Mijn vrouw werd onlangs 60 en deze Chopard werd al vaak gepast en bewonderd. Ik had dus iets moois om te geven.
Ik mag die leeftijd volgende maand bereiken, tenminste, daar gaan we van uit.
Mijn vrouw werd onlangs 60 en deze Chopard werd al vaak gepast en bewonderd. Ik had dus iets moois om te geven.
Ik mag die leeftijd volgende maand bereiken, tenminste, daar gaan we van uit.
Beste themavrienden,
De schoolvakanties zijn weer begonnen, nu eerst in het noorden. Nu zat ik te denken om in de zomer schoolvakantie 1x per 2 weken een thema te maken. Vinden jullie dat oke? Dat zou dus a.s zondag ingaan.
Fijn weekend vrienden ![]()
Helemaal goed, ik heb bewondering voor wat je voor ons doet elke week.
Hé hé eindelijk een beetje rust. ![]()
Helemaal goed jongen.
Het is al mooi genoeg zo.
Of, in
Tis zo al skôn zat wanne.
Ha Eddie, dat moet je nog afwachten. Thema wat ik zondag ga maken zal de nodige discussies oproepen, zelfs ik heb er soms moeite mee. Maar wel een leuk thema, zeg natuurlijk nog niet welk thema ![]()
Ik heb een vermoeden….
Spreek uit ![]()
Vandaag deze heerlijke Citizen Promaster titanium duiker om de pols ![]()
En vanavond komt er voor 2 weken natuurlijk een nieuw thema, hoop dat er velen mee zullen doen en laat de discussie maar komen ![]()
Fijne zondag vrienden ![]()
Mispoes Nick, dus vanavond laat of morgen maar eens een kijkje nemen. Denk dat jij zeker wel mee kan doen. Zo niet, je hebt 2 weken de tijd om nog een horloge erbij te kopen ![]()
Beter laat dan nooit! Ik heb vorig jaar dit horloge aan mijn vriendin cadeau gedaan voor haar verjaardag. Ze is er erg zuinig op😁
Goedenavond thema vrienden,
Deze 2 weken is het thema: toon je Skindiver, vanaf post 1995 tot 19-7-2026
Waarom nu 2 weken themaweken, het is zomervakantie. Dus ga er vanuit dat velen op vakantie zullen zijn, eerst het noorden, dan midden Nederland en dan het zuiden. Geeft de mensen iets meer tijd om toch mee te doen ondanks de zomervakantie.
Er is best wel wat verwarring wat nu een skindiver is en wat een duiker is, vaak denkt men dat wanneer er 20 atm op staat een draaibare bezel heeft dat het dan een duiker is.
Voor mijzelf ook niet altijd makkelijk, staat er 20 ATM best wel flinke kast. Maar dat zegt dus niets meer dan dat het een druktest heeft doorstaan van 20 ATM. Staat er nu 200m op je kast, dan betekent dit dat het WEL een duiker is die ook als zodanig is gecertificeerd. Dit zie je vaak niet terug op je garantiekaart of in de beschrijving. Dus ik verwacht dat dit de nodige discussies kan opleveren tussen de leden.
Even 2 voorbeelden van een duiker en 2 van een skindiver:
Citizen Promaster NY0040 een Duiker
Ik denk dat het vooral verwarrend kan zijn bij vintage horloges, daar staat soms toch 200/300m op en dan toch is het geen duiker. En al zeker niet wanneer er 200 WR op staat.
Heb ik het mis (wat natuurlijk kan) kom maar door waarom ik het mis heb, dus een leuk thema waar leden door de discussies wat van kunnen leren.
Met een duiker kan je dus echt wel duiken, vaak met een zuurstoffles. Een skindiver is vooral bedoelt om niet te diep te duiken, meer voor het zwemmen, snorkelen enz.
LEES DE INLEIDING ZODAT JULLIE WETEN WAT IK BEDOEL!!
Ben dus vooral benieuwd naar de discussies, wat dit thema zeker leuk maakt.
Dus er zullen leden zijn die zeggen, die van mij is echt een duikhorloge want hij heeft 20 atm en kan ik duiken met dit horloge. Grappig is wel dat ik niemand ken die (met een duiker) 200m diep zal duiken ![]()
Met een skindiver kan je eigenlijk alleen duiken zonder zuurstoffles, tot zover mijn interpretatie tussen het verschil skindiver en duiker!
Er zullen vast leden zijn die daar anders over denken ![]()
En natuurlijk lekker spreiden over deze 2 weken ![]()
Dit thema loopt tot 19-7-2026.
En zoals altijd, zondag is vrije keuze dag!
Laten we er weer leuke themaweken van maken en vergeet niet mij op een idee te brengen ![]()
Wens iedereen weer leuke themaweken ![]()
Hier kan ik niet aan meedoen, Ferry en ik heb ook geen intenties binnen de komende 2 weken mijn collectie te downgraden zodat ik zou kunnen meedoen.
. Wel zeker weer een origineel thema. ![]()
Ik sluit me hier bij aan Nick
Leuk, dat ik hier dan als eerste (na Ferry) een echte skindiver mag tonen, op mijn door dazen lekgeprikte pols:
In 1997 op een rommelmarkt in voormalig Oost-Duitsland gekocht voor 25 DMark.
Wat mijmeringen over het onderscheid wel of niet ‘skin’.
Toen de duikers begin jaren '50 opkwamen, waren dat professionele tools. Vrij duur, vrij groot en vrij lomp (voor de tijd). Maar de stijl sloeg aan. Gewoonlijk automaat (hij mocht niet onder water stil gaan staan, en zonder datum. Daar had je onder water niets aan.
De skindiver ontstond voor de gewone man, die niet dook en zeker niet professioneel. Kleiner, dunner en dus eleganter dan een echte duiker, daarom ook dagelijks draagbaar (de gewone man had toen meestal maar één horloge) en daarom ook meestal mét datum. Wel meestal handopwinders, want dat was voor de gewone man betaalbaar. Dus ook veel goedkoper dan ern echte duiker. Waterdichtheid was nog wel een dingetje, dat was voor die prijs maar te doen voor 30 tot maximaal 100 meter. Maar je kón er mee zwemmen, wat ze voor de gewone man bijzonder praktisch maakte. Ze werden in de miljoenen gemaakt, vooral in Frankrijk en Duitsland en waren zeer populair in de haren '60 en '70.
Toen quartz opkwam bleef de stijl populair en was er ook al snel geen reden meer om de waterdichtheid beperkt te houden, terwijl 150m waterdichtheid of meer al snel ook voor goedkope horloges mogelijk werd.
Voor (vrij) nieuwe horloges is het vooral de stijl die wat mij betreft het verschil maakt met een echte duiker, niet zozeer de waterdichtheidsrating. Daarom vind ik de term skindiver meer voor horloges tot de jaren '80.