Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Er is niet zoiets als één Tongji. Je hebt ze van enkele euro’s die echt heel belabberd zijn en aan de andere kant heb je fraaie en netjes afgewerkte versies al dan niet met complicaties, zoals de Merkur triple date hier een paar posts boven.

4 likes

Klopt, heb ook meerdere sites bekeken. Gebruiken ook in de verschillende Tongji’s horloges diverse uurwerken. Alle waar naar zijn geld toch :wink:

1 like

Daar is die weer😁

13 likes

Zoet hè van Ferry… :innocent:

Ter aanvulling op Ferry en als reactie op jouw gewaardeerd commentaar:
Je hebt gelijk. Maar er dubbelt wel eens vaker een topic. Daar ligt niemand wakker van, maar bedankt voor je verwijzing.

Toch is het hier ook leuk want in het Middel Kingdom worden er voornamelijk nieuwe uitgaven getoond en besproken. Heel nuttig want dan zie je nog eens wat die Chinezen tegenwoordig allemaal op de matkt gooien.

Deze themaweek van Ferry is toch een beetje anders, want hier krijg je als het goed is ook te zien wat er enige tijd geleden als Chinese waar bij de HF leden is binnengedruppeld. Het hoeft nu niet direct vintage te zijn, maar best veel Chinese ‘merken’ , merknamen en horlogefirma’s hebben een vrij korte levensduur en daarna hoor je er nooit meer iets van. Dan is het toch aardig als zo’n horloge, dat om wat voor reden dan ook door een HF lid interessant wordt gevonden toch nog eens wordt vertoont. Liefst met een verhaaltje erbij over actergrond, herkomst en -eventueel- geschiedenis.

Zie als voorbeeld mijn bijdrage over het Parnis horloge. Veel leesplezier in het ‘Middle Kingdom’ dus en -aanvullend- voor deze week ook hier voor met name de misschien wat oudere exemplaren.

5 likes

Je wilde toch een leer bandje 19mm die iets donkerder is dan de wijzerplaat. Moet je dat ook aangeven natuurlijk, genoeg aardige leden die wel zoiets hebben liggen :wink:

Staat er nu😂

1 like

Helaas pindakaas, geen chinees hier:

afhaal_chinees_400x400

2 likes

PB verstuurd.

1 like

Dat geldt ook voor mij.

Ni Hao. :sweat_smile:
Wǎnshàng hǎo

2 likes

Ehh zelfs translate kan dit niet vertalen, betekent het zoiets als : heb ik ook niet??? :smile:

Al heel lang had ik een chinees horloge, geen behoefte aan uitbreiding verder. Oh ja, nog een paar vintage wijzerplaatjes die deel uitmaakten van een fors kunstwerk vol chinese dials, horloge&klok onderdelen.
Maar vorig jaar overleed een oude ‘horlogevriend’ /mentor die mij nooit wist te overtuigen om de ‘betere merken’ (iets met een R) te kopen ipv al mijn rotzooi.
Kort voor hij overleed mocht ik nog even langs komen, en schonk hij mij - jawel - dit zeer fraaie Chinese horloge :hugs:

13 likes

Daar moet een kameel op! :camel:

3 likes

Hallo en Goedenavond.

2 likes

Weer thuis, gelijk voor Ferry een Chinees ongedaan,

6 likes

Wat een grappig ding. Lijkt op een jump hour, maar dan anders. Heb ook een beetje associaties bij deze:

image.
Maar dat is een smart watch (tientje bij Ome Ali).

Die van jou is veel leuker. :partying_face:

3 likes

Deze:

is een horloge dat eigenlijk helemaal niet bestaat. Dat zit zo: ik heb 'm zelf in elkaar geknutseld. Toen ik nog niet zo lang met deze hobby bezig was kocht ik van alles wat los en vast zat. Dus ook Chinese horloges. En liefst zo goedkoop mogelijk. En die dingen gingen uiteraard nogal eens stuk. Soms uit zichzelf, soms omdat ik er helendal buitengemeen ondeskundig aan had zitten prutsen. Al doende had ik op een zeker moment in mijn rommelbakje: een wijzerplaat van een obscuur kermishorloge met het merk Aquarius; een verchroomd Chinees kastje met een zichtbodem en een simpel Chinees handopwindbaar uurwerkje (een Tongji, leerde ik later) en ook nog een soort van gesigneerd kroontje.
Na een middagje of avondje pielen ontstond dit ding.

Vanwege de voornamelijk uit China afkomstige componenten is het dus eigenlijk een Chinees horloge. Made by Lexaf. Nu te aanschouwen in dit theater.
Niet omdat ie zo bijzonder is, maar omdat het kan. Als leek een horloge in elkaar zetten en dan constateren dat ie het nog doet ook.

Hieronder dus de Aquarius Lexaf Special:

Ik draag 'm nooit, maar als ik 'm opwind (zoals nu voor dit postje en het maken van foto’s) loopt ie na zo’n jaar of 15 (?) nog steeds. Omdat ik 'm zelf in elkaar heb gezet mag ie toch nooit weg. Trouwens, wie zou zo’n ding willen hebben? Over 20 jaar misschien. Dan kan mijn kleinzoon zeggen: kijk eens! Leuk he? Heef Opa nog gemaakt. Kan ie nu nog niet zeggen en het bijna 42 mm grote ding past nu ook nog niet om zijn 3 maanden oude polsje. :laughing: :joy: Maar hij zal later vast heel trots op mij zijn. Hoop ik… :thinking:

12 likes

12 likes

Vandaag mag deze,

5 likes

De alpha chrono.

8 likes

Deze schoonheid mag ook hier stralen.

12 likes