden weer mee doen. :smile:

2 likes

Ik ben benieuwd, deze week was zeer geslaagd als je het mij vraagt.

4 likes

:face_with_peeking_eye:
Voel het alweer aankomen.

Zakhorloges
:zipper_mouth_face:

2 likes

Zeker weten, er zijn heel wat laadjes opgegaan en op zolder gekeken. En dan te bedenken dat ik geen 1 vintage heb. Nou ja, eigenlijk wel, een commodoor. Mijn eerste horloge, stond stil. Meegegaan met een HF lid, was dus overleden. Batterij was gaan lekken. Dus ik zei dan maar in de kliko. Dus niet he, hij zei zoeken gewoon naar een donor horloge en vervangen het uurwerk.
Zo zag hij er dus uit:

Toch nog geprobeerd schoon te maken, nieuwe batterij erin. Helaas toch overleden. Dus mocht iemand nog zo eentje hebben liggen, ben af en toe op het forum :wink:

6 likes

Ik was wellicht wat stil deze week, maar met een mooie reden! Ferry heeft (los van ongeveer al zijn Representors) al een foto gedeeld van ons tafel horloge en volgens mij al een beschrijving gegeven van het idee!

De afgelopen dagen stonden voor mij in het teken van feest en gezelligheid tijdens onze number meeting in Heerenveen. Dit houdt in dat we Tafelaars met hetzelfde tafelnummer als wij (68) van over de hele wereld ontvangen en daar een lang weekend feest mee vieren met onze tafel als host.

Kortom nachten van weinig slaap en veel feest! Hij zit nog steeds om mijn pols na deze dagen en daarnaast zijn er enkele van deze horloge mee gegaan de koffers in, terug naar de mensen thuis! Een geslaagd weekend! Nu gebroken op de bank, dat wel… :rofl:

13 likes

In 1960 verkocht hij ook Pontiac horloges;)

En in de Nieuwe Apeldoornsche Couroant van 7 februari 1942 werd deze inschrijving in het handelsregister vermeld

grafik

7 likes